  • 41. Data: 2010-12-26 14:17:11
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jarek P. wrote:
    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie ja. Ktoś, komu udzielasz rady. Skoro udzielasz i z wyżyn swej
    > fachowości niezmierzonej zdecydowałeś się to robić nieodpłatnie, to
    > bądź wiarygodny, dokończ sprawę.

    szczególnie że niektóre rady są normalnie bzdurne...

    tak jak ta o dawania cienkich przewodów do niektórych gniazd.

    pomijając fakt, że zasilanie sprzętu może całkiem sporej mocy wymagać.

    tv, wieza stereo, komputer multimedialny, jakiś projektor bóg wi co... i sie
    może okazać że w porywach trzeba 2 kW :), problem moze sie też zrobić jak
    ktoś postanowi tam postawić UPSa ktory ma spory prąd rozruchowy i bęzie 6A
    bezpiecznik wywalał, (moje 3000VA potrafi 16A wywalić przy starcie po długim
    zaniku napięcia.

  • 42. Data: 2010-12-26 14:26:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 26.12.2010 15:17, Marek Dyjor pisze:

    > tak jak ta o dawania cienkich przewodów do niektórych gniazd.

    Cienki przewód to można ewentualnie dać bezpośrednio do jakiegoś
    niskoprądowego urządzenia (np. lampka diodowa na 230V) - tam, gdzie
    wiadomo, że nic innego się nie da podłączyć.

    A i tak miałbym wtedy pewne obawy, jakby mi się nie udało znaleźć
    odpowiednio słabego bezpiecznika - te standardowe "automatyczne" zdaje
    się nie występują poniżej 6A, więc trzeba by jakiś mały jednorazowy wstawić.

  • 43. Data: 2010-12-26 14:43:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > odpowiednio słabego bezpiecznika - te standardowe "automatyczne" zdaje
    > się nie występują poniżej 6A, więc trzeba by jakiś mały jednorazowy

    są mniejsze spoko...

  • 44. Data: 2010-12-26 14:52:17
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    wiadomości news:4d1750c5$1@news.home.net.pl...

    > Cienki przewód to można ewentualnie dać bezpośrednio do jakiegoś
    > niskoprądowego urządzenia (np. lampka diodowa na 230V) - tam, gdzie
    > wiadomo, że nic innego się nie da podłączyć.

    Tak po mojemu przepisy mowią o minimalnym przekroju przewodu czyli 1,5mm2.
    Cieniej sie nie da :)

    b.

  • 45. Data: 2010-12-26 15:54:24
    Od: "widow" <w...@t...pl>

    > Pierdu-pierdu.

    Święta racja! Bez uprawnień można sobie położyć instalację, dopiero odbiór
    (osoba z uprawnieniami) dopuszcza ją do eksploatacji.

  • 46. Data: 2010-12-26 16:24:36
    Od: "Papusu Smurfo" <d...@b...z.wonsami>

    Órzytkownik "Budyń" napisał:

    > Tak po mojemu przepisy mowią o minimalnym przekroju
    > przewodu czyli 1,5mm2. Cieniej sie nie da :)

    fachofcy dadzom rady, nie buj żaby:O)
    f końcu mieć w cenie:O)

  • 47. Data: 2010-12-26 19:40:06
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Papusu Smurfo" <d...@b...z.wonsami> wrote:

    > fachofcy dadzom rady, nie buj żaby:O)
    > f końcu mieć w cenie:O)

    U mojego kumpla na budowie tzw. fachowcy podłączyli halogen 500W pod...
    skrętkę komputerową, długości 300m. Nie mieli odpowiednio długiego
    przedłużacza, a że leżała cała szpula skrętki więc ją wykorzystali.
    Podejrzewali, że przekroje żył mogą być zbyt małe, więc wykorzystali
    skręcone pary i podłączyli po 2 :-D

    --
    Bartek

  • 48. Data: 2010-12-26 19:45:08
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    wiadomości news:4d1749b5@news.home.net.pl...

    > Wróć! (cancel ;) )
    >
    > Art.5 ustęp 3 ustawy o normalizacji: stosowanie Polskich Norm jest
    > dobrowolne.
    >
    > Rozporządzenie ministra jest przepisem niższej rangi, niż ustawa - zatem
    > zapisy sprzeczne z ustawą "nie działają".

    Tyle, że wspomniane przeze mnie wcześniej rozporządzenie działa na podstawie
    "Ustawy Prawo Budowlane" i toczy się innym torem. Rozporządzenie to
    przywołuje konktretne normy, a te na mocy tego rozporządzenia stają się
    obowiązujące.

    Co do dobrowolności norm na podstawie "Ustawy o normalizacji" to należy to
    interpretować jako dowolność stosowania i przywoływania oraz dowolność
    stosowania o ile inne akty prawne nie mówią inaczej.
    Mówiąc prościej nie ma obowiązku podporządkowywania się każdym normom, które
    tylko wydał PKN. Dobrowolność polega na tym, że można przywołać jako
    obowiązujące normy np. UE lub dowolnego kraju. Jednak od chwili przywołania
    danej normy w innym akcie prawnym, staje się ona obowiązującą tylko i
    wyłacznie w zakresie, którego dotyczy ten akt.

    > Znajomy, jak słyszy o takich numerach, zwykle wzdycha i mówi:
    > skurwysyny, pedały, złodzieje...

    Mnie też to wkur...., ale tylko tyle możemy.

  • 49. Data: 2010-12-26 19:58:29
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    wiadomości news:4d1750c5$1@news.home.net.pl...

    > te standardowe "automatyczne" zdaje
    > się nie występują poniżej 6A,

    Mam gdzieś w "przydasiach" dwuamperowe, produkcji ABB.

    J.

  • 50. Data: 2010-12-26 20:27:53
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "widow" <w...@t...pl> napisał w wiadomości

    >>> Nie. Jak nie masz uprawnień to nie wolno Ci robić instalacji w związku z

    > Święta racja! Bez uprawnień można sobie położyć instalację, dopiero odbiór
    > (osoba z uprawnieniami) dopuszcza ją do eksploatacji.

    Nieprawda.
    Jest jeszcze coś takiego jak "Prawo Budowlane", które "mówi" kto może pełnić
    samodzielne funkcje w budownictwie.
    Prawo to "mówi", że samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, mogą
    wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie techniczne,
    potwierdzoną praktykę zawodową, odpowiednie "uprawnienia budowlane" w
    zakresie projektowania i/lub kierowania robotami budowlanymi oraz wpis do
    centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane.

    Mówiąc w skrócie:
    Osobie, która nie spełnia ww wymagań nie wolno nawet samodzielnie się
    dotknąć do instalacji.
    Nawet osoby, które posiadają wykształcenie elektryczne (nawet z dyplomem
    inżyniera czy magistra), posiadające przy tym elektryczne świadectwa
    kwalifikacyjne SEP eksploatacyjne (E) czy też dozorowe (D) nie mają prawa
    samodzielnie montować instalacji elektrycznych w nowobudowanych domach.

    Mówiąc kolokwialnie, osoby nie posiadające uprawnień budowlanych mogą
    samodzielnie co najwyżej sobie podłubać w nosie :)
    Osoby te mogą wykonywać prace instalatorskie ale tylko i wyłącznie pod
    nadzorem osoby posiadającej uprawnienia budowlane.