    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Tue, 3 Feb 2009 23:05:51 +0100

    > 1. Wersja AF nie jest modulowa, tj. nie mozna dokupic zadnych
    > rozszerzen. Mamy wiec tylko 8 wyjsc przekaznikowych. Jedyna opcja to
    > kupic kilka takich sterownikow ale wtedy kazdy dziala niezaleznie. To
    > ma wady i zalety - zaleta oczywiscie w przypadku awarii (wszystko
    > lezy), a wady - nie mamy juz takich mozliwosci, chocby w przypadku
    > checi utworzenia symulatora obecnosci domownikow, gdzie bedzie wiecej
    > niz 8 sterowanych urzadzen :(

    Ale możesz je wszystkie spiąć RS485 i sterować z komputera, tak samo jak i
    serię SR

    > 2. Wersje SR mozna juz rozbudowac o wyjscia ale ma tylko 8 analogowych
    > wejsc - nie da sie z tego co widze dokupic modulow z wejsciami
    > analogowymi :( Chyba ze to jest zle opisane i 12 wejsc DC mozna tez
    > "zamienic" (programowo) na analogowe :)

    > No i co tu zrobic ? ;)

    Najpierw zdecydować się czym chcemy sterować i w jaki sposób. Co tak w ogóle
    oczekujemy od tego sterownika.

    > BTW. Czy samo programowanie np siemensa s5 / s7 jezeli mamy juz
    > program do tego (graficzny) - jest w przynajmniej podstawowym zakresie
    > tak samo proste jak tych sterownikow AF / RF arraya ?

    Hmmmm....?
    To zalezy co kto lubi. Same sterowniki są bardziej rozbudowane, a do
    dyspozycji masz różne języki programowania drabinkowy, funkcyjny oraz lista
    rozkazów (coś w stylu assmblera).
    Ściagnij darmowe oprogramowanie Step Lite i sam zobacz.

    > BTW. Tak sobie mysle - jakbym chcial sterowac np. roletami, kazda z
    > osobna. Mam ~10 rolet * 2 przyciski (gora / dol) = na to trzeba az 20
    > wejsc / 20 wyjsc! No, 6 rolet moge sobie zgrupowac po 3 szt. na jedna
    > grupe (= 2 szt), czyli potrzebowalbym 6*2 = 12 wejsc / 12 wyjsc, zeby
    > tym sterowac :-) Chyba zostanie mi znalezc jakis sterownik z duuuuuuza
    > liczba wyjsc DC i dziubac swoje niedrogie przekazniki ;)

    A po co Ci sterować niezaleznie wszystkimi roletami ze sterownika ?
    Przecież to co jest Ci potrzebne to opuszczenie rolet wieczorem i
    podniesienie ich rano praktycznie wszystkich - zależnie od oświetlenia
    zewnetrznego no i wymuszając przyciskami lub zdalnym sterowaniem.
    Czyli do obsługi rolet potrzebne Ci są 2 wyjścia oraz 1 ewnetualnie 2
    wejścia sterowania (góra/dół) oraz dodatkowo wejście z czujnika
    zmierzchowego, który także się przyda do zapalania oświetlenia lub
    symulowania obecności domowników.
    Niezalezne sterowanie będziesz miał poza sterownikiem - przyciskami przy
    oknach.
    A jeżeli już chcesz sterować każdą z osobna to przecież można dołożyć
    odpowienie układy muliplexera i demultiplexera.
    Multiplexer zrobisz na bazie zwykłych diód, a delmultiplexer jakiś scalony
    TTL lub CMOS i wtedy wystarczy 5 wejść oraz 5 wyjść, aby wysterować
    maksymalnie 31 obwodami - tylko po co ? Jedyny minus takiego rozwiązania to
    koniecznośc podnoszenia rolet po kolei (nie jednocześnie) - ale komu to
    przeszkadza ?
    Zapewne do sterownika trzeba będzie doprowadzić 1 linię z centrali alarmowej
    sygnalizującą zazbrojenie systemu alarmowego - po to, aby sterownik mógł
    rozpocząć symulowanie obecności domowników. Napewno będą też potrzebne
    sygnały alarmu, kilka innych np. sygnał pobudzenia czujek chroniących
    strefę na zewnątrz budynku przed drzwiami wejściowymi oraz pod oknami - tzw.
    prealarm.
    Chyba, że alarm chcesz także zrobić na tych sterownikach.

    Dla przykładu ostatni system alarmowy + sterowanie ze sterownikiem PLC,
    które uruchamiałem, poza inteligentnym sterowaniem oświetlenia i
    symulowaniem obecności domowników realizuje funkcje: szczekania psów, kiedy
    się podchodzi na zewnątrz domu pod drzwi lub okna. Ponadto światła naśladują
    przmieszczanie się osób wewnątrz budynku jak gdyby w poszukiwaniu intruza
    znajdującego się pod domem.
    Sterownik odtwarza odgłosy otwierania i zamykania drzwi. Kiedy osoba spod
    domu nie odchodzi przez dłuższą chwilę, wtedy alarm dzwoni na telefon
    komórkowy, ale bez wywoływania alarmu. Po połączeniu się z telefonem
    komórkowym można rozmawiać z osobami znajdującymi się pod domem poprzez
    domofon. Podobnie też jak ktoś zadzwoni do domofonu to mozna rozmawiać z
    daną osobą zarówno poprzez wewnętrzny domofon jak i poprzez telefon
    komórkowy (to tak z lenistwa można mieć domofon nawet w łóżku :). Podobnie
    też jak ktoś zadzwoni domofonem, kiedy alarm jest wyłączony to zamiast
    dzwonka zaczynają szczekać psy. Po nawiązaniu połączenia z domofonem psy
    przestają ujadać, aby można było normalnie prowadzić rozmowę.