  • 1. Data: 2011-10-22 16:22:28
    Temat: larwy spuszczela w remontowanym domu drewnianym
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    znajoma kupiła drewniany domek w kiepskim stanie, wyremontowała,
    ociepliła wełną, od środka karton gipsy, nowa więźba... teraz po kilku
    latach okazało się, że zżerają chałupkę larwy spuszczela, zarobaczone
    było stare drewno, a teraz dobrały się na poważnie do nowej więźby,
    jeśli nic z tym nie zrobi to za kilka lat konstrukcja może nie
    wytrzymać...
    czy komuś udało się skutecznie z tym problemem poradzić? znajomy
    mykolog zajmujący się zabytkami w Białowieży mówi o metodzie
    gazowania, na dom nakłada się szczelnie foliowy namiot i napełnia
    całość trującym gazem, ale podobno taniej wybudować nowy domek...

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2011-10-22 16:46:46
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Sat, 22 Oct 2011 09:22:28 -0700 (PDT), s_13 napisał(a):

> [...]
    > gazowania, na dom nakłada się szczelnie foliowy namiot i napełnia
    > całość trującym gazem, ale podobno taniej wybudować nowy domek...

    Po pierwsze - na pewno spuszczel? Jeśli tak, to lekko nie będzie, bo to
    twarda sztuka jest - mój dziekan robił na nich przeróżne testy i jest
    zaskakująco odporny!
    Może spróbować użyć np. Hylotoxu na zasadzie naniesienia preparatu i
    ograniczyć jego "parowanie" (kiedyś znajoma ratowała skrzynię rodzinną
    zaatakowaną przez spuszczela nastrzykując ją hylotoxem i zamykając
    szczelnie w stosownie dużym worku - taka namiastka gazowania).

    --
    ŁC
    "Wielu ludzi woli umrzeć niż pomyśleć" - Bertrand Russel

  • 3. Data: 2011-10-22 17:03:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.10.2011 18:22, s_13 pisze:

> [...]
    > gazowania, na dom nakłada się szczelnie foliowy namiot i napełnia
    > całość trującym gazem, ale podobno taniej wybudować nowy domek...

    Czy ja wiem... folia majątku nie kosztuje. W sumie jakby "ostreczować"
    chałupę to będzie to trochę kosztować, ale nie kilkaset tysięcy ;)

    Podejrzewam, że max. kilka.

  • 4. Data: 2011-10-22 18:37:57
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ŁC" <a...@r...to> napisał w wiadomości

> [...]
    > zaatakowaną przez spuszczela nastrzykując ją hylotoxem i zamykając
    > szczelnie w stosownie dużym worku - taka namiastka gazowania).

    Dobrze kolega radzi, acz chyba lekko przesadnie.
    Ratowalem stary drewniany dom Hylotoxem wlasnie, swoja wiezbe mimo
    wczesniejszego impregnowania tez niestey. Ten preparat z tego co tam
    wyczytalem nie dziala jako "gazownia", tylko truje przez ze tak powiem
    zjedzenie zabezpieczanego drewna. Sposob na to wlasciwie jest jeden:
    pomalowac wiezbe pedlem w celu zabezpieczenia przed atakiem i strzykawka
    wstrzykiwac preparat w istniejace otwory. Sposob i preparat wg. mnie jest
    100%. Trzreba tylko zabezpieczac rece rekawicami, niestety nie wiem jakimi,
    bo lateksowe i winylowe dllugi nie wytrzymuja.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2011-10-22 18:58:13
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    Można też użyć metody termicznej, polegającej na nagrzaniu domu przez kilka
    dni do temperatury, która zabija szkodniki. Temperatura ta to ok 60stC.
    Jeżeli jest to więźba to ze względu na konstrukcję dachu oraz właściwości
    ocieplenia (wełny mineralnej) będzie trudniej nagrzać takie drewno. Wtedy
    można użyć metody mikrofalowej, którą zajmuje się m.in. firma Carsekt.

  • 6. Data: 2011-10-23 07:51:32
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > 100%. Trzreba tylko zabezpieczac rece rekawicami, niestety nie wiem jakimi,
    > bo lateksowe i winylowe dllugi nie wytrzymuja.

    problem w tym, ze wszystko obudowane jest kartongipsem, nie ma dostępu
    do konstrukcji bez rozbierania zabudowy...
    pewnie i tak, trzeba będzie zdewastować to trochę, żeby było dojście
    do każdego zakamarka, paroizolacja na ścianach tez sprawy nie
    ułatwi...
    oj, lekko nie będzie... ja tez mam drewniaka, z tym, że nowego od
    podstaw i każdą beleczkę oglądałem sumiennie, zresztą były suszone
    komorowo, więc wszystko padło, co się ukryło...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2011-10-23 19:34:46
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

> [...]

