  • Data: 2022-05-25 16:58:56
    Temat: Re: cena węgla
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Myjk napisał:

    > Pierwsze lepsze źródło o Karasiu:
    >
    > Występowanie
    > Występuje w Europie [...]. *Niewielkie* jego ilości są hodowane w
    > gospodarstwach stawowych.

    Otóż to! Niewielie ilości. Inne źródło, nie takie przecież znowu pierwsze
    lepsze, podaje wprost tak:

    Jest to ryba z pozoru skromna, ale w gruncie, w samej istocie swojej
    niesłychanie, wprost nieprawdopodobnie arystokratyczna, dość powiedzieć,
    że nie ma kości, ale ości! Cóż to za sos znakomity! Niby śmietana, a
    jednak coś lepszego, coś wyższego od śmietany! Jakiż to smak -- ostry,
    pikantny, błyskotliwy, paradoksalny! Nie wątpię, iż wszyscy ocenią go
    należycie, gdyż nigdy jeszcze nie oglądałem tak wykwintnego zgromadzenia!

    > Znaczenie gospodarcze w Polsce
    > *Małe*, ponieważ rośnie _bardzo_ _powoli_. Często występuje w wielkich
    > ilościach, ale osiąga bardzo niewielkie rozmiary i wówczas rybacy traktują
    > go jako /chwast/ /rybny/, mimo że jego mięso jest bardzo smaczne.

    Znaczenia gospodarczego nie da się przecenić. Cytowana literatura
    przedmiotu tak opisuje jedno z zastosowań:

    Najjaśniejszy Panie, karasie na uroczystym, proszonym obiedzie -- nie
    wiem, czy Najjaśniejszy Pan to zauważył, ona im więcej osób, tym więcej
    się traci -- a wczoraj na nią spojrzałem, trochę, tak... z góry, z góry...
    to omal nie udławiła się kartoflem, zwykłym kartoflem. Najjaśniejszy
    Panie, gdyby tak podać karasie -- ostro, z góry. To trudna ryba...
    oścista... Można się nią udławić na uroczystym przyjęciu przy wielu
    ludziach obcych.

    Jarek

    --
    Koniec i bomba, a kto czytał, ten trąba!