    Date: Sun, 09 Feb 2014 12:31:30 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: lampy przemysłowe led - może warto?

    W dniu 2014-02-09 10:24, Andrzej S. pisze:

    > Nie mam jak pomierzyc. LED za ok 9 zl, moc 3,5 W, chyba jeszcze
    > leżą po Biedronkach. Wizualnie porównalem ze slynnymi lampami
    > hermetycznymi LED 10W /230V sprzed jakiegos roku i hmmm - swiatla
    > jest wiecej. W ciemno ide o zaklad, ze halogen nie wytrzyma porównania.
    >
    > Nawiasem - staram sie miec po amatorsku reke na pulsie i takiej
    > oferty LED jeszcze nie widzialem.
    >
    > pozdro

    Podejdź do tego bardziej sceptycznie, bo nawet sobie nie zdajesz sprawy
    jak ludzie są "nabijani w butelkę"
    Ponieważ jestem elektronikiem i posiadam trochę przeróżnych "zabawek" do
    pomiarów, wobec tego pozwoliłem sobie porobić pomiary, tego co mam pod
    ręką i przedstawiam wyniki tych pomiarów:
    Zwykła żarówka Philips 40W używana ok. 2-3 lata, pomiar 37,57W
    Halogen brak nazwy producenta 50W nowy, pomiar 42,07W
    Świetlówka Electronic Energy Saver 13W używana ok. 2-3 lat, pomiar 13,27W
    LED Polux 3W używana ok 3 lat (z wbudowaną przetwornicą), kosztowała
    ponad 40zł, pomiar 3,23W (tu chyba firma podała rzeczywisty pobór mocy z
    sieci lub straty są niewielkie 0,23W). Niestety nadal jeszcze są drogie
    ok. 30zł. w Castoramie.
    LED Ekolight 4W (posiada tylko rezystory ograniczające prąd) nowa,
    kosztowała 17,87zł w Castoramie, pomiar 5,76W (straty 1,76W). Tu dodam,
    że na kilkanaście kupionych sztuk, 3 szt. musiałem wymienić, bo były źle
    przyklejone szklane klosze do ceramicznej podstawki GU10
    LED Ekolight 3,8W, 300lm (posiada tylko rezystory ograniczające prąd)
    nowa, kosztowała 18,96zł za 2 szt. w opakowaniu, czyli 9,48zł/szt.,
    pomiar 6,9W (straty 3,1W)
    Mam jeszcze jakieś Philipsy na zewnątrz domu, ale nie chce mi się skakać
    po drabinach i odkręcać kloszy.

    Jak więc widzisz tanie LED-y to fikcja jeżeli chodzi o podawaną moc,
    ponieważ producenci/dystrybutorzy podają moc diód, a nie pobór mocy z sieci.
    W przypadku świetlówek, żarówek czy halogenów zawsze podaje się moc
    pobieraną z sieci, bo nie da się inaczej.
    W przypadku LED-ów producent/dystrybutor nie ma problemów z podawaniem
    mocy zastosowanych w lampce diód LED.
    Żeby było ciekawiej to wizualnie ten Polux świeci o wiele mocniej od
    3,8W oraz 4W Ekolight.
    Zakładając, że te 300lm przy 3,8W LED-zie Ekolight jest prawdziwe to do
    porównania świetlówkę kompaktową firmy Osram o najbliższej mocy tj. 8W i
    400lm kupi się za 5zł
    Świetlówkę kompaktową Osram 13W 900lm można kupić za 4,50zł. Aby uzyskać
    taki sam strumień światła z ww 3,8W LED-ów, musiał byś ich kupić 3 szt.
    o łącznym poborze mocy 20,7W za 28,44zł.
    Jedne z najlepszych świetlówek jakie mam zamontowane w domu, kupowałem 5
    lat temu od znajomego po 4-5zł. Były to świetlówki przywożone z Wielkiej
    Brytanii, firmowane przez Tesco. Używam ich ok. 20 szt. Spośród nich
    jeszcze ani jedna nie uległa spaleniu.
    Philipsy, które miałem nie przeżywały dłużej jak 3-4 lata, a kosztowały
    po 60-80zł.
    Tanie LED-y choć wiem, że są mniej oszczędne od świetlówek, kupuję tylko
    dlatego, że w wielu miejscach mam zamontowane czujniki ruchu o czasach
    załączenia 5-30 sekund. Przy takim ciągłym zapalaniu i gaszeniu
    świetlówki po prostu by "padały" bardzo szybko, a i nawet halogeny nie
    wytrzymują dłużej jak kilka miesięcy.
    Tak więc tam, gdzie światła używa się dłużej w ciągu doby (salon,
    kuchnia, pokoje) używam tylko i wyłącznie świetlówek kompaktowych.
    Tam, gdzie światło sterowane jest czujnikami ruchu używam LED-ów,
    zwykłych żarówek lub halogenów.
    Tam, gdzie czujki ruchu załączają się bardzo często, a światła nie
    trzeba zbyt wiele, używam LED-ów. Tam, gdzie załączają się rzadziej i
    potrzeba więcej światła, używam żarówek lub halogenów.