    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Żywotność pompy ciepła
    Date: Sat, 5 Dec 2020 11:28:15 +0100

    On 05.12.2020 09:11, Irek.N. wrote:
    > Oszacowano mi czas pracy pompy na 2500h, co wydaje mi się wartością
    > bardzo małą. Jeżeli PC była by włączona przez 8h dziennie, to po
    > niecałym roku pracy (czyli pewnie z 4 sezony, bo nie grzejemy przecież
    > cały rok) mieli byśmy osiągnięty limit. Oczywiście nie oznacza to, że
    > przy 2501h się zepsuje, ale tak szacowana jest trwałość.

    Coś źle się zrozumieliście. Ze wszystkich źródeł z których ja się
    dowiadywałem, to 2000-3000h pracy *sprężarki* to wartość *roczna*
    założona dla prawidłowo dobranej instalacji (takiej żeby sprężarka nie
    taktowała - jeden z producentów zdefiniował to jako pracę krótszą niż 20
    min - oraz nie chodziła non-stop). Sama *przewidywana* żywotność
    sprężarki to od 40000h do 100000h godzin pracy się spotkałem (w
    zależności od producenta). A ilość cykli włącz-wyłącz w przedziale
    20000-40000.

    Ja swoją użytkuje dokładnie trzy lata, każdy rok wyszedł mi w okolicy
    2400h-2700h pracy oraz 750-900 cykli i na razie wszystko działa.

    > Pytania:
    > - czy ktoś ma oszacowaną potrzebną moc grzewczą, sprawdzoną przykładowo
    > kotłem gazowym, a teraz przeszedł na PC podobnej mocy i może potwierdzić
    >  że jest podobnie z grzaniem?

    Ja miałem dla domu na CO wyliczone 7kW + do tego CWU. Sprzedawca miał
    dwie pompy do wyboru 11kW i 13kW, zamontowali mi tą pierwszą. Ale z
    moich obserwacji jestem przekonany że chociażby 9kW bez problemu by dała
    radę (a taką teraz ten sprzedawca już ma, widzę). Może nawet niżej.

    CWU, zbiornik 250L, temperatura podnoszona o 26C na cykl grzania:
    - przy 25C na zewnątrz, zajmuje ~25min
    - przy -5C na zewnątrz, zajmuje ~50min (jak dojdzie defrost to ~55min)

    > - czy ktoś ma PC możliwie wypracowaną, w sensie już 10 rok działa i
    > przepracowała xxxxh?

    Ja nie. Także na razie się nie wypowiem. Ale w sieci można znaleźć takie
    informacje -
    https://forum.budujemydom.pl/topic/14196-10-lat-z-po
    mpa-ciep%C5%82a/

    > - czy ktoś ma instalację, w której nie ma buforów i pompa pracuje non
    > stop (jest na tyle mała mocą, że nie wchodzi w tryb awaryjny z powodu
    > niskiego odbioru)?

    Ja mam sprzęgło hydrauliczne 100L (też za duże trochę) - ze względu na
    defrost, możliwość zamknięcia wszystkich obwodów przez siłowniki, potem
    już tylko podłogówka. Nie wiem czy dla Ciebie to wyczerpuje definicję
    "bufora".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz