    Subject: Re: a są tu jacyś komputrowcy?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 30 May 2017 21:37:38 +0200

    W dniu 2017-05-29 o 15:40, Budyń pisze:
    > sprawa jest taka: kupiłem laptoka lenovo w510, i7, 8GB, z win10 na pokładzie, .
    Aktualizacje i co sie tylko udało powyłączne.

    A upiększacze ekranowe?
    Po wyłączeniu wszystkich upiększaczy, ekran przypomina windows 98, ale
    sprzęt dzięki temu zapiernicza wielokrotnie szybciej.

    > Chodzi toto słabo, na choć jakby przez chwile na początku jakby lepiej.
    > Przeinstalowałem na innym dysku win7 prof, własciewie tez tragedia.
    > Własciewie to jest czysty system+avast+firefox. Wyłączenie avasta niczego nie
    zmienia.
    > Na moim 10letnim (albo mocno lepiej) kompie z XP-kiem, na c2d e4400 i 2GB ramu
    wszystko chodzi 20x szybciej.

    > To ma być komputer pod przeglądarke, ot tak dla zabijania czasu. Ale na razie mam
    ochotę zabić jego :)

    > Niech mnie ktos objasni o co chodzi?

    Trudno jest doradzać zdalnie, ale spróbujmy:
    Czy wgrałeś wszystkie dedykowane sterowniki przeznaczone do obsługi
    chipsetów, przeznaczonych dla tego komputera i danego systemu operacyjnego?
    Mając do dyspozycji 8GB RAM-u można spokojnie wyłączyć plik
    stronicowania. Domyślnie w Windowsie plik ten jest zakładany
    automatycznie. Im większy dysk mechaniczny tym wolniej jest obsługiwany
    plik stronicowania ze względu na długi czas dostępu.
    Można problem czasu dostępu obejść formatując twardy dysk z użyciem
    większych klastrów (clusters). Standardowa wielkość dla systemu plików
    NTFS jest od 512B do 4kB.
    Największe klastry dla NTFS to 64kB.
    Klastry to są najmniejsze fragmenty informacji na twardym dysku. Im są
    one większe tym więcej w każdym z nich mieści się informacji i tym samym
    jest ich mniej.
    Najwięcej czasu w pracy dysku stwarza odnalezienie poszczególnych
    fragmentów pliku. Odszukanie każdego kawałka (klastra) zajmuje najwięcej
    czasu. Dlatego im one będą większe to tym będzie ich mniej i tym mniej
    na mniejszą ilość kawałów dzielony będzie każdy plik. Niestety odbywa
    się to kosztem większego zużycia miejsca na dysku ponieważ każdy plik,
    nawet składający się choćby z 1 bajtu zawsze będzie zajmował cały
    klaster np. 64kB. Jednak nie ma to większego znaczenia jeżeli ktoś nie
    gromadzi na HD bardzo dużej ilości bardzo małych plików.
    Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że Windowsy od wersji XP wzwyż
    domyślnie korzystają z systemu plików NTFS. Ponieważ NTFS zawiera wiele
    "wodotrysków" np. prawa dostępu użytkowników itd. to system ten sam w
    sobie o wiele mocniej spowalnia pracę z dyskiem. Dlatego też ja dla
    plików stronicowania (pliki wymiany) zakładam oddzielną partycję np.
    20GB z systemem FAT32 który sam w sobie pracuje o wiele szybciej, a
    ponadto umożliwia tworzyć większe klastry. Taki zabieg ma także
    dodatkową zaletę, że utworzone pliki stronicowania nie są pofragmentowane.
    Ww problemów z czasami dostępu nie posiadają dyski SSD. Dlatego warto
    rozważyć pomysł, aby dokupić dysk 128 czy 256GB SSD i na nim
    zainstalować system operacyjny.
    Kolejnymi problemami, spowalniającymi komputer są:
    pofragmentowany dysk systemowy oraz pliki rejestru. Należy je
    zdefragmentować przy pomocy odpowiednich programów.

    Kolejna sprawa to kwestia tzw. "pulpiciarzy", którzy kopiują instalki i
    wszystko co ściągają na pulpit. Od tego proponowałbym rozpocząć.
    Niestety Windows domyślnie proponuje kopiowanie wszystkiego na pulpit.
    Jest to poważny błąd, który potrafi kilkudziesięciokrotnie spowolnić
    pracę komputera. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że to co znajduje się
    na pulpicie system stara się załadować wprost do pamięci graficznej.
    Ponieważ pamięć ta jest ograniczona np. 512MB czy nawet 2GB, a danych
    jest wielokrotnie więcej to system zaczyna przerzucać dane z pulpitu do
    pamięci karty graficznej, a następnie do pliku stronicowania. Kiedy
    ekran ma się zmienić (np. do innego programu lub do innej strony
    internetowej w przeglądarce) to system musi wyrzucić to co zbędne z
    pamięci grafiki do pliku stronicowania, a następnie pobrać z pliku
    stronicowania odpowiednie dane i wgrać do pamięci grafiki.
    Dlatego na pulpicie (desktop) pozostawiamy tylko i wyłącznie same ikony
    i linki do katalogów (z rozszerzeniami lnk). Wszystkie pliki, zdjęcia,
    filmy itp. przerzucamy do utworzonego na dysku twardym katalogu
    (folderu), który możemy podlinkować na pulpicie, czyli utworzyć skrót.