    From: t...@h...com
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: budowa wiaty - stopy fundamentowe i rozstaw krokwi
    Date: Sat, 29 May 2010 04:34:24 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > No cześć.
    >
    > Stawiam wiatę na auto o powierzchni ok. 4x5,5 m
    > Wszystko na konstrukcji drewnianej.
    > Słupy nośne pionowe o przekroju 14x14.
    >
    > Jaki fundament pod te słupy dać? Czy wystarczy wywiercić wiertnicą o
    > średnicy 16cm na głębokość, powiedzmy, 80 cm i zalać betonem? Na 80 cm mam
    > już piasek.
    >
    > A może te stopy betonowe jakoś zbroić?
    >
    > Jednym słowem jakiej wielkości stopy wykonać pod słupy 14x14.

    Moje trzy centy...
    Otoz po pierwsze chlopcy, ktorzy radza Ci wrzucac do betonu gruz niech ida na
    piwko skad zapewne przyszli. Takie rady uwazam za bardzo bliskie sabotazowi
    budowlanemu.
    Uzasadnienie. Fundamenty "punktowe" pod slupki winny byc okragle i gladkie jak
    d.. u niemowlacia albo psie jaja, do wyboru. Po co? Ano po to by w mrozna i
    bezsniezna zime gdy grunt przemarza na dobre kilkadziesiat cm, Ci tych
    fundamentow razem z gruntem do gory nie wysadzalo. Tu w Hameryce stosuja
    specjalne i tanie rury kartonowe, ktore wstawia sie do wykopu wierconego i
    zalewa betonem. Ten karton zostaje a poniewaz jest czyms nasycony wiec tak
    szybko nie gnije a swoja role smaru spelnia. Grunt wokol fundamentu moze byc
    zamarzniety i wysadzony nawet na kilkanascie cm a sam fundament pozostanie na
    swojej rzednej. A tu chlopcy kaza Ci kopac lopata a potem troche betonu i
    gruz, kamienie i inne badziewie... Taki kostropaty fundament nawet jak bedzie
    posadowiony na poltora metra to go mroz i tak moze wysadzic.
    W kazdy fundament wstaw krociec z odcinka preta zbrojeniowego lub srube.
    Slupkow, gdy dach bedzie kryty ciezka dachowka, jakos specjalnie mocowac nie
    trzeba. Krociec ma na celu uniemozliwienie przesuniecia sie slupka po betonie.
    Wstawienie katownikow jak to zamierzasz jest miezle ale bedzie wymagac
    aptekarskiej dokladnosci w ich ustawieniu tak aby potem slupy staly w jednej
    linii.
    Srednica 20 cm wydaje mi sie nieco za mala. Dalbym 30 cm. Lub poszerzyl
    recznie dno odwiertu do tej srednicy. Jesli nie ma wiekszego wiertla to
    nawierc dziury nieco glebsze, na 1 - 1.2 m. Chodzi o to by nie powstaly
    mimosrody w obciazeniu tych fundamentow.
    Ja zabezpieczalem dol takich slupkow malujac je dwukrotnie starym olejem
    silnikowym. Siedem lat juz stoja... Trzeba je jakos zabezpieczyc gdyz deszcz
    odbijajacy sie od betonu chlapie na nie lub podciaga, miedzy betonem a spodem
    slupka stagnuje woda i to jest powodem, ze one lubia podgniwac.
    Wiezba dachowa nie jest specjalnie trudna; te przekroje wystarcza ale ja na
    Twoim miejscu wybralbym ciensze, powiedzmy standard hamerykanski poltora cala
    czyli 4 cm a za to gesciej. Rozstaw rob jaknajmniejszy nawet pol metrowy. I te
    krokwie oprzyj na "murlatach" czyli na belkach poziomych i zepnij je tylko
    belkami wiazarowymi (tak sie to chyba fachowo nazywa), ktore beda robic za ew.
    belki stropowe. Zadnych jetek przy tym nie trzeba. Zachecam tez do
    skonstruowania wiezby po hamerykansku czyli z zastosowaniem belki szczytowej.
    To jest decha grubosci tez 4 cm o szerokosci powiedzmy 20 cm ustawiona pionowo
    (szerokosc) i do niej obustronnie przybija sie krokwie dociete pod odpowiednim
    katem. Taka konstrukcja znakomicie usztywnia dach. I latwa w konstrukcji; po
    prostu ukladasz je na ziemi wg rozstawu "murlat" i wszystkie docinasz
    jednakowe, zamki, katy takie same, a potem tylko na gorze to skladasz i
    zbijasz do kupy.
    Pzdr.
    Tornad