  • 1. Data: 2011-02-08 12:05:48
    Temat: co mam dalej robić z moją wentylacją - Pomocy !!!
    Od: arti <a...@p...onet.pl>

    Jestem na etapie wykańczania domu. Dom to parter i poddasze użytkowe z
    płyty G-K. Przez parter i poddasze przechodzą kanały wentylacyjne
    pomurowane takie z białych pustaków (silikatów). Na strychu te silikaty
    się kończą ( jeden pustak wystaje nad sufitem i suchej płyty). I tak
    moja wentylacja wygląda, murarz założył że z tych pustaków wyprowadzę
    rurę spiro i podłączę się pod kominki wentylacyjne w dachu i będzie ok.
    Jak zimą zacząłem palić w domu myślę sobie, kupię 3 rury, połączę z
    trzema kominkami na dachu i zobaczę jak chodzi wentylacja. Wentylacja
    chodziła dobrze, ciąg był. Ale woda zaczęła się skraplać w środku i na
    zewnątrz rury. Więc zacząłem czytać internet - wszyscy piszą - ocieplić
    rurę bo powietrze ciepłe na zimnym strychu się ociepla. Ociepliłem każdą
    rurę w sumie 15 cm wełny i na to folia paraizolacyjna. Jeden gość spec
    od wykończeniówek mówił mi, że już widział takie ocieplone rury że jak
    raz spróbował podnieść to nie dał rady bo tak wełna była nasiąknięta
    wodą. Ze to nic nie da. Po 3 dniach sprawdzam, faktycznie, wata jest
    mokra i woda ścieka dołem z waty na podłogę na strychu. Ten spec mówił
    że połączył u siebie zwykłymi rurami hydraulicznymi i nic mu się nie
    skrapla. Wywaliłem tę watę. Jak rozkręciłem to cała wata była mokra.
    Jedynie co dała ta wata to że woda nie skraplała się wewnątrz rury. Ale
    na zewnątrz rury i tak woda się skraplała. Co mam teraz robić. Najgorsze
    jest to, że mam przesunięcie pomiędzy tymi 3 kanałami z pustaków a
    kominkami jest około 40 cm. Czyli nie mogę do samej blachy na strychu
    pomurować kanałów, mogę pomurować może na wysokość 130 cm ale i tak
    potem będę skazany na łączenie tego kanału z kominkiem jakąś rurą. Już
    nie mam sił co mam dalej robić. Pomóżcie proszę. Czy to normalny w
    obecnych czasach standard łączenia kanałów z kominkami na dachu za
    pomocą rur ?. Co mi pozostaje - Pomocy !!!!!!

  • 2. Data: 2011-02-08 13:40:15
    Temat: Re: co mam dalej robić z moją wentylacją - Pomocy !!!
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Przy wentylacji grawitacyjnej to niestety tak będzie - czasem mały
    ciąg nie nagrzewa rury i skraplac się będzie. Zrobiłbym to faktycznie
    za pomocą jakichś zwykłych rur hydraulicznych (też ocieplonych).
    Musisz tylko wyprowadzic je prosto w górę a potem z lekkim spadkiem w
    kierunku kominka - skropliny powinny głównie tam spływac - mam
    nadzieję, że nie będzie to odczuwalne. Jeśli nie zrobisz tego spadku
    to będą się cofac do kratek wywiewnych, mogą powodowac plamy na PGK.
    Miałem podobne problemy i też to cwiczyłem. Mam dużą odległośc i w
    najniższym miejscu niestety mam zarezerwowane miejsce na skropliny -
    baniak opróżniam raz w roku. Przy Twojej niewielkiej odległości nie
    powinno by problemu.
    pozdr

  • 3. Data: 2011-02-08 13:50:58
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    skrapla ci się, bo w rurze masz chłodniejsze powietrze niż na
    poddaszu, trochę to dziwne, bo powinno być raczej odwrotnie, no chyba,
    że na poddaszu masz saunę...
    druga sprawa, masz na poddaszu dużą wilgotność powietrza, to też powód
    skraplania... ale objawy wskazują raczej na odwrotny ciąg w tej
    "wentylacji"...
    a czy to rura spiro, czy plastik, czy silikaty, to pikuś, jeśli się
    skrapla na rurze i spływa, to w silikaty po prostu by wsiąkało...
    może czegoś nie pojąłem z opisu, ale z tego co pojąłem, to zrobiłbym
    tak:
    połączenie zrobił ze sztywnej rury pcv kanalizacyjnej, okleił
    szczelnie wełną, są nawet takie samoprzylepne z folią alu na wierzchu,
    i szczelnie tę folię obkleił, żeby zrobić właśnie paroizolację, jeśli
    powietrze z wilgotnego pomieszczenia, do wełny się nie dostanie, to
    nie będzie miało się co skraplać...
    poza tym zrobił bym, jeśli nie masz, wentylacje na poddaszu...
    jeśli dalej wełna mokra i cieknie, to poszukałbym nieszczelności dachu
    w miejscu mocowania kominka wentylacyjnego
    a jeśli chodzi o ten patent, to trochę chałturą zajeżdża, kominki
    wentylacyjne w formie dachówki z wywiewką służą raczej do wentylacji
    kanalizacji, bo do wentylacji pomieszczenia, komin powinien być
    wyciągnięty ponad kalenicę dachu... więc jak chcesz zrobić porządnie,
    to wymuruj ten komin z pustaków...

