  • 1. Data: 2012-05-06 21:37:46
    Temat: Zapotrzebowanie energetyczne na cieplo
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    Mam dwa pytania.

    Poniewaz probuje caly dzien sciagnac i uruchomic OZC, a mi sie nie udaje, to prosze o
    pomoc w policzeniu trzech przykladowych pomieszczen:

    1. 4.30x2.70x2.5 = 29m3. Z tego jedna sciana zewnetrzna (2.7m), z grubsza 40cm
    (czesciowo z suporeksu 24cm, czesciowo z porothermu 24cm, do tego pustka 5cm i cegla
    12cm) + 15cm welny i okno ok. 1,2m2 drewniane sosnowe dwuszybowe U=1. Druga sciana
    (4.3m) pustak zuzlobeton 24cm + pustka wypelniona keramzytem 5cm + 11.5cm beton
    komorkowy. Reszta scian wewnetrznych. Izolacja od gruntu 5cm na chudziaku, stron pod
    pomieszczeniem ogrzewanym

    2. 6x4x2.5 minus komin = ok. 55m3. Dwie sciany zewnetrzne tak, jak pierwsza z p.1.
    Dwa okna: 2.6m2 i 1,25m2. Strop pod pomieszczeniem ogrzewanym i podloga izolacja 5cm
    nad nieogrzewana piwnica (sciany piwnicy 10cm styro pod poziomem gruntu i 15cm welna
    nad poziomiem gruntu)

    3. 4.13x2.9x2.5 = ok. 30m3. Jedna sciana zewnetrzna - suporeks 24cm + 5cm welny w
    pustce (welna jest tam od parunastu lat) + cegla 12cm + 15cm welny. Okno 1.56m2.
    Strop i podloga pod i nad ogrzewanym pomieszczeniem.

    Chce zweryfikowac dla trzech przykladowych, ale roznych pomieszczen, czy dobrze mi
    policzono zapotrzebowanie energetyczne na cieplo (~18kW na 200m2 powierzchni
    uzytkowej, ok. 310m2 po podlogach liczac z piwnica, klatka schodowa, korytarzami i
    garderoba).

    Drugie pytanie, to jak sie przelicza sumaryczne zapotrzebowanie na moc pieca (tylko
    suma, czy trzeba to przeliczyc przez mnoznik, jesli przewymiarowuje sie grzejniki do
    pieca z kondensacja?) oraz jak to sie przelicza na kWh/m2*rok? Jakis programik z neta
    policzyl mi kuzwa 200kWh/m2*rok, a to kuzwa chyba niemozliwe, jesli sciany mam 40cm +
    15cm welny, 25cm welny pod dachem i generalnie, choc przebudowywany dom z lat 80tych,
    to jednak polikwidowane w miare mozliwosci mostki i ocieplony dobrze IMHO.

    --
    Olleo

  • 2. Data: 2012-05-07 08:12:04
    Temat: Re: Zapotrzebowanie energetyczne na cieplo
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 6 maja 2012 21:37:46 UTC+2 użytkownik Olleo napisał:
    > Mam dwa pytania.
    >
    > Poniewaz probuje caly dzien sciagnac i uruchomic OZC, a mi sie nie udaje, to prosze
    o pomoc w policzeniu trzech przykladowych pomieszczen:

    Sam opis nic nie da - scany nalezy wprowadzac w odpowiedniej kolejnosci, brakuje
    tysiaca szczegolow. OZC domu robi sie pare godzin, raczej nikt w taki sposob tutaj Ci
    nie pomoze.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2012-05-07 10:14:50
    Od: Olleo <o...@t...pl>

> [...]
    tysiaca szczegolow. OZC domu robi sie pare godzin, raczej nikt w taki sposob tutaj Ci

    To moze inaczej. Policzylem U dla jednej sciany zewnetrznej (ok. 16,3m2) : 0,212 oraz
    dla drugiej sciany (ok. 10m2): 0,32. Dla dachu (ok. 26m2): 0,182. Okno (ok. 2m2)
    przyjmuje U=1. Do tego dodac 10-20% na straty na mostkach.

    Gdzies spotkalem sie, by wyliczyc zapotrzebowanie trzeba dodac sume strat wg wzoru
    U*powierzchnia*40 (roznica miedzy +20 a -20 stopni C).

    (0,212*16,3+0,32*10+0,182*26+2)*40= 535W
    Z mostkami 20% strat = ok. 640W.

    Jak bardzo bledna i niedokladna jest ta metoda? Projektant dla tego pokoju policzyl
    mi 1950W strat oraz grzejniki 2x 21KV 600x1200.
    --
    Olleo

  • 4. Data: 2012-05-07 10:24:23
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    Kalkulator regulusa liczy mi zapotrzebowanie ok. 850-950W (w zaleznosci jak wprowadze
    wysokosc, bo mam tam skosy).
    --
    Olleo

  • 5. Data: 2012-05-07 10:56:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 maja 2012 10:24:23 UTC+2 użytkownik Olleo napisał:
    > Kalkulator regulusa liczy mi zapotrzebowanie ok. 850-950W (w zaleznosci jak
    wprowadze wysokosc, bo mam tam skosy).
    ,
    Poswięć jedną dwie dniówki i wprowadż swój budynek do OZC.

  • 6. Data: 2012-05-07 11:46:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 maja 2012 10:56:14 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    wprowadze wysokosc, bo mam tam skosy).
    > ,
    > Poswięć jedną dwie dniówki i wprowadż swój budynek do OZC.

    Ot co! Bez dokladnego OZC mozemy sobie tu dyskutowac jak wedkarze o tym jaka to
    wielka rybe zlowili - merytoryki i za wiele prawdy w tym jednak nie bedzie, takie
    gadanie zeby sobie pogadac :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2012-05-07 20:50:45
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    ok, a jak sie przelicza sumaryczne straty na kWh/m2*rok?
    --
    Olleo