  • 1. Data: 2012-05-07 20:51:09
    Temat: Instalacja internetowa
    Od: ark_fx <a...@g...pl>

    Witam,
    właśnie skończyłem kłaść instalacje elektryczną , antenową i przewody do
    satelit głośnikowych i pozostał mi temat nieznany czyli internet...

    W opcji mam tylko radiówke ( pomijając satelitarny z limitami ) i teraz
    jaki przewód do tego użyć , gdzie najlepiej rozprowadzić taką instalacje
    i czy antena do takiego internetu musi byc gdzieś specjalnie
    umiejcowiona ( jak satelita ) czy to nie ma wpływu na jakość połączenia?

    Na dzień dzisiejszy mam taką wizje że przewód od anteny do komputera
    stacjonarnego i ewentualnie router i do lamptopa po wi fi ... czy tak
    może być ?

  • 2. Data: 2012-05-07 21:09:52
    Temat: Re: Instalacja internetowa
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "ark_fx" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > W opcji mam tylko radiówke ( pomijając satelitarny z limitami )

    W zależności od operatora, antena może być różna. Ale ogólnie to pewnie
    gdzieś na kominie będziesz ją miał. Ja mam w pracy antenki w obudowie
    sześciokątnej, mogą być panelowe lub Yagi w tubie, ale najczęściej
    zintegrowane z punktem dostępowym, więc do antenki dochodzi kabel skrętka
    kat. 5e. Zasilanie idzie również skrętką. W takim rozwiązaniu komputer czy
    też router może być nawet 100m od antenki. Antena może być na 5GHz lub
    2,4GHz, ale coraz częściej przechodzi się na 5GHz.

  • 3. Data: 2012-05-07 21:13:36
    Od: "Kowal" <m...@p...onet.pl>

    Dziś już każdy rozsądny ISP podłacza za pomocą zintegrowanych anten z
    elektroniką. Do tego przychodzi skrętka. Jeżeli możesz daj jakąś rurkę (czy
    coś w ten desen).
    Jeżeli nie, to podciągnij gdzieś w okolice komina skrętkę, najlepiej
    żelowaną. Cała instalacja w topologii gwiazdy.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2012-05-07 21:19:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-07 20:51, ark_fx wrote:
    > W opcji mam tylko radiówke ( pomijając satelitarny z limitami ) i teraz
    > jaki przewód do tego użyć

    Zapewne będzie to skrętka 8 żył - bierz kat. 6e. Niektóre z technologi,
    jak 5GHz można zasilać równiez tym przewodem za pomocą zasilacza PoE. To
    oznacza że na drugim końcu kabla dachowego musisz mieć w okolicy gniazdo
    230V żeby ten sasilacz wsadzić. Bezpieczniej jest jednak miec w okolicy
    strychu 230V na wszelki wypadek, bo nie wszystko jest PoE.

    > , gdzie najlepiej rozprowadzić taką instalacje

    Zaplanuj sobie 1 - 2 routery (np. jeden na piętro) i doprowadź do nich
    druty + drut na dach. W miejscu instalacji routerow potrzebujesz jeszcze
    zasilanie. Jeśli nie planujesz jakiś kombinacji, a tylko neta to
    wystarczy połaczenie dach-router1 i router1-router2 czyli 2 kable.
    Routery w trybie bridge ładnie można podpiąć w ten sposób niskim kosztem.

    Najlepiej wypytaj docelowego dostawce jak to widzi.

    > i czy antena do takiego internetu musi byc gdzieś specjalnie
    > umiejcowiona ( jak satelita ) czy to nie ma wpływu na jakość połączenia?

    Zazwyczaj musi mieć optyczną widoczność z bazą. Zależy jaka technologia.
    Wiekszośc montuje na tym samym maszcie co satelita, przymocowanym do komina.

    > Na dzień dzisiejszy mam taką wizje że przewód od anteny do komputera
    > stacjonarnego i ewentualnie router i do lamptopa po wi fi ... czy tak
    > może być ?

    Jeśli nie planujesz abstrakcyjnie szybkiego internetu to stacjonarny też
    może być po wifi co znacznie zmniejsza ilośc kabli i uwalnia Cie od
    stalego miejsca komputera.

    Pamiętaj że stropy (zalezy jakie) skutecznie tłumią, warto mieć 2
    routery, po jednym na piętro.

    Ja mam w każdym pokoju (i nie tylko) po dwa gniaza 1Gbit i wszystko do
    kotłowni :) Ale ja świr jestem.

  • 5. Data: 2012-05-07 21:23:58
    Od: FTX <F...@g...pl>

    On 07/05/2012 19:51, ark_fx wrote:

    > Na dzień dzisiejszy mam taką wizje że przewód od anteny do komputera
    > stacjonarnego i ewentualnie router i do lamptopa po wi fi ... czy tak
    > może być ?

    Witam.

    Pierwszy raz na grupie...

    Nie wiem jak z podlaczeniem radiowki, ale w moim domu planuje miec:
    - router (2 niezalezne polaczenia internetowe z automatycznym
    przelaczaniem w przypadku utraty jednego) z WIFI (po jednej antenie na
    kazdy poziom)
    - switch 24 z ktorego beda doprowadzone po 2 kable do kazdego
    pomieszczenia po gigabicie. Jesli w ktoryms, pomieszczeniu potrzebne
    beda wiecej niz 2 kable umieszczony zostanie switch 5 badz 8.
    - NAS
    - osobny switch dla kamer IP.

    Wiadomo, ze nie kazdy ma takie potrzeby jak ja, ale pamietaj, ze w
    przyszlosci co raz wiecej urzadzen bedzie podlaczonych do internetu.
    Jesli planujesz miec kino domowe, ogladac filmy w HD po sieci to WIFI N
    czasami tnie i wskazany jest kabel...

