  • 1. Data: 2010-05-27 20:55:51
    Temat: budowa wiaty - stopy fundamentowe i rozstaw krokwi
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    No cześć.

    Stawiam wiatę na auto o powierzchni ok. 4x5,5 m
    Wszystko na konstrukcji drewnianej.
    Słupy nośne pionowe o przekroju 14x14.

    Jaki fundament pod te słupy dać? Czy wystarczy wywiercić wiertnicą o
    średnicy 16cm na głębokość, powiedzmy, 80 cm i zalać betonem? Na 80 cm mam
    już piasek.

    A może te stopy betonowe jakoś zbroić?

    Jednym słowem jakiej wielkości stopy wykonać pod słupy 14x14.

    Jak zamocować słupy na stopach? Wymyśliłem, żeby w stopy betonowe
    zabetonować dwa kątowniki stalowe - po przekątnej słupa drewnianego i w nie
    wsadzić słup... czy takie kątowniki trzeba jakoś specjalnie przygotować,
    żeby ich nie wyrwało ze stopy przy dużym wietrze?

    I DRUGA SPRAWA :)

    Czy pod DACHÓWKĘ BETONOWĄ wystarczą krokwie o przekroju 5x10, jeśli długość
    krokwi to 300 cm (z tego 50 cm wysunięte jest poza obrys wiaty)? Dodatkowo
    planuję wzmocnić krokwie (żeby się nie uginały) jętkami poziomymi w połowie
    długości krokwi. Wymiary połaci dachu: 300x550 cm.

    Jak gęsto rozstawiać krokwie na takiej wiacie?

    Pozdry,
    MW

  • 2. Data: 2010-05-28 07:15:42
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Stawiam wiatę na auto o powierzchni ok. 4x5,5 m
    > Wszystko na konstrukcji drewnianej.
    > Słupy no?ne pionowe o przekroju 14x14.

    całkiem grube....
    ale wszystko zależy ile ich bedzie

    > Jaki fundament pod te słupy dać? Czy wystarczy wywiercić wiertnic? o
    > ?rednicy 16cm na głęboko?ć, powiedzmy, 80 cm i zalać betonem? Na 80 cm mam
    > już piasek.

    zamów dłuzsze kantówki i wpuśc je pod ziemię
    koszt znikomy a uzyskasz bardzo konkretną wytrzymałość konstrukcji na
    "przewrócenie"

    tylko przed zalaniem betonem, zabezpiecz słupy przed wilgocią
    najlepiej jakbys je zamoczył w roztopinum lepiku
    tak żeby czarne wystawało 10 -15 cm ponad powierzchnię

    > A może te stopy betonowe jako? zbroić?

    e... bez przesady

    tylko zrobiłbym je trochę szersze,
    zamiast wiertni, łopata
    słupki obrzucic gruzem i zalać betonem

    > Jednym słowem jakiej wielko?ci stopy wykonać pod słupy 14x14.

    ja u siebie pod altankę na 6 słupach 10x10 robiłem wg powyzszego przepisu
    dziury w ziemi najwęższe jakie udało się wykopać łopatą
    - wyszło ok 30-40 cm na ok 1 metr głębokosci

    > Jak zamocować słupy na stopach? Wymy?liłem, żeby w stopy betonowe
    > zabetonować dwa k?towniki stalowe - po przek?tnej słupa drewnianego i w
    > nie
    > wsadzić słup... czy takie k?towniki trzeba jako? specjalnie przygotować,
    > żeby ich nie wyrwało ze stopy przy dużym wietrze?

    proponowana przeze mnie metoda rozwiązuje ta kwestie...

> [...]
    > połowie
    > długo?ci krokwi. Wymiary połaci dachu: 300x550 cm.
    >
    > Jak gęsto rozstawiać krokwie na takiej wiacie?

    nie znam się na dachach, ale
    ihmo ciężki dach sobie wymyśliłeś do lekiej konstrukcji...
    na pewno musisz policzyć ciężar całego dachu

  • 3. Data: 2010-05-28 07:42:23
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    > zamów dłuzsze kantówki i wpuśc je pod ziemię
    > koszt znikomy a uzyskasz bardzo konkretną wytrzymałość konstrukcji na
    > "przewrócenie"

    Bez sensu trochę. Zalac w fundamentach takie specjalne kotwy
    http://www.sklep.andrewex.com.pl/akcesoria/kotwy/kot
    wa-do-wmurowania-60-x-70-x-325-mm.html
    Wtedy kantówke mozna zamontować parę centymetrów nad powierzcnia
    gruntu/posadzki i będzie odporniejszna na gnicie itp

    > zamiast wiertni, łopata
    > słupki obrzucic gruzem i zalać betonem

    Ten gruz to też bez sensu. Jeśli juz to ew kamienie
    Wrzucanie gruzu do fundamentów, postumentów itp tylko obniza wytrzymałośc
    betonu.

