    Date: Sun, 09 Feb 2014 00:34:42 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: lampy przemysłowe led - może warto?

    W dniu 2014-02-08 14:50, Andrzej S. pisze:

    > Fakt, odezwalem sie jak cham. Przepraszam.
    >
    > Spogladajac w Twoje zestawienia, gdzie masz ta przewage, jesli
    > dane sa praktycznie porównywalne?
    > A dlaczego by ze swietlówkami nie zestawiac diod Cree?

    A nie lepiej do jeszcze wydajniejszych Optosupply?
    Bo lampki zawierające wysokosprawne diody Cree czy też Optosupply są
    jeszcze zbyt drogie.
    Dla przykładu weźmy diodę Optosupply 200W o strumieniu światła 14400lm,
    która kosztuje ponad 500zł (sama dioda) + cena zasilacza prądowego
    Taki sam strumień światła osiągniemy stosując:
    - 10 zwykłych żarówek po 100W każda (łącznie 1000W), koszt
    nowoczesnych żarówek z żarnikami halogenowymi to koszt ok. 50zł, starych
    żarówek to ok 10-20zł
    - 10 świetlówek kompaktowych po 23W (łącznie 230W), koszt 150-200zł
    - 1 palnik metalohalogenkowy o mocy 100W w cenie 30zł za palnik + ok.
    200zł oprawa z elektroniką

    Jak więc widzisz LED w tym przypadku pod względem mocy wychodzi niewiele
    lepiej od świetlówek kompaktowych przy ok. 3-4 krotnie wyższej cenie.
    Najlepiej wychodzi lampa metalohalogenkowa, bo zapewnia tyle samo
    światła przy o połowę niższej mocy i połowę niższej cenie.

    > Mówienie o latach przy ocenie zywotnosci swietlówki uwazam za naduzycie.
    > LED - nie wiadomo.

    Ze świetlówkami jest różnie. Mam świetlówki kompaktowe, które użytkuję
    już od ok. 5 lat.
    Mam też świetlówki liniowe (rury), które są użytkowane od ok. 15-20 lat.
    Pewna część świetlówek padała po kilku miesiącach, a w zasadzie
    wysychały kondensatory elektrolityczne w przetwornicy. Aby przedłużyć
    ich żywotność wystarczyło tylko stosować oprawy bez kloszy, dzięki czemu
    miały lepsze chłodzenie i się tak mocno nie grzały. Jeszcze lepsze
    efekty się uzyskiwało wiercąc w plastikowych obudowach dziurki,
    zapewniające jeszcze lepsze chłodzenie elektroniki.

    > Kilka lat temu LEDy palily sie w jeden wieczór,
    > ale od jakiegos roku mam dom nasycony LEDami i nic sie nie pali.
    > Byc moze weszly nowe technologie, moze solidniejsi producenci. Dosc
    > ze ceny spadaja, jakosc rosnie, a o swietlówkach nie mozna tego
    > powiedziec.
    > .

    Jakieś ok. 3 lata temu kupiłem pierwsze 3 LED-y zastępujące zwykłe
    żarniki halogenowe. Pierwsza spaliła się następnego dnia, druga spaliła
    się po tygodniu. Po wymianie w ramach gwarancji spaliła się jeszcze
    któraś z nich po 2-3 miesiącach. Pozostałe dwie świeciły dłużej.
    Płaciłem coś ok. 40zł/szt., a światła dawały na oko jednak mniej niż
    halogeny, do których porównywano te LED-y.

    > Z ostatniej oferty Biedronki wynika, ze LED cenowo przescignely
    > swietlówki.

    Tylko pomierz ich parametry i porównaj ilość światła ze zwykłymi halogenami.