    From: Jazzz <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: dom z bala - ocieplenie od wewnątrz
    Date: Fri, 30 Oct 2009 20:48:54 +0100

    Użytkownik pi napisał:
    > Witam,
    > Sytuacja wygląda następująco:
    > Dom ma 90 lat, zbudowany jest z bala o grubości 20cm. W pokoju położony
    > był tynk "trocinowo-wapienny" na stelażu z listewek. Tynk został
    > zerwany, po gwoździach zostało mnóstwo dziur. Omszenie też pozostawia
    > wiele do życzenia. Pojawił się więc pomysł położenia boazerii, a między
    > bal i boazerię położenia wełny mineralnej o grubości 5cm. Za pomysłem
    > pojawiły się jednak wątpliwości.
    > Jak z oddychalnością takiej konstrukcji i skraplaniem się pary wodnej?
> [...]

    Musisz wziąć pod uwagę osiadanie domu z bali przy wykonywaniu stelażu z
    listewek - najprostsza zasada listwa cokołowa lub gzymsik mocowane
    odrębne w stosunku do stelażu, w stelażu podłużne otwory w których śruby
    mocujące będą swobodnie się przemieszczać ze ściana wieńcową.
    Jezeli chodzi o paroizolację , żadne folie paroprzepuszczalne - tak
    musisz ją wykonać od wewnątrz, zgromadzona wykroplona woda powinna miec
    mozliwosc spłynięcia po paroizolacji, z tego powodu powinna byc
    szczelina min 4 mm pomiędzy paroizolacją a boazerią, dla jej wentylacji
    robi sie szczeliny na dole i u góry boazerii, można je maskować
    listwami. Najwięcej zabawy będziesz miał wokół okien, ale rzecz jest do
    przebrnięcia, musisz na każdym etapie myśleć, dawać dylatacje na
    osiadanie i ładnie estetycznie je maskować.
    Tak się to robi w krajach, które posiadają tradycje w budowaniu domów ze
    ścian wieńcowych (Francja, Szwajcaria, Austria pracowałem przy produkcji
    takich domów dla i w tych krajach; i od kilku lat nawet Podhale - przy
    dużych obiektach pewne zasady i reguły szybko dały znać o sobie i
    zaczęto je stosować - życie wymogło.