    Można też kantówki mocowac takimi kotwami jak tu:

    http://www.sklep.andrewex.com.pl/akcesoria/kotwy/kot
    wa-do-wbijania-90-x-90-x-750-mm.html
    Zreszta popatrz tu:
    http://www.sklep.andrewex.com.pl/akcesoria/kotwy.htm
    sposobów zamocowań jest sporo

    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-05-28 08:04:03
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Ten gruz to też bez sensu. Jeśli juz to ew kamienie
    > Wrzucanie gruzu do fundamentów, postumentów itp tylko obniza wytrzymałośc
    > betonu.

    tu konkretnie nie jest potrzebna wytrzymałość takiej stopy
    tylko "masa + powierzchnia" zapewniająca stabilność

    ale IHMO, gruz się lepiej zwiąże niż kamienie,
    a jak chcesz mieć "mocne" to lejesz sam beton odpowiedniego rodzaju...

    gruz sie wrzuca żeby zużyć mniej betonu, czyli żeby było taniej
    a kamienie raczej nie podpadają pod tego typu oszczędność

  • 5. Data: 2010-05-28 08:13:25
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > gruz sie wrzuca żeby zużyć mniej betonu, czyli żeby było taniej
    > a kamienie raczej nie podpadają pod tego typu oszczędność

    Wrzucanie gruzu to taki nawyk z epoki budownictwa PRL
    Beton po wrzuceniu gruzu nie jest jednorodny i duuuuzo mniej wytrzymały.
    Nie jest jednorodny i peka. A najgorsze to wrzucanie cegieł, połamanych
    dachówek itp.

    Krzysiek

  • 6. Data: 2010-05-28 08:30:12
    Temat: Re: budowa wiaty - stopy fundamentowe i rozstaw krokwi [OT]
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > Beton po wrzuceniu gruzu nie jest jednorodny i duuuuzo mniej wytrzymały.
    > Nie jest jednorodny i peka. A najgorsze to wrzucanie cegieł, połamanych

    napisałeś to co ja (w innych słowach, cyt: "jak chcesz mieć "mocne" to
    lejesz sam beton ...")
    wycinając oczywiście moje...

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-05-28 08:35:35
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > napisałeś to co ja (w innych słowach, cyt: "jak chcesz mieć "mocne" to
    > lejesz sam beton ...")
    > wycinając oczywiście moje...

    Więc doszlismy do wspólnego mianownika.
    Ale zawsze staram sie reagowac na pomysły typu "gruz do betonu)
    Budynek, taras, płot itp sie od tego pewnie nie zawali ale predzej czy
    pózniej pojawią się pęknięcia itp.
    I pózniej posty typu "jak zmusic wykonawce do porawek" pojawiaja się masowo.
    a jak ktoś godzi się na tego typu upraszczanie robót to pretensje sam do
    siebie niech ma
    Gruz można wykorzystac w innych miejscach i będzie duzo bardziej przydatny

    Krzysiek

  • 8. Data: 2010-05-29 02:34:24
    Od: t...@h...com

> [...]
    > już piasek.
    >
    > A może te stopy betonowe jakoś zbroić?
    >
    > Jednym słowem jakiej wielkości stopy wykonać pod słupy 14x14.