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2011-02-08 13:51:55
    Od: arti <a...@p...onet.pl>

    Możesz szczegółowo napisać jak zbierasz te skropliny ???, i czy też u
    siebie ocieplałeś rury ?

  • 5. Data: 2011-02-08 14:02:20
    Od: Adam <a...@g...com>

    Hej,

    Maniek -> dalej twierdzisz ze do wentylacji wystarcza kominki
    wentylacyjne zamiast zwyklych kominow ? :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-02-08 15:41:12
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    e.googlegroups.com...

> [...]
    > druga sprawa, masz na poddaszu dużą wilgotność powietrza, to też powód
    > skraplania... ale objawy wskazują raczej na odwrotny ciąg w tej

    nie bardzo trafia do mnie to tlumaczenie. Ja rozumiem to tak:

    cieple poddasze, zimny strych, ciag prawidlowy (z dolu do gory). Cieple
    powietrze z dolu na zimnym strychu ochladza sie -> rosnie wilgotnosc
    wzgledna -> skraplanie wody na rurach, mostkach przy welnie.

    --
    pozdr Z.

  • 7. Data: 2011-02-08 17:54:56
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-08 16:41, ATZ Rzeszow pisze:

> [...]
    > powietrze z dolu na zimnym strychu ochladza sie -> rosnie wilgotnosc
    > wzgledna -> skraplanie wody na rurach, mostkach przy welnie.

    Źle rozumiesz.

    Na zewnątrz i w środku rury panują inne warunki. Wilgoć ze środka nie
    powinna dostawać się na zewnątrz. Na zewnątrz jest zimno i sucho, a w
    środku ciepło i wilgotno.

    Moim zdaniem powietrze na takim strychu powinno być suche jak pieprz. A
    im zimniej tym bardziej suche powietrze. Chyba, że jest to wilgoć ze
    środka domu (z poddasza) i wentylacja strychu jest za słaba. W takim
    razie jest gorszy problem, bo na poddaszu wszystko będzie mokre (nie
    tylko ta rura spiro). Może to być też problem pierwszego sezonu, kiedy
    dom schnie.

    Sama rura, którą leci ciepłe powietrze ze środka domu powinna być sucha
    od zewnątrz i mokra w środku (wtedy skrapla się w kominie ale nie na
    zewnątrz rury spiro (która wody nie przepuszcza).

    M.

  • 8. Data: 2011-02-08 17:59:58
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-02-08 13:05, arti pisze:

> [...]
    > chodziła dobrze, ciąg był. Ale woda zaczęła się skraplać w środku i na
    > zewnątrz rury. Więc zacząłem czytać internet - wszyscy piszą - ocieplić

    Skraplanie nastepuje tylko i wylacznie od wewnatrzm (mowa o okresie
    zimowym). Spiro zupelnie sie nie nadaje - zbiera wode miedzy zwojami
    i wczesniej czy później znajdzie dziurke i wylezie na zewnatrz.
    Stad mokra welna. Sa to zadziwiajaco ogromne wiadra wody. Mialem
    tak dwa kominki, oba mokre, Ty potwierdzasz, czyli mamy nowa zasade
    w budownictwie.

    Daj te odpowietrzenia z kanalizacji fi=50, na która nasadz takie
    ocieplajace futerko z gabki (do kupienia). Zadbaj, by pochylosc
    byla mniej wiecej równa i by nigdzie nie utworzyl sie rodzaj kolanka,
    w którym skropliny by pobywały.

    Problemem jest wejscie z rura w kominek, gdy ten jest szerszy
    (a przy rurze fi=50 jest). Wtedy dookola wsadzonej w kominek rury
    chce sie zrobic jeziorko. Zasmarkalem obwód pianką i na razie
    nie ma przecieku, ale na strych wchodze ze strachem.
    Pomysl - na koncu dac kielich z grubszego fi i niech to kominek
    wchodzi w tak pogrubiona rure. Jeziorka nie bedzie.

    Natomiast chyba sie mylisz jesli chodzi o skraplanie na zewnatrz
    odpowietrzenia. Tak byc nie moze (zakladam, ze strych nieogrzewany,
    no i ze jest zima). Pewnie to byly przecieki ze srodka.

    pozdro
    --
    A S

  • 9. Data: 2011-02-08 19:20:04
    Temat: Re: co mam dalej robic z moja wentylacja - Pomocy !!!
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Hej,
    >
    > Maniek -> dalej twierdzisz ze do wentylacji wystarcza kominki
    > wentylacyjne zamiast zwyklych kominow ? :-)

    Ja mam akurat kominy. :-)
    Tak czytam i prawde mowiac nie wiem skad ten problem. Wilgoc na strychu
    wieksza jak w srodku? Skad ta wilgoc?
    Sama rure ocieplilbym raczej piana poliuretanowa z puchy a nie welna. Dziwna
    to sprawa.
    Robercik us ma takie wywietrzniki w dachu, jak to czyta moze i On sie
    wypowie?

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2011-02-08 19:27:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Robercik us ma takie wywietrzniki w dachu, jak to czyta moze i On sie
    > wypowie?

    I przypomnialo mi sie, w starym mieszkaniu robili wentylacje wstawiajac
    wlasnie rury spiro. Remont calosci robiony byl pod okiem kominiarzy po
    zadymach z zaczadzeniami. Ktoregos dnia pojde na strych i sprawdze jak sie
    sprawy maja.

    Pozdro.. TK