eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniekosiarka spalinowa - traktorek - czy kosiarka listowa › Re: kosiarka spalinowa - traktorek - czy kosiarka listowa - a może OWCA ?
    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: kosiarka spalinowa - traktorek - czy kosiarka listowa - a może OWCA ?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <pk8ocj$mkb$1@dont-email.me> <5b67f5ec$0$29193$426a74cc@news.free.fr>
    <5b681c93$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b682a6f$0$15496$426a74cc@news.free.fr>
    <5b6866e5$0$686$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b686d3b$0$5469$426a74cc@news.free.fr>
    <5b68783b$0$609$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b6883ec$0$23749$426a34cc@news.free.fr>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <5b6a9248$0$5493$426a34cc@news.free.fr>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <5b6aa61c$0$29208$426a74cc@news.free.fr>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <5b6ae02e$0$20339$426a74cc@news.free.fr> <1...@t...com>
    <5b6bf21d$0$23755$426a74cc@news.free.fr>
    <a...@n...neostrada.pl>
    Date: 09 Aug 2018 14:10:22 GMT

    On Thu, 09 Aug 2018 14:14:55 +0200, Marek wrote:
    > Mam pytanie dot. tej owczarni. Co z obornikiem? Często trzeba wymieniać

    Ja robię tak:
    - późną wiosną, kiedy już wszystkie młode powychodziły i nie ma
    zagrożenia przymrozkiem, wybieram cały obornik, psikam środkiem
    dezynfekującym i zamykam dostęp do owczarni. Kiedyś nie zamykałem, ale
    tak czy inaczej owce nie chciały korzystać z owczarni latem, więc teraz
    zamykam żeby mieć 100% pewności że te 3 miesiące owczarnia odpocznie i
    wszelkie życie wewnętrzne w niej zginie;
    - całe lato owce hasają po polach, łąkach i lasach;
    - na jesień wrzucam świeżej słomy i otwieram owczarnię. Owce przychodzą
    skontrolować sytuację i zapisują sobie w notesikach że od teraz owczarnia
    otwarta. Przy pierwszym wieczornym przymrozku wszystkie tam powędrują jak
    jeden mąż;
    - w okresie zimowym co jakiś czas dosypuję cieniutką warstwę słomy na
    wierzch, powiedzmy co ok. 2 miesiące w zależności od stanu zastanego.

    Z tym że owczarnię mam niewielką a owiec ok. 30, więc mieszczą się tam
    niemal "na ścisk". Przy mniejszej ilości owiec na metr kwadratowy z
    reguły wystarczy dosypać słomy tylko raz, gdzieś w lutym.

    > czy owce jak psy trzymają do rana ewentualnie gdy drzwi otwarte wychodzą
    > same na stronę?

    Owca nie jest maniakiem czystości, i wydala... niemal non-stop. Jak się
    zamyśli - wydala. Jak się przestraszy - wydala. Jak się czymś zaciekawi -
    wydala, jak zobaczy inną owcę która wydala - będzie wydalać do
    towarzystwa, itd. :) Poniekąd ma to związek z tym że u owcy układ
    pokarmowy działa cały czas bardzo intensywnie i przerzuca pokarm między
    czterema "żołądkami". Pod tym względem niemal dorównuje Alfowi. Dla
    niewtajemniczonych: owca to przeżuwacz, tak jak krowa.

    Jednak nie jest to tak przykre jak u psa, bo doznania zapachowe są bardzo
    łagodne, a sama materia ulega szybkiemu rozpadowi. W owczarni głównym
    problemem są nie tyle odchody stałe co te płynne, dlatego dosypuję
    warstewkę słomy co jakiś czas, żeby panienki nie leżały na mokrym. Jakoś
    nie wpadają na to żeby nie robić pod siebie... A może im po prostu
    wszystko jedno.

    Jeśli chodzi o samą owczarnię, to nie musi to być pałac, ważne tylko aby:
    - na poziomie ziemi nie wiało (wejście od strony z której mało wieje);
    - śnieg ani deszcz nie wpadał;
    - ziemia wchłaniała wilgoć (żadnych posadzek, bita ziemia);
    - była dobrze wentylowana;
    - no i fajnie kiedy poziom gruntu w środku jest nieco powyżej poziomu
    wejścia, aby na wiosnę nie zalewało od zewnątrz.

    W wersji luks można dać jakiś daszek przed wejściem, to pomaga utrzymać
    słomę w relatywnej czystości zimą i na wiosnę bo dziewczyny nie wnoszą
    wtedy błota do środka, a często w zimowe dni wolą wręcz siedzieć na
    powietrzu pod daszkiem aniżeli w zamkniętej owczarni.

    Mateusz