    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zamiana węgla na gaz
    Date: Thu, 03 Jan 2019 21:52:25 +0100

    > Po kolei:
    > 1. kocioł gazowy nie pójdzie na instalacji otwartej, bo poniżej jakiegoś
    > tam ciśnienia po prostu sie wyłącza i wyświetla alarm. U mnie kocioł
    > Saunier Duval musi mieć minimum 0,8 at, co by dawało 8 metrów słupa wody
    > od kotła do górnego punktu.
    > Naczynie wzbiorcze, jakie kocioł ma przeważnie wbudowane przy starej
    > instalacji z dużą objętością wody na 90% okaże się za małe.

    Ja mam otwarty, kocioł DeDetrich 24 coś tam i działa na 0.6. Instalator
    przeprogramował pompę obiegową na układ otwarty (nie stopniuje prędkości
    podobno) i działa to znośnie. Pompa mogła by być mocniejsza... ale jest
    jaka jest.

    > 2. Co do węgla, to PG Silesia nie produkuje orzecha w klasie 28-29 MJ/kg
    > tylko 27-28. Nieduża niby różnica, ale ktoś tu coś naciąga.
    > 3. 25 kg węgla daje 700 MJ ciepła
    > 4. Tyle samo ciepła daje 21 m sześć gazu GZ50.
    > 5. Zakładając, że kocioł gazowy bedzie miał 1,5 x lepszą sprawność od
    > węglowego mamy zużycie 13 m sześć na dobę. Dawałoby to koszt około 30 zł
    > dziennie.

    Ja spalam około 2-3 wiaderka dziennie, w skali sezonu robi się z tego
    4.5 tony, ale w domu ciepło.
    Tak jak jest dzisiaj/wczoraj/przedwczoraj w B-B (okolice 0 - lekkie
    mrozy) wystarczają 2 wiaderka. Wiaderka takie metalowe, 10 litrów o ile
    pamiętam. Jak mi się dłużej nie chce czyścić kotła, to trzecie wiaderko
    idzie.

    Po przełączeniu na gaz spalam około 14-15m3 dziennie, przy temperaturach
    na zewnątrz w okolicach 0 i w domu w okolicach 20C.
    Wychodzi więc około 37 PLN czy jakoś tak. Daje to 1100/mc, a więc węgiel
    tańszy (tona z dowozem u mnie to 700-720 w zależności jak się trafi).
    Kłopot tylko z nim taki, że nawet automaty wymagają obsługi, generuje
    popiół i w ogóle do d... jest :)

    Miłego.
    Irek.N.