    Moje trzy centy...
    Otoz po pierwsze chlopcy, ktorzy radza Ci wrzucac do betonu gruz niech ida na
    piwko skad zapewne przyszli. Takie rady uwazam za bardzo bliskie sabotazowi
    budowlanemu.
    Uzasadnienie. Fundamenty "punktowe" pod slupki winny byc okragle i gladkie jak
    d.. u niemowlacia albo psie jaja, do wyboru. Po co? Ano po to by w mrozna i
    bezsniezna zime gdy grunt przemarza na dobre kilkadziesiat cm, Ci tych
    fundamentow razem z gruntem do gory nie wysadzalo. Tu w Hameryce stosuja
    specjalne i tanie rury kartonowe, ktore wstawia sie do wykopu wierconego i
    zalewa betonem. Ten karton zostaje a poniewaz jest czyms nasycony wiec tak
    szybko nie gnije a swoja role smaru spelnia. Grunt wokol fundamentu moze byc
    zamarzniety i wysadzony nawet na kilkanascie cm a sam fundament pozostanie na
    swojej rzednej. A tu chlopcy kaza Ci kopac lopata a potem troche betonu i
    gruz, kamienie i inne badziewie... Taki kostropaty fundament nawet jak bedzie
    posadowiony na poltora metra to go mroz i tak moze wysadzic.
    W kazdy fundament wstaw krociec z odcinka preta zbrojeniowego lub srube.
    Slupkow, gdy dach bedzie kryty ciezka dachowka, jakos specjalnie mocowac nie
    trzeba. Krociec ma na celu uniemozliwienie przesuniecia sie slupka po betonie.
    Wstawienie katownikow jak to zamierzasz jest miezle ale bedzie wymagac
    aptekarskiej dokladnosci w ich ustawieniu tak aby potem slupy staly w jednej
    linii.
    Srednica 20 cm wydaje mi sie nieco za mala. Dalbym 30 cm. Lub poszerzyl
    recznie dno odwiertu do tej srednicy. Jesli nie ma wiekszego wiertla to
    nawierc dziury nieco glebsze, na 1 - 1.2 m. Chodzi o to by nie powstaly
    mimosrody w obciazeniu tych fundamentow.
    Ja zabezpieczalem dol takich slupkow malujac je dwukrotnie starym olejem
    silnikowym. Siedem lat juz stoja... Trzeba je jakos zabezpieczyc gdyz deszcz
    odbijajacy sie od betonu chlapie na nie lub podciaga, miedzy betonem a spodem
    slupka stagnuje woda i to jest powodem, ze one lubia podgniwac.
    Wiezba dachowa nie jest specjalnie trudna; te przekroje wystarcza ale ja na
    Twoim miejscu wybralbym ciensze, powiedzmy standard hamerykanski poltora cala
    czyli 4 cm a za to gesciej. Rozstaw rob jaknajmniejszy nawet pol metrowy. I te
    krokwie oprzyj na "murlatach" czyli na belkach poziomych i zepnij je tylko
    belkami wiazarowymi (tak sie to chyba fachowo nazywa), ktore beda robic za ew.
    belki stropowe. Zadnych jetek przy tym nie trzeba. Zachecam tez do
    skonstruowania wiezby po hamerykansku czyli z zastosowaniem belki szczytowej.
    To jest decha grubosci tez 4 cm o szerokosci powiedzmy 20 cm ustawiona pionowo
    (szerokosc) i do niej obustronnie przybija sie krokwie dociete pod odpowiednim
    katem. Taka konstrukcja znakomicie usztywnia dach. I latwa w konstrukcji; po
    prostu ukladasz je na ziemi wg rozstawu "murlat" i wszystkie docinasz
    jednakowe, zamki, katy takie same, a potem tylko na gorze to skladasz i
    zbijasz do kupy.
    Pzdr.
    Tornad

  • 9. Data: 2010-05-29 05:53:07
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik <t...@h...com> napisał

> [...]
    > cala
    > czyli 4 cm a za to gesciej. Rozstaw rob jaknajmniejszy nawet pol metrowy.

    Czyli twierdzisz, że krokwie mogą mieć w przekroju 5x10 cm, jeśli dam je co
    pół metra? Byłoby mi to wygodniej zbić do kupy (będę robił
    najprawdopodobniej sam).

    I nie dawać żadnych jętek?

    Dzwoniłem nawet do znajomego architekta i pytałem o krokwie - powiedział mi,
    że pod dachówkę powinny być 6x18 - to jest jakieś chore, bo przecież takie
    to ja mam na domu (ale krokwie są długości 6 metrów - a na wiacie mają być
    niecałe 3 metry).

    Pozdry,
    MW

  • 10. Data: 2010-05-29 12:47:17
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    <t...@h...com> wrote in message

> [...]
    > na
    > piwko skad zapewne przyszli. Takie rady uwazam za bardzo bliskie

    Z tym gruzem to sprawa nie jest wcale taka nowa. 30 lat temu słyszałem, jako
    jeszcze dziecko, jak rozmawiali budowlańcy. Jak dziś pamiętam rozmowę o
    gruzie pod fundament :-)