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-05-07 21:27:48
    Od: "mkonst" <m...@n...pl>

    Sebastian Biały wrote:
    > Ja mam w każdym pokoju (i nie tylko) po dwa gniaza 1Gbit i wszystko do
    > kotłowni :) Ale ja świr jestem.

    Ja też tak mam i wcale nie uważam, że jestem świr ;) Zapomniałem o kuchni i
    bardzo mi tam gniazda brakuje.
    Na etapie budowy domu ułożenie dowolnej ilości skrętek nie jest problemem a
    potem się przydają.
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    marcin(kropka)konstanczak(malpa)neostrada(kropka)pl

  • 7. Data: 2012-05-08 12:12:15
    Od: a...@p...pl

    On Mon, 07 May 2012 20:51:09 +0200, ark_fx <a...@g...pl> wrote:

> [...]
    >
    >Na dzień dzisiejszy mam taką wizje że przewód od anteny do komputera
    >stacjonarnego i ewentualnie router i do lamptopa po wi fi ... czy tak

    a uchwyty pod anteny/masztu juz zainstalowales, aby nie bylot tak, ze
    zrobic ci ocieplenie, a potem bedziesz sie zastanawial, jak nie
    zniszczyc ocieplenia i tynku. Maszt pod anteny powinien wystawac ponad
    polac dachu, bo tak naprawde nie wiesz czego sie spodziewac. Dzisiaj
    nadajniki (tv lub BTS czy od wifi operatora) masz z jednej strony, ale
    za jakis czas kierunki moga ulec zmianie i bedziesz potrzebowal zlapac
    sygnal z innego kierunku.

    Internet to nie tylko wifi (od lokalnego operatora), to tazke
    operatorzy komorkowi (LTE, hspa+ i inne podobne), wiec nie wykluczaj
    takiej opcji. Dzis sa limity, a jutro je zlikwiduja. To tak jak z
    plaskimi taryfami na rozmowy. Play byl pierwszy, a teraz maja juz
    wszyscy.

    Poza tym pamietaj takze o sasiadach - tzn. wykupienie dostepu do
    Internetu i podzielenie sie nim z sasiadem (koszty do podzialu) obniza
    ci koszty posiadania dostepu. Wiec kwestia odleglosci od sasiada. Jak
    blisko to moze wkop jakas rurure miedzy domami....pod kabel (utp czy
    tez nawet swiatlowod). Jak nie to skonczy sie na wifi (stety lub
    niestety).

    Innym bledem popelnianym przez budujacych domy jest to, ze moze warto
    od razu w kopac jakas rure pod kabel (np. od TP/Dialogu czy tez
    osiedlowej kablowki).

    --
    ThinkXtra

  • 8. Data: 2012-05-08 15:42:52
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > też router może być nawet 100m od antenki. Antena może być na 5GHz lub
    > 2,4GHz, ale coraz częściej przechodzi się na 5GHz.

    jak ktos zaproponuje mu na 2,4GHz to bym odradzał, najlepiej 5GHz i samemu
    nabyć jedno z urządzeń z firmy www.ubnt.com np.: NanoBridge M5.

    Oczywiście kabel na dach to skrętka zewnętrzna, zwykła popeka po kilku
    latach, w domu zwykła wystarczy.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2012-05-09 09:34:16
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-05-07 20:51, ark_fx pisze:
    > Witam,
    > właśnie skończyłem kłaść instalacje elektryczną , antenową i przewody do
    > satelit głośnikowych i pozostał mi temat nieznany czyli internet...

    Chcialbym skorzystac z okazji, ze zebralo sie w tym watku kilku
    ekspertów i poszerzyc temat na samo dostarczanie internetu.

    Pewnie dzialaja protokoly GPRS/EDGE - niezwykle wolne i drogie.
    Neostrady nie ma. Jest (podobno) internet radiowy (CDMA?),
    ale jakies 2 lata temu w fazie budowy domu dochodzily mnie
    sluchy o masakrycznych problemach z predkoscia i w ogóle z
    bezczelnoscia dostawcy, który obiecuje cos innego niz daje
    i jest calkowice bezkarny, bo w umowie okreslono _predkosc_max_.

    W miedzyczasie próbowalem Internetii. Ta firme nalezy obchodzic
    z daleka. Dali modem na 10 dni bezplatnej próby (to byl warunek)
    ale sygnal mogli aktywowac nie szybciej niz na 12 dzien.
    Nawet nie rozpakowalem, co nie przeszkadza im do dzis straszyc
    mnie windykacjami.

    W co wlazyc rece? Prosze o glos praktyków.
    pozdr serd
    --
    A S

  • 10. Data: 2012-05-09 12:18:41
    Od: a...@p...pl

    On Wed, 09 May 2012 09:34:16 +0200, Andrzej S
    <a...@g...com> wrote:

    >W co wlazyc rece? Prosze o glos praktyków.

    temat rzeka i na grupe pl.comp.sieci.bezprzewodowe lub
    pl.misc.telefonia.gsm

    wg mnie:

    1. jak masz kabel z TP to TP lub od innych (nawet z Netii) - kabel to
    kabel, bez limitow. Mozna zawiesic linie telefoniczna za 21 zl

    2. lokalny dostawca Internetu po wifi (ale najlepiej po 5GHz)

    3. CDMA (Orange/Plus) - sa limity (antena na zewnatrz)

    4. jak blizej BTSow to HSPA+/LTE (wszyscy komorkowi dostawcy
    plus/orange/t-mobile/play) - antena na zewnatrz , limity

    albo od sasiada i podzial kosztow.

    --
    ThinkXtra