    > gazowania, na dom nakłada się szczelnie foliowy namiot i napełnia

    > całość trującym gazem, ale podobno taniej wybudować nowy domek...

    Pozwole sobie dolaczyc do dyskusji gdyz mam prawie identyczny problem. Dom
    drewniany z bali, typowa wiejska chata malowana wapnem, miejscami bale sa
    podziurkowane tak ze na kazdym decymetrze kwadratowym jest kilka, kilkanascie
    dziurek. W te owory wlaza latem jakies osopodobne skrzydlate osobniki. Ale te
    dziury chyba sa dzielem gasielnic spuszczela niestety.
    Wymyslilem, ze w przyszlym roku na sciany zewnetrzne tej chaty nabije tkanine
    a wlasciwie biala spraske o grubosci papieru wykonana z wlokna szklanego
    chyba. To stosuje sie tu w USA jako ochrone przed wszelkim robactwem. Na to
    dam ze dwa cale welny i obije boazeria czy dechami na zakladke, taki sajding.
    Uzasadnienie.
    Walka z tym spuszczelem jest droga i podobno nie zawsze skuteczna. Ja chce
    wykorzystac jego zwyczaje czy tez cykl zycia polegajacy na tym, ze zaplodniona
    w rojce samica zuczka, na drewnie sklada jaja, z ktorych wylegaja sie malenkie
    gasielniczki i one zra to drewno przez 7 lat. Z tych wypasionych juz do
    srednicy 6 mm larw wylegaja sie dorosle osobniki, ktore przez kilka dni
    zazywaja zyciowych rozkoszy na powietrzu a potem na drewnie skladaja znowu
    jaja i to tak trwa az do calkowitej degradacji drewna.
    Nabijajac na scianach te ochronna bariere uniemozliwie zuczkom dostep do
    drewna i mysle, ze zapewne one na tej tkaninie jaj nie zloza nawet gdyby sie
    przez szpary w sajdingu i przez te welne do scian przedostaly.
    Te gasielnice, ktore tam juz sa i to drewno zra, niech sie napasa, niech sie
    przepoczwarcza i zuczki wylegna, ale przez te bariere one wyjsc prawa nie beda
    mialy wiec sobie tam za nia z glodu, pragnienia i rozpaczy pozdychaja.
    Od wewnatrz umyslilem tez nabic pionowe listwy i tez zaaplikowac welne a na
    nia plyty KG.
    Jak i czy to pomoze zobaczymy, jak dozyje a i niusy jeszcze beda dzialac to
    wyniki zapodam za kilka lat.
    Pzdr
    Tornad

  • 8. Data: 2011-10-24 07:20:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 22 Paź, 19:03, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:
    > Czy ja wiem... folia majątku nie kosztuje. W sumie jakby "ostreczować"
    > chałupę to będzie to trochę kosztować, ale nie kilkaset tysięcy ;)
    >
    > Podejrzewam, że max. kilka.

    Tańszym sposobem jest ten podpatrzony w "Tytusie, Romku i A'tomku"
    polegający na opukiwaniu drewna, wtenczas szkodniki myślą że to
    dzięcioł się dobiera i uciekają ;)

    L.

  • 9. Data: 2011-10-24 18:16:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik s_13 napisał:
> [...]
    > gazowania, na dom nakłada się szczelnie foliowy namiot i napełnia
    > całość trującym gazem, ale podobno taniej wybudować nowy domek...

    Tylko to należało zrobić na samym początku - po usunięciu zbędnych
    elementów konstrukcji a przed montażem nowych - wówczas trutka ma
    najłatwiejszy dostęp.

    Teraz to może wymagać stosunkowo długiego gazowania.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2011-10-24 19:14:33
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Tylko to należało zrobić na samym początku - po usunięciu zbędnych
    > elementów konstrukcji a przed montażem nowych - wówczas trutka ma
    > najłatwiejszy dostęp.

    no wiesz jak to jest, jak samotna kobieta buduje dom i zdaje się na
    łaskę fachowców
    BTW jak szukałem ekipy do swojego domku, to na dwa fronty, ja i żona,
    raz widzę jak wkurwiona wyzywa kogoś przez słuchawkę, potem się
    dowiedziałem, że fachowiec rzucił poważnym tekstem:" a co ja będę z
    babą o szczegółach technicznych rozmawiał, męża mnie dawaj do
    telefonu..." :-)))

    > Teraz to może wymagać stosunkowo długiego gazowania.

    no właśnie próbuję rozeznać się w temacie, żeby dopilnować zrobienia
    tego raz, a porządnie...

    pozdrawiam
    s_13