    Date: Fri, 07 Feb 2014 11:35:03 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: lampy przemysłowe led - może warto?

    W dniu 2014-02-06 17:56, Andrzej S. pisze:

    > Skad masz takie dane? Przeciez to bzdura.

    > Takze bzdura w kontekscie, ze swietlówka tez nie przetrzyma kilku lat,
    > chyba ze jest koszmarnie droga (mam takiego Philipsa).

    Skąd masz takie dane? Przecież to bzdura, że jest to bzdura.
    Teraz napiszesz, że jest to bzdurą, że to bzdura, że jest to bzdura?
    I będziemy się licytować, kto więcej razy napisze słowo "bzdura"?
    Może kolego napisałbyś coś bardziej merytorycznego.

    Co zaś do poparcia mojej wiedzy w tym temacie to proszę, pierwsze z
    brzegu linki:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczno%C5%9B%C4%87_%
    C5%9Bwietlna
    http://www.lenalighting.pl/bank-wiedzy/skutecznosc-s
    wietlna/

    Poza tym będąc elektronikiem, wiem jak są zbudowane układy zasilające
    takie lampy i jakie występują problemy związane z zasilaniem LED-ów.
    Wbrew pozorom LED-y to dość trudny temat pod względem elektroniki
    zasilającej. Są bardzo wrażliwe na wzrost prądu ponad nominalny, co
    powoduje drastyczne skrócenie ich żywotności, poprzedzone wcześniejszym
    dużym spadkiem wydajności.
    Wymagają więc stabilnych zasilaczy prądowych i takie zasilacze są
    montowane w porządnych, firmowych LED-ach. Takie LED-y są jednak drogie
    i rzadko kupowane przez klientów, tym bardziej, że rynek został zalany
    tanimi LED-ami z Chin.
    W przypadku tanich LED-ów nie posiadają one wewnątrz obudowy żadnej
    przetwornicy, ani żadnego stabilizatora prądowego. Jedynym
    ogranicznikiem prądowym są rezystory.
    I tu zaczynają się komplikacje związane z tzw. napięciem walencyjnym
    złącza półprzewodnikowego, które dla różnych LED-ów wynosi od 1,5 do ok.
    4V, przy czym dla białych jest to ok. 3,3 do 4V.
    Gdybyśmy zasilili taką diodę bezpośrednio napięciem sieci 230V to na
    rezystorze ograniczającym prąd wydzielana byłaby tak duża moc, że straty
    byłyby większe jak w przypadku zwykłej żarówki. Dla przykładu aby
    zasilić jedną diodę LED prosto z sieci 230V trzeba stracić na rezystorze
    ponad 4,5W.
    Aby zmniejszyć straty na rezystorze, można łączyć diody LED szeregowo
    zwiększając sumaryczne napięcie walencyjne. Ale "kij ma dwa końce",
    ponieważ łącząc diody szeregowo zmniejszamy moc strat na
    rezystorze/rezystorach, ale w zamian za to zwiększamy wrażliwość na
    wahania napięcia zasilającego, którego niewielki przyrost powoduje zbyt
    duży wzrost prądu, który po prostu niszczy diody.

    Reasumując:
    W tanich LED-ach nie ma przetwornic napięcia, ani układów stabilizacji
    prądu, a straty są duże. Nierzadko w tanich LED-ach nie podaje się mocy
    poboru mocy z sieci, lecz podaje się moc pobieraną przez same LED-y,
    czyli wartość wynikającą ze spadku napięć walencyjnych wszystkich diód
    oraz wartości prądu nominalnego. Bywa, że dla LED-a, dla którego
    producent/dystrybutor podaje moc 3W, faktyczny pobór mocy z sieci wynosi
    6-10W.