  • 1. Data: 2011-10-15 15:48:18
    Temat: jak się cyklinuje podłogę?
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam
    JEst podłoga z desek, które mają blisko 10 lat. mało używana ta podłoga.
    deski nigdy nie były malowane, były jedynie pastowane. przez ten cały
    czas pastowane i pastowane. Są jednorodnie pokryte - jakby najlepszym
    lakierem, wyślizgane, mają kolor buraka, i... krzywe każda deska to
    "górka" dodatkowo w pokojach były piece kaflowe - wiec każdy usunięty
    piec ujawnił depresje.

    Zastanawiam się nad cyklinowaniem takiej podłogi. O ile wiem cykliniarki
    ( takie tylko widziałem) szlifują deski papierem sciernym w zapętlonej
    taśmie. Boję sie że owa taśma "zatka" się - (tak samo jak zatykają sie
    krążki na wiertarkę gdy szlifuję farbę z drzwi) Widziałem jednak
    strugi(heblownice) ręczne które mają walec z 2 nożami. Takie coś chyba
    by było lepsze - bo niema sie co zatkać!. Jak to jest z prawdziwymi
    cykliniarkami? Może niepotrzebnie sie martwię o zatkanie?

    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2011-10-15 20:25:36
    Temat: Re: jak się cyklinuje podłogę?
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > by było lepsze - bo niema sie co zatkać!. Jak to jest z prawdziwymi
    > cykliniarkami? Może niepotrzebnie sie martwię o zatkanie?

    jezeli chcesz to robic sam a nie masz doswiadczenia to przygotuj sie na
    wymiane podlogi, z doswiadczenia (niewielkiego, ale zawsze) ci powiem
    ze tak od piatej tego typu roboty rezultat moglem uznac za w miare
    zadowalajacy a dwoch lewych rak raczej nie mam...

    i tak musialbys wypozyczyc sprzet, wiec prawdopodobnie byloby lepiej
    gdybys wypozyczal go z przyczepionym na koncu fachowcem ;)

  • 3. Data: 2011-10-15 21:34:35
    Od: "Marex" <m...@W...gazeta.pl>

    m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> napisał(a):

> [...]
    >
    > i tak musialbys wypozyczyc sprzet, wiec prawdopodobnie byloby lepiej
    > gdybys wypozyczal go z przyczepionym na koncu fachowcem ;)

    Dokładnie, szukaj ceklinarza. Apropos papieru ścirnego: Papier gryby(taki
    sie stosuje przy pierwszym, zgrubnym szlifie) nie zatka się, mozna go
    wymienić ..!), potem kolejny szlif -już drobniejszym papierem i dla
    dokładności - jezeli trzeba 3-ci szlif drobnym papierem.Kiedyś bawiłem się
    na własnej klejonej mozaice dębowej. Ale dzisiaj zleciłbym raczej
    fachowcowi.

  • 4. Data: 2011-10-15 21:35:57
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Oct 15, 5:48 pm, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > "g rka" dodatkowo w pokojach by y piece kaflowe - wiec ka dy usuni ty
    > piec ujawni depresje.
    >
    > Zastanawiam si nad cyklinowaniem takiej pod ogi. O ile wiem cykliniarki
    > ( takie tylko widzia em) szlifuj deski papierem sciernym w zap tlonej
    > ta mie. Boj sie e owa ta ma "zatka" si - (tak samo jak zatykaj sie
    > kr ki na wiertark gdy szlifuj farb z drzwi) Widzia em jednak
    > strugi(heblownice) r czne kt re maj walec z 2 no ami. Takie co chyba
    > by by o lepsze - bo niema sie co zatka !. Jak to jest z prawdziwymi
    > cykliniarkami? Mo e niepotrzebnie sie martwi o zatkanie?

    1. szlifierka (tradycyjnie ale nie precyzyjnie nazywana cykliniarka)
    ci sie szybko zatka na takiej podlodze. Papier nie jest drogi ale i
    tak zuzyl byc go dosyc duzo.
    2. Strugarka reczna da sobie rade ale musisz sie liczyc z tym ze
    powstana nierownosci ktore potem trzeba i tak szlifowac (wiec
    szlifierke bedzie sz i tak potrzebowal).
    3. Mozesz najpierw zmyc te paste. Do wyboru zmywacz do powlok (np z
    sidoluxa - trzeba sie naszukac w sklepach ale jest) albo jakis
    "mocniejszy" produkt do zmywania powlok woskowych z castoramy/obi/
    leroja itp.

    Rzecz o ktorej nie napisales: Tam sa gwozdzie. Strugarka umrze jak
    trafi na jeden. Szlifierka nie ale papier sie zniszczy.

    Gwozdzie trzeba podobijac tak aby sie schowaly w desce.

