    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Instalacja internetowa
    Date: Mon, 07 May 2012 21:19:17 +0200

    On 2012-05-07 20:51, ark_fx wrote:
    > W opcji mam tylko radiówke ( pomijając satelitarny z limitami ) i teraz
    > jaki przewód do tego użyć

    Zapewne będzie to skrętka 8 żył - bierz kat. 6e. Niektóre z technologi,
    jak 5GHz można zasilać równiez tym przewodem za pomocą zasilacza PoE. To
    oznacza że na drugim końcu kabla dachowego musisz mieć w okolicy gniazdo
    230V żeby ten sasilacz wsadzić. Bezpieczniej jest jednak miec w okolicy
    strychu 230V na wszelki wypadek, bo nie wszystko jest PoE.

    > , gdzie najlepiej rozprowadzić taką instalacje

    Zaplanuj sobie 1 - 2 routery (np. jeden na piętro) i doprowadź do nich
    druty + drut na dach. W miejscu instalacji routerow potrzebujesz jeszcze
    zasilanie. Jeśli nie planujesz jakiś kombinacji, a tylko neta to
    wystarczy połaczenie dach-router1 i router1-router2 czyli 2 kable.
    Routery w trybie bridge ładnie można podpiąć w ten sposób niskim kosztem.

    Najlepiej wypytaj docelowego dostawce jak to widzi.

    > i czy antena do takiego internetu musi byc gdzieś specjalnie
    > umiejcowiona ( jak satelita ) czy to nie ma wpływu na jakość połączenia?

    Zazwyczaj musi mieć optyczną widoczność z bazą. Zależy jaka technologia.
    Wiekszośc montuje na tym samym maszcie co satelita, przymocowanym do komina.

    > Na dzień dzisiejszy mam taką wizje że przewód od anteny do komputera
    > stacjonarnego i ewentualnie router i do lamptopa po wi fi ... czy tak
    > może być ?

    Jeśli nie planujesz abstrakcyjnie szybkiego internetu to stacjonarny też
    może być po wifi co znacznie zmniejsza ilośc kabli i uwalnia Cie od
    stalego miejsca komputera.

    Pamiętaj że stropy (zalezy jakie) skutecznie tłumią, warto mieć 2
    routery, po jednym na piętro.

    Ja mam w każdym pokoju (i nie tylko) po dwa gniaza 1Gbit i wszystko do
    kotłowni :) Ale ja świr jestem.