  • 1. Data: 2009-11-27 19:16:51
    Temat: klejenie blatu biurka
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    Witam

    Mam nieco brzozy, w kawalkach 4-5cm grubych i takich tez szerokich.
    Chcialbym sobie z tego pokleić blat. Mam goscia ktory przepusci to przez
    grubosciowke ale mam sobie to sam podocinac i posklejac. Blatow bede robil
    pare. Lokalni stolarze maja terminy ze hooohoo...a i cena jakos skoczyla.

    Czy da sie posklejac blat w warunkach domowych ? Trzeba miec do tego te
    potezne ściski śrubowe (lub wrecz prase) czy np te zwykle sciski tez dają
    radę ? (tego typu co tu:
    http://allegro.pl/item832122075_coval_scisk_stolarsk
    i_srubowy_1000x120.html
    )

    Ewentualnie jak podejsc do tej sprawy ? Chcialbym sprobowac zrobic to sam,
    wiem ze moge za 500zl kupic gotowy blat na allegro z klejonki ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 2. Data: 2009-11-27 21:42:17
    Temat: Re: klejenie blatu biurka
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy da sie posklejac blat w warunkach domowych ? Trzeba miec do tego te
    > potezne ściski śrubowe (lub wrecz prase) czy np te zwykle sciski tez dają

    Takich ścisków to przynajmniej kilka bys musial miec do klejenia.

    > Ewentualnie jak podejsc do tej sprawy ? Chcialbym sprobowac zrobic to sam,
    > wiem ze moge za 500zl kupic gotowy blat na allegro z klejonki ;)

    Kiedyś korzystano z następującego patentu: na płasko położonej desce o
    długości większej niż szerokość przyszłego blatu montowano "sworznie" i
    między te sworznie wkłada sie klejone deski. Następnie za pomocą klinów
    dociskało się deski do siebie. Wskazane również przy większej liczbie desek,
    ściśnięcie płaszyzny blatu aby nie wygiął się w łuk i nie wyskoczył
    spomiędzu "uścisku". Jednak przy takiej grubości desek chyba to nie grozi.
    Oczywiście tych desek ze sworzniami musi byc kilka sztuk.
    To tak po krótce.

    No i oczywiście dokładność przygotowania drewna jest bardzo ważna.
    Ojciec jak kleił drewno to bardzo dokładnie strugał boczne krawędzie żeby
    dolegały do siebie. Struganie na grubość robione było dopieo po sklejeniu,
    Tylko że szerokość jego sklejonych desek nie była zbyt duża i mieściła się w
    normalnych obrabiarkach. Ty jak będziesz kleił blat to w całości chyba nie
    przepuścisz go przez grubościówkę. No chyba że znajomy "gosciu" ma taką
    szeroką obrabiarkę.
    Pozdrawiam
    Gejzero.

  • 3. Data: 2009-11-28 05:23:42
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    >http://allegro.pl/item832122075_coval_scisk_stolars
    ki_srubowy_1000x120.html

    > Takich ścisków to przynajmniej kilka bys musial miec do klejenia.

    Tak zdaje sobie sprawe - pytanie czy jest to cos warte ;)
    Do poklejenia mam sporo takich elementow (bo i materialu sporo) wiec koszt
    by sie zwrocil - takich tanszych.

> [...]
    > spomiędzu "uścisku". Jednak przy takiej grubości desek chyba to nie grozi.
    > Oczywiście tych desek ze sworzniami musi byc kilka sztuk.

    Hmm...taki naturalny scisk ;) Nieglupie. Nie wiesz przypadkiem jak gesto
    nalezy to 'sciskac' ? Dwa sciski na metr biezacy ?

    > No i oczywiście dokładność przygotowania drewna jest bardzo ważna.
    > Ojciec jak kleił drewno to bardzo dokładnie strugał boczne krawędzie żeby
    > dolegały do siebie.

    Tak, wiem, mam gdzie przestrugać na małej maszynie elementy przed klejeniem.

    > Ty jak będziesz kleił blat to w całości chyba nie przepuścisz go przez
    > grubościówkę. No chyba że znajomy "gosciu" ma taką szeroką obrabiarkę.

    Ma - tyle ze nie ma czasu na zabawe z klejeniem i przygotowaniem.

    jeszcze dopytam:
    po grubosciowce pod malowanie trzeba to wyszlifowac jeszcze, jaka szlifierke
    potrzebuje ? Mam gdzies taka taśmową (elektryczna reczna) no i tradycyjne
    papiery scierne i gabki (reczne ;) ).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 4. Data: 2009-11-28 10:20:48
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Przede wszystkim po klejeniu trzeba to zafugować bo na 100% znajdziesz
    gdzieś nierówności.

    PC

  • 5. Data: 2009-11-28 15:16:56
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Ściśnij pasami bagażowymi (takie z mechanizmem do ściągania).

    Wcześniej jednak musisz zabezpieczyć ściskane elementy deskami (od góry i od
    dołu) żeby się łódka nie zrobiła...

    Pzry,
    MW

  • 6. Data: 2009-11-28 18:26:13
    Od: "na102" <g...@P...FM>

> [...]
    >
    > Czy da sie posklejac blat w warunkach domowych ? Trzeba miec do tego te
    > potezne ściski śrubowe (lub wrecz prase) czy np te zwykle sciski tez dają
    oj nakleiłem sie takich płyt setki :) da rade ściski w odstepach max 30 cm
    Osobiście to wolę strugać na wyrówniarce przy ostrych nożach zeby nie było
    śladów ponożowych na płaszczyznach, jak się złoży dwie płaszczyzny razem
    nie ma być szpar wtedy spoina klejowa jest praktycznie zerowa no i przy
    klejeniu potrzeba mniej siły.
    Przed struganiem oczyść z kleju, bo jak klej twardy to wałek dociskowy
    go powciska i bedzie trzeba więcej zestrugać żeby zestrugać wgnioty po
    drugie noże dostaja też w d...
    Jezeli gotowy blat nie wejdzie w grubościówke na szerokośc to poklej takie
    szerokości żeby weszły na wyrówniarke a pozniej przestrugaj na gróbościówce
    i póżniej posklejaj te klejonki w całość
    nie szlifuj duperelami tylko wrzuć to stolarzowi na szlifierke taśmową to
    pare minut roboty
    jak Ci sie nie spieszy to uderz do nich po świętach ,teraz przed świetami
    to mają sezon wiec ceny na duperele rosną:)
    pozdrawiam
    ps. któryś z kolegów proponował deski i kliny ,to też dobry sposób

    4645 (20091128) __________

  • 7. Data: 2009-11-28 20:29:47
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > jak Ci sie nie spieszy to uderz do nich po świętach ,teraz przed świetami
    > to mają sezon wiec ceny na duperele rosną:)

    Tez metoda - moze to ta kwestia ;) ALe sprobowac i tak chce.

    > pozdrawiam
    > ps. któryś z kolegów proponował deski i kliny ,to też dobry sposób

    No wlasnie to zastosuje, mam deski debowe ktore posluza jako podstawa
    scisku, zamontuje do tego
    "ogranicznik" a potem dobije klinami.

    Dzieki za odpowiedzi !

    Pozdrawiam