    Jesli nie robiles tego wczesniej masz trzy mozliwosci:
    1. zaprosic fachowca, niech zrobi.
    2. Sprobowac samemu, zaryzykowac troche kasy na chemie i szlifierke
    (tasmowke), moze ci wyjdzie, ale czas poswiecisz i wyjdzie tylko
    troche taniej niz fachowiec (50-30%)
    3. Rozwazyc wymiane desek. Nie sa one drogie, robota pojdzie szybko,
    bedzie czym palic w kafloku i podloga bedzie nowa.

    Sugeruje nie kombinowac z panelami, wykladzina plyta osb czy sklejka.
    Jesli wymienisz podloge to kup dobre sosnowe deski (nawet z marketu
    ale zwroc uwage aby mialy drobne sloje i nie daly sie rysowac
    paznokciem. Sosna sosnie nie rowna i te rosnace na kiepskim gruncie sa
    twardsze.

  • 5. Data: 2011-10-15 21:37:33
    Od: "jack" <j...@v...pl>

> [...]

    > i tak musialbys wypozyczyc sprzet, wiec prawdopodobnie byloby lepiej

    > gdybys wypozyczal go z przyczepionym na koncu fachowcem ;)

    hebel owszem ale raczej do wyrównania wstepnego .Pod warunkiem ze nie trafisz na
    gwózdz-juz po pierwszym noze do wymiany.
    Potem cykliniarka-tez trzeba uwazać na gwozdzie.Bo mozesz zniszczyć nie tylko
    papier ale i mikrogume na wałku a ta jest droga.
    Kiedyś sie tym zajmowałem i nawet ze starych desek mozna osiągnąć niezłe wyniki
    po pomalowaniu.
    Najgorsze sa deski zapuszczone lakierem olejnym a zapuszczone pokostem
    praktycznie uniemozliwiają cyklinowanie.
    Najpierw cyklinujesz jakimś grubym ziarnem [16,24,36]i w poprzek słoi.
    Potem coraz drobniejszym[40,50,60] i szlif[100,120]ostatni raz wzdłuz słoi daje
    najlepszy efekt.
    powodzenia.
    pozdro.jack

  • 6. Data: 2011-10-15 22:16:01
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

> [...]

    > by było lepsze - bo niema sie co zatkać!. Jak to jest z prawdziwymi

    > cykliniarkami? Może niepotrzebnie sie martwię o zatkanie?

    Dwa lata temu w Polsce mialem podobny problem. Zammowilem fachowca zreszta
    jedynago w calej wsi, ktory ogladnal parkiet i powiedzial, ze zrobi ja za 700
    zl. Podloga miala okolo 50 m2. Troche sie zdziwilem, ze przyjechal z
    cykliniarka tarczowa; tarcza scierna miala srednice okolo 30 cm. Fachowiec byl
    to juz panisko, ktory na cyklinowaniu dorobil sie domu, wiec stac go bylo na
    pracownika, ktory to zaczsl robic s on pojechal obstalowac nastepna robote. Po
    pol godzinie pracownik zadzwonil do szefa, ze ta podloga nie da sie
    wycyklinowac. Byla pokryta zywica, jakims epoksydem, twarda i odporna na
    glancpapier. Fachowiec zobaczywszy kilka zuzytych tarcz o roznej granulacji
    stwierdzil, ze tego nie zrobi i pozostawiwszy rog podlogi w kolorze czarno-
    szaro-fioletowym, zaczal sie pakowac.
    Poniewaz byl to prawie sasiad, kilka domow dalej przy tej samej ulicy, nie
    wypadalo mi isc z nim na udry. Wiec musialem go nauczyc jak sie taka podloge
    cyklinuje. Zalozylem tarcze z najgrubszego papieru tak z 10-15 ziarn spieku
    na cm2. I jazda. On cyklinowal w ten sposob, ze w jednym miejscu trzymal te
    cykliniarke do momentu zdarcia calej warstwy tego lakieru. A ja jechalem rowno
    wzdluz sciany nie przejmujac sie tym, ze nie zdzieram do zywego drewna tylko
    po lebkach. Po nawroceniu pojechalem drugi raz, potem trzeci i o dziwo zaczelo
    sie ukazywac "rodzime" drewno. Wszystko jedna tarcza.
    Blad polegal na tym, ze cyklinujac w tym samym miejscu papier nagrzewal sie
    do temperatury powodujacej przypalanie lakieru i odpadanie ziarn sciernych z
    papieru a ja wiedzac to, jechalem caly czas po zimnym i ten papier sie wtedy
    nie zuzywal.
    To taka informacja, moze sie komus przyda.
    W sumie sasiad byl na tyle uprzejmy, ze po wyszlifowaniu nie policzyl mi za
    lakier i podloge pieknie wymalowal. Oczywiscie wine zwalil na pracownika ale
    widac bylo, ze amerykanska lekcja mu sie bardzo spodobala.
    Jesli chodzi o hebel, reczna strugarke elektryczna, to ze swego doswiadczenia
    nie polecam Porobia sie wdluzne uskoki; te strugarki trudno jest utrzymac
    idealnie w poziomie czy tez minimalne zle ustawienie tych wymiennych nozy
    powoduje, ze robia sie niewielkie ale trudne potem do wyrownania smugi.
    Najlepsze sa cykliniarki walcowe z tym, ze trzeba je prowadzic z idealnie
    jednakowa predkoscia. Kazde zatrzymanie a nawet zwolnienie pozostawia
    poprzeczne wglebienia, ktore potem, po polakierowaniu bardzo dobrze widac.
    Pzdr.
    Tornad

  • 7. Data: 2011-10-16 07:43:11
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    > Sugeruje nie kombinowac z panelami, wykladzina plyta osb czy sklejka.
    czy mógłbyś to rozwinąć? Dlaczego nie panele?
    JA właśnie mam taki "plan b". Czyli jeśli podłoga po odkryciu będzie w
    bardzo złym stanie, to zostanie "przeleciana" zgrubnie, a na takie
    surowe dechy położę panele.... Czy taki układ ma jakieś poważne wady?

    ToMasz

    PS dzięki pozostałym kolegom za odpowiedzi. o gwoździach zapomniałem -
    podłoga pod wykładziną więc ich nie widać. Raczej to cyklinowanie zlecę....

  • 8. Data: 2011-10-16 10:57:58
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Oct 16, 9:43 am, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > bardzo złym stanie, to zostanie "przeleciana" zgrubnie, a na takie
    > surowe dechy położę panele.... Czy taki układ ma jakieś poważne wady?

    Aktualnie cala podloga oddycha. Skoro masz tam piec kaflowy to i
    wilgotnosc jest dosyc duza. Jak te podloge zakryjesz panelami to moze
    sie okazac ze wilgoc ze spodu (nie napisales czy to parter czy pietro
    nad niegrzejacym sie sasiadem itp). Nie bedzie miala ujscia i panele
    sie albo połódeczkują albo wogole podniosa. Moze sie tez pojawic grzyb
    pod spodem...

    Ale jak panele bedzie kladl fachowiec i dostaniesz od niego rachunek
    to on bierze na siebie odpowiedzialnosc za ewentualne problemy.

  • 9. Data: 2011-10-16 11:06:53
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Oct 16, 12:16 am, "Tornad" <w...@a...com> wrote:

> [...]
    > po lebkach. Po nawroceniu pojechalem drugi raz, potem trzeci i o dziwo zaczelo
    > sie ukazywac "rodzime" drewno. Wszystko jedna tarcza.

    Zgadza sie. Tak jak przy lakierowaniu lepiej wiecej razy ale cieniej.
    Zreszta to nie jest jakis hamerykanski wwynalazek tylko normalna
    fachowa zasada. Wszystkie "magnesówki" pracuja dokladnie tak. Jezdza
    tam i spowrotem ledwie lizac szlifowane blaszki...

    Tez wlasnie szlifuje stary lakier (dobry, twardy skurczybyk) i wlasnie
    lepiej jest najpierw pojezdzic jedna tasma po calosci, zdjac ile sie
    da, potem wsadzic swierza tasme i szlifowac ponownie tez po calosci. I
    na koniec trzecia tasma pojechac juz tylko te punkty ktore sie ostaly.
    No i potem juz standardowo drobniejsze cykle...

> [...]
    > nie zuzywal.
    > To taka informacja, moze sie komus przyda.

    Niestety to nie dziala na wszelkiej masci woski, pasty i inne "nisko
    temperaturowe" pokrycia.
    Wtedy najlepsze jest zyczajne cyklinowanie (cykliną a nie
    szlifierką!). Czyli po hamerykancku: scraper.
    Wersja dla hakierów: Potluc srednio stara szybe zeby sie w eleganckie
    zawijasy rozbila i krawedziami tego szkla zeskrobac ten kit z desek.

> [...]
    > jednakowa predkoscia. Kazde zatrzymanie a nawet zwolnienie pozostawia
    > poprzeczne wglebienia, ktore potem, po polakierowaniu bardzo dobrze widac.

    Potwierdzam. Jak kiedys sadzilem ze reczna strugarka jest jednym z
    najlepszych narzedzi tak teraz wiem ze wlasciwie nie ma dla niej
    zastosowania w normalnej robocie...

  • 10. Data: 2011-10-17 15:35:39
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 16.10.2011 12:57, ptoki pisze:

    > Aktualnie cala podloga oddycha. Skoro masz tam piec kaflowy to i
    > wilgotnosc jest dosyc duza.
    nieeeeeee
    Kafloka już niema 15 lat. Kaloryfery mam. Na deskach gruuuuba
    wykładzina, a w niej milion roztoczy - a dzieci mają alergie.
    > Jak te podloge zakryjesz panelami to moze
    > sie okazac ze wilgoc ze spodu (nie napisales czy to parter czy pietro
    > nad niegrzejacym sie sasiadem itp).
    to zgadłeś jak wróżka. mieszkam nad niegrzejącym sąsiadem i prawde
    mówiąc zastanawiam sie jak w te dechy włożyć ogrzewanie podłogowe.

    Dzieki za każdą wskazówkę.
    ToMasz