    From: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: klejenie blatu biurka
    Date: Fri, 27 Nov 2009 22:42:17 +0100

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:hep8nq$roo$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Witam
    >
    > Mam nieco brzozy, w kawalkach 4-5cm grubych i takich tez szerokich.
    > Chcialbym sobie z tego pokleić blat. Mam goscia ktory przepusci to przez
    > grubosciowke ale mam sobie to sam podocinac i posklejac. Blatow bede robil
    > pare. Lokalni stolarze maja terminy ze hooohoo...a i cena jakos skoczyla.
    >
    > Czy da sie posklejac blat w warunkach domowych ? Trzeba miec do tego te
    > potezne ściski śrubowe (lub wrecz prase) czy np te zwykle sciski tez dają
    > radę ? (tego typu co tu:
    > http://allegro.pl/item832122075_coval_scisk_stolarsk
    i_srubowy_1000x120.html

    Takich ścisków to przynajmniej kilka bys musial miec do klejenia.

    > Ewentualnie jak podejsc do tej sprawy ? Chcialbym sprobowac zrobic to sam,
    > wiem ze moge za 500zl kupic gotowy blat na allegro z klejonki ;)

    Kiedyś korzystano z następującego patentu: na płasko położonej desce o
    długości większej niż szerokość przyszłego blatu montowano "sworznie" i
    między te sworznie wkłada sie klejone deski. Następnie za pomocą klinów
    dociskało się deski do siebie. Wskazane również przy większej liczbie desek,
    ściśnięcie płaszyzny blatu aby nie wygiął się w łuk i nie wyskoczył
    spomiędzu "uścisku". Jednak przy takiej grubości desek chyba to nie grozi.
    Oczywiście tych desek ze sworzniami musi byc kilka sztuk.
    To tak po krótce.

    No i oczywiście dokładność przygotowania drewna jest bardzo ważna.
    Ojciec jak kleił drewno to bardzo dokładnie strugał boczne krawędzie żeby
    dolegały do siebie. Struganie na grubość robione było dopieo po sklejeniu,
    Tylko że szerokość jego sklejonych desek nie była zbyt duża i mieściła się w
    normalnych obrabiarkach. Ty jak będziesz kleił blat to w całości chyba nie
    przepuścisz go przez grubościówkę. No chyba że znajomy "gosciu" ma taką
    szeroką obrabiarkę.
    Pozdrawiam
    Gejzero.