  • 1. Data: 2022-01-03 22:40:14
    Temat: Re: na dworze -10'C
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 31.12.2021 14:17, Irek.N. wrote:
    > Widzę co się dzieje w mojej jak pogonię na 50C, nic dobrego z tego nie
    > ma prawa wyjść, tym bardziej, że przy chyba 72 degraduje się czynnik
    > (mój przynajmniej), więc margines do wody 60C strasznie mały.

    Słowo degradacja kojarzy mi się z psuciem, a tam nic się nie degraduje,
    72C to maksymalna fizycznie temperatura wody którą można otrzymać przy
    podgrzewaniu ją czynnikiem R410A*. Ale to przy 49bar. Strzelam w ciemno
    że w sterowniku masz ograniczenie na okolice 33-35bar czyli ~55C.

    Można grzać takie temperatury, najgorsze co się wtedy będzie działo to
    niski COP i tyle.

    *są konstrukcje PC nazywane "wysokotemperaturowe" które mają dodatkowy
    zawór rozprężny i stosują tzw. dotrysk par co pozwala osiągnąć dodatkowe
    ~5-10C więcej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-01-03 23:30:39
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > podgrzewaniu ją czynnikiem R410A*. Ale to przy 49bar. Strzelam w ciemno
    > że w sterowniku masz ograniczenie na okolice 33-35bar czyli ~55C.

    Może faktycznie źle napisałem, nie znam się. W każdym razie jeżeli nie
    ma skraplania w skraplaczu, to proces przekazania energii maleje bardzo
    mocno, żeby nie powiedzieć że zanika, moim zdaniem. Kiepsko się odbiera
    energię z czynnika w postaci gazowej. Zapewne z gazowo-ciekłej, czy jaka
    tam po temperaturze krytycznej jest również. Jaki jest sens grzania do
    100-ki, skoro proces oddawania energii startuje dopiero poniżej 72-ki?

    W sterowniku mam to co tam umieściłem, więc nie mam żadnych innych
    ograniczeń niż te, które chciałem mieć.

    > Można grzać takie temperatury, najgorsze co się wtedy będzie działo to
    > niski COP i tyle.

    Mój scroll raportuje mi takie próby inaczej niż "spoko". Znacząco rośnie
    obciążenie silnika przy próbie mocnego sprężenia czynnika.

    > *są konstrukcje PC nazywane "wysokotemperaturowe" które mają dodatkowy
    > zawór rozprężny i stosują tzw. dotrysk par co pozwala osiągnąć dodatkowe
    > ~5-10C więcej.

    Pewnie że są, ale czy na R410A?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 3. Data: 2022-01-04 00:45:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.01.2022 23:30, Irek.N. wrote:
> [...]
    > tam po temperaturze krytycznej jest również. Jaki jest sens grzania do
    > 100-ki, skoro proces oddawania energii startuje dopiero poniżej 72-ki?

    Moment. Temperatura pary może być wyższa niż te 72C, to woda którą
    chcemy ogrzać musi mieć niższą temperaturę. Wtedy gorące pary które
    wprowadzamy do wymiennika górą, skraplają się po zetknięciu z
    chłodniejszymi ściankami, a po skropleniu spływają do zaworu
    rozprężnego, zamieniają w gaz itd.

    Jeżeli doprowadzimy do skraplacza wodę o temperaturze 72C, to
    niezależnie od wzrostu ciśnienia pary, nie uda się jej skroplić więc
    cały proces stanie. Oczywiście jesteśmy sobie w stanie wyobrazić że
    proces skraplania nie jest zero-jedynkowy i producenci PC ustalają
    maksymalne temperatury znacznie poniżej temperatur krytycznej, bo
    zbliżając się do niej, od pewnego momentu przemiana zaczyna robić się
    coraz bardziej nieefektywna. Stąd R410A ma tę granicę ustaloną w
    okolicach ~55C.

    > Pewnie że są, ale czy na R410A?

    Pierwszy wynik z wyszukiwarki
    https://grudnik.pl/wysokotemperaturowa-pompa-ciepla-
    typu-split-jednostka-wewnetrzna-therma-v-r410a-lg-hn
    1610hnk3,p993091,
    nawet jestem zaskoczony

    Maksymalna temperatura wody 80 st.C

    Ale kosztują tyle że może lepiej po prostu docieplić i wziąć zwykłą
    (średniotemperaturową).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2022-01-04 09:19:46
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

> [...]
    > zbliżając się do niej, od pewnego momentu przemiana zaczyna robić się
    > coraz bardziej nieefektywna. Stąd R410A ma tę granicę ustaloną w

    Ano właśnie. Nie ma przemiany, nie ma transferu energii (przechłodzenie
    pomijam).

    > Pierwszy wynik z wyszukiwarki
    > https://grudnik.pl/wysokotemperaturowa-pompa-ciepla-
    typu-split-jednostka-wewnetrzna-therma-v-r410a-lg-hn
> [...]

    No to teraz pytanie jak skubańce to zrobili? Wymiennik na tyle sprawny
    na fazie gazowej?

    > Ale kosztują tyle że może lepiej po prostu docieplić i wziąć zwykłą
    > (średniotemperaturową).

    Wiesz, czasami się da, czasami nie i dobrze jest mieć wybór.
    Ja szukałem PC potrafiącej przyjąć więcej niż 20C na DZ i było kiepsko.
    Trafiały się nawet takie potrafiące poradzić sobie z 30C kosztem
    temperatury minimalnej, ale niejako "na zamówienie". Dodatkowo taka
    dedykowana wersja kosztowała zazwyczaj 2x drożej tylko dlatego, że
    podchodziła pod przemysłowe zastosowanie, a przemysł to nie Kowalski i
    nie ma co na nim oszczędzać. ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2022-01-04 16:01:25
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 04.01.2022 09:19, Irek.N. wrote:

    > No to teraz pytanie jak skubańce to zrobili? Wymiennik na tyle sprawny
    > na fazie gazowej?

    "W urządzeniach tych stosuje się technologię EVI (zaawansowany wtrysk
    par - Enhanced Vapor Injection). Wymaga ona zmodyfikowanego obiegu
    chłodniczego. Znajdują się w nim dodatkowe elementy - drugi zawór
    rozprężny i wymiennik ciepła. Dodatkowy zawór rozprężny kieruje część
    czynnika chłodniczego do wymiennika ciepła, w którym czynnik odparuje, a
    powstała para jest wtryskiwana do strefy średniego ciśnienia sprężarki.

    Dzięki zastosowaniu wtrysku par uzyskuje się wyższe ciśnienie czynnika
    na wyjściu ze sprężarki. Następuje skroplenie większej ilości czynnika
    przy wyższym ciśnieniu skraplania. Zatem proces skraplania ma wyższą
    temperaturę przemiany i większą wydajność grzewczą. Woda grzewcza, która
    odbiera ciepło, może zatem również uzyskać wyższą temperaturę."

    http://strefainstalatora.pl/technika/pompy-ciepla-i-
    pv/wysokotemperaturowa-pompa-ciepla/

    > Ja szukałem PC potrafiącej przyjąć więcej niż 20C na DZ i było kiepsko.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale każda PC PW przyjmuje więcej w
    sezonie letnim.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2022-01-04 21:56:29
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > temperaturę przemiany i większą wydajność grzewczą. Woda grzewcza, która
    > odbiera ciepło, może zatem również uzyskać wyższą temperaturę."

    Na spokojnie muszę się temu wynalazkowi przyjrzeć.

    > Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale każda PC PW przyjmuje więcej w
    > sezonie letnim.

    PC WW.

    Miłego.
    Irek.N.