    Subject: Re: na dworze -10'C
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: "Irek.N." <i...@t...jest>
    Date: Mon, 3 Jan 2022 23:30:39 +0100

    > Słowo degradacja kojarzy mi się z psuciem, a tam nic się nie degraduje,
    > 72C to maksymalna fizycznie temperatura wody którą można otrzymać przy
    > podgrzewaniu ją czynnikiem R410A*. Ale to przy 49bar. Strzelam w ciemno
    > że w sterowniku masz ograniczenie na okolice 33-35bar czyli ~55C.

    Może faktycznie źle napisałem, nie znam się. W każdym razie jeżeli nie
    ma skraplania w skraplaczu, to proces przekazania energii maleje bardzo
    mocno, żeby nie powiedzieć że zanika, moim zdaniem. Kiepsko się odbiera
    energię z czynnika w postaci gazowej. Zapewne z gazowo-ciekłej, czy jaka
    tam po temperaturze krytycznej jest również. Jaki jest sens grzania do
    100-ki, skoro proces oddawania energii startuje dopiero poniżej 72-ki?

    W sterowniku mam to co tam umieściłem, więc nie mam żadnych innych
    ograniczeń niż te, które chciałem mieć.

    > Można grzać takie temperatury, najgorsze co się wtedy będzie działo to
    > niski COP i tyle.

    Mój scroll raportuje mi takie próby inaczej niż "spoko". Znacząco rośnie
    obciążenie silnika przy próbie mocnego sprężenia czynnika.

    > *są konstrukcje PC nazywane "wysokotemperaturowe" które mają dodatkowy
    > zawór rozprężny i stosują tzw. dotrysk par co pozwala osiągnąć dodatkowe
    > ~5-10C więcej.

    Pewnie że są, ale czy na R410A?

    Miłego.
    Irek.N.