    Date: Tue, 04 Jan 2022 09:19:46 +0100
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: na dworze -10'C

    > Jeżeli doprowadzimy do skraplacza wodę o temperaturze 72C, to
    > niezależnie od wzrostu ciśnienia pary, nie uda się jej skroplić więc
    > cały proces stanie. Oczywiście jesteśmy sobie w stanie wyobrazić że
    > proces skraplania nie jest zero-jedynkowy i producenci PC ustalają
    > maksymalne temperatury znacznie poniżej temperatur krytycznej, bo
    > zbliżając się do niej, od pewnego momentu przemiana zaczyna robić się
    > coraz bardziej nieefektywna. Stąd R410A ma tę granicę ustaloną w
    > okolicach ~55C.

    Ano właśnie. Nie ma przemiany, nie ma transferu energii (przechłodzenie
    pomijam).

    > Pierwszy wynik z wyszukiwarki
    > https://grudnik.pl/wysokotemperaturowa-pompa-ciepla-
    typu-split-jednostka-wewnetrzna-therma-v-r410a-lg-hn
    1610hnk3,p993091,
    > nawet jestem zaskoczony
    >
    > Maksymalna temperatura wody 80 st.C

    No to teraz pytanie jak skubańce to zrobili? Wymiennik na tyle sprawny
    na fazie gazowej?

    > Ale kosztują tyle że może lepiej po prostu docieplić i wziąć zwykłą
    > (średniotemperaturową).

    Wiesz, czasami się da, czasami nie i dobrze jest mieć wybór.
    Ja szukałem