    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Wed, 4 Feb 2009 15:16:00 +0100

    > Ale możesz je wszystkie spiąć RS485 i sterować z komputera, tak samo jak i
    > serię SR

    > O co innego mi chodzi :) [....] W instrukcji nic takiego nie znalazlem.

    Szczerze mówiąc nie wiem czy AF się komunikują pomiędzy sobą po RS-ie, bo
    tego nie sprawdzałem. Raczej w to wątpię. Komunikacja raczej jest tylko z
    komputerem.
    Używałem tylko tych sterowników z rozszerzeniami.
    Wcześniej pisałem Ci żebyś się zainteresował w szczególności serią AF - po
    prostu pomyliło mi się, która seria jest która, a byłem w tym dniu okropnie
    zkręcony, i nie maiałem czasu żeby sprawdzić. Wydawało mi się, że ta wersja
    rozszerzalna to jest własnie AF, a nie SR. Oczywiście miałem na mysli serię
    SR. Tak więc sorry.
    Możesz użyć jednostki podstawowej z 14 wejściami oraz 8 wyjściami + 5
    rozszerzeń, każde 12 wejść i 8 wyjść co daje Ci razem 74 wejścia i 48 wyjść.
    Z takim można już sporo rzeczy zrobić.
    Co zaś się tyczyło tego RS-a to chodziło mi o to, zeby nie wciskać
    wszystkiego do jednego sterownika, lecz rozbić na 2-3-4 sterownikach z
    rozszerzeniami jeżeli takie będą potrzebne. A dopiero potem całość
    nadzorować jdnym, który będzie miał moduł telefoniczny sterowania. Natomiast
    w komputerze możesz zebrać do kupy wszystkie sterowniki po RS-ie.
    Tak naprawdę sterowanie poprzez telefon nie musi realizować wszystkich
    funkcji. Wręcz jest to niewskazane, choćby z tego powodu, że będziesz się w
    tym wszystkim gubił.

    > No jak przeczytalem pobieznie instrukcje i pare screen shotow tych PLC
    > AF, opisy funkcji logicznych i generalnie sposobu "programowania" (dla
    > mnie to bardziej jak rysowanie schematu) to wydaje mi sie to super
    > proste ;) Tzn. sama mechanika. Bo logike wiadomo - trzeba dobrze
    > przemyslec :-)

    Bo są. Właśnie z taką myśla były tworzone.
    Jednak nie ciesz się za wczasu, bo stworzenie dobrego programu sterującego
    to dość złożony proces wymagający dobrego myślenia logicznego
    Twe większe są niestety bardziej rozbudowane i trudniejsze do
    oprogramowania.

    > A po co Ci sterować niezaleznie wszystkimi roletami ze sterownika ?

    > Ale np. jak chce zrobic takie cos.. Przycisniecie "w dol" -> roleta
    > jedzie w dol (nie musimy czekac 20 sek az zjedzie na sam dol;)
    > Przycisniecie "w dol" w trakcie zjezdzania -> zatrzymuje rolete. No i
    > jak to zrobic bez tylu wejsc/wyjsc, majac tylko zwykly wlacznik/
    > wylacznik w scianie ? ;-) Wiem, mozna powiedziec ze "stoj te 20 sek,
    > nic ci sie nie stanie" ale przeciez robimy automatyke i to jest
    > wlasnie caly jej sens i przydatnosc :-)

    Przykładowo robię sterownik rolet. Jezeli już tak Ci zależy, aby sterować
    każdą roletą niezależnie z rozbudowanego sterownika to przeznaczam do tego
    zestaw posiadający odpowienią ilość wejść i wyjść np jednostka podstawowa +
    jedno czy dwa rozszerzenia. Ten zestaw nie musi mieć modułu telefonicznego,
    bo i po co ? W tym zestawie poza wejściami podłączonymi do przycisków
    indywidualnych rezerwuję jedno czy dwa wejścia sterujące roletami na
    zasadzie (otwórz całkowicie wszystkie, ustaw moje preferencje, zasuń
    wszystkie). Tymi wejściami steruję z drugiego sterownika, który ma możliwość
    sterowania poprzez telefon, a przy okazji steruje innymi urządzeniami, które
    warto sterować telefonem.

> [...]
    > TTL lub CMOS i wtedy wystarczy 5 wejść oraz 5 wyjść, aby wysterować
    > maksymalnie 31 obwodami - tylko po co ? Jedyny minus takiego rozwiązania
    > koniecznośc podnoszenia rolet po kolei (nie jednocześnie) - ale komu to
    > przeszkadza ?

    > Co myslisz o tych sterownikach? Pozatym na ebayu mozna w calkiem
    > sensownych cenach z USA wyszarpac S7-200 + rozne rozszerzenia w
    > sensownych cenach (no, calosc pewnie ok 2k bedzie kosztowac;)

    > Szczegolnie ten w/w s7 jest kuszacy - o ile dobrze widze bodaj 48 lub
    > 56 wyjsc i panelik operatorski, latwo do tego dokupic dodatkowe

    Wszystko ładnie pięknie. Masz rozszerzenia wejść/wyjsc dyskretnych,
    wejść/wyjść analogowych i praktycznie wszystko konfigurujesz na jednej
    jednostce.
    Tyle, że jak zaczniesz konfigurować całość to stwierdzisz, ze lepiej będzie
    wejść w gotowe systemy inteligentnego domu, bo będzie taniej :)
    Kupisz jednostkę centralną, zasilacz, karty, ale weź pod uwagę, że karty
    analogowe mają standardowe wejścia/wyjścia, zazwyczaj 0-5V lub 0-10V lub
    0-20mA lub 4-20mA i potrzebna jest jeszcze spora ilość dodatkowych
    przetworników. Zamiast szafki, będzie potrzebna cała serwerownia itd.

    > Mowia, ze lepiej nie laczyc... Jeszcze o tym nie myslalem. Ale majac
    > juz wszystko w jednym sterowniku, czemu by nie ;) Troche sie tylko
    > boje awaryjnosci tego, dlatego bylbym bardziej za Siemensem, ktory
    > imho ogolnie dla przemyslu robi rzeczy konkretne :)

    Dlatego ja jak robię to alarm jest wykonany z użyciem specjalizowanych
    profesjonalnych zestawów, a automatyka tylko zbiera niektóre dane i je
    prezentuje.

    Niezle :) Mozesz mi tylko powiedziec jak np. laczyc taki PLC z GSM ?
    Przy PLC array (to producent?;) AF - jest modul glosowy / modem, mozna
    zestawic bramke GSM symulujaca "centrale" i tak sie laczyc.. Tak to
    zalatwiasz ? :)
    Moduł głosowy <-> symulator lini telefonicznej na GSM
    lub też gotowe moduły powiadomienia GSM oraz sterowania poprzez GSM.
    Robi się tak:
    a) Alarm z mozliwością sterowania np. Satel Integra lub Paradox Evo ->
    Nadzorowanie PLC.
    b) PLC z możliwościa sterowania -> Nadzorowanie Alarmu.

    Ja z reguły robię "a"

    > Do Siemensow np. S7 tez sa takie moduly moze ??

    Szczerze mówiąc nie spotkałem. Z Simatic-ami miałem do czynienia tylko w
    przemysle, gdzie nie było takiej potrzeby.
    I tak akwizycją danych zajmowało się oprogramowanie wizualizacyjne lub
    rozszerzenie sterownika + odpowiednie moduły transmisji poprzez TCP/IP,
    RS485 czy też modem radiowy na RS232.