    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: budowa wiaty - stopy fundamentowe i rozstaw krokwi
    Date: Fri, 28 May 2010 09:15:42 +0200

    > Stawiam wiatę na auto o powierzchni ok. 4x5,5 m
    > Wszystko na konstrukcji drewnianej.
    > Słupy no?ne pionowe o przekroju 14x14.

    całkiem grube....
    ale wszystko zależy ile ich bedzie

    > Jaki fundament pod te słupy dać? Czy wystarczy wywiercić wiertnic? o
    > ?rednicy 16cm na głęboko?ć, powiedzmy, 80 cm i zalać betonem? Na 80 cm mam
    > już piasek.

    zamów dłuzsze kantówki i wpuśc je pod ziemię
    koszt znikomy a uzyskasz bardzo konkretną wytrzymałość konstrukcji na
    "przewrócenie"

    tylko przed zalaniem betonem, zabezpiecz słupy przed wilgocią
    najlepiej jakbys je zamoczył w roztopinum lepiku
    tak żeby czarne wystawało 10 -15 cm ponad powierzchnię

    > A może te stopy betonowe jako? zbroić?

    e... bez przesady

    tylko zrobiłbym je trochę szersze,
    zamiast wiertni, łopata
    słupki obrzucic gruzem i zalać betonem

    > Jednym słowem jakiej wielko?ci stopy wykonać pod słupy 14x14.

    ja u siebie pod altankę na 6 słupach 10x10 robiłem wg powyzszego przepisu
    dziury w ziemi najwęższe jakie udało się wykopać łopatą
    - wyszło ok 30-40 cm na ok 1 metr głębokosci

    > Jak zamocować słupy na stopach? Wymy?liłem, żeby w stopy betonowe
    > zabetonować dwa k?towniki stalowe - po przek?tnej słupa drewnianego i w
    > nie
    > wsadzić słup... czy takie k?towniki trzeba jako? specjalnie przygotować,
    > żeby ich nie wyrwało ze stopy przy dużym wietrze?

    proponowana przeze mnie metoda rozwiązuje ta kwestie...

    > I DRUGA SPRAWA :)
    >
    > Czy pod DACHÓWKĘ BETONOWˇ wystarcz? krokwie o przekroju 5x10, je?li
    > długo?ć
    > krokwi to 300 cm (z tego 50 cm wysunięte jest poza obrys wiaty)? Dodatkowo
    > planuję wzmocnić krokwie (żeby się nie uginały) jętkami poziomymi w
    > połowie
    > długo?ci krokwi. Wymiary połaci dachu: 300x550 cm.
    >
    > Jak gęsto rozstawiać krokwie na takiej wiacie?

    nie znam się na dachach, ale
    ihmo ciężki dach sobie wymyśliłeś do lekiej konstrukcji...
    na pewno musisz policzyć ciężar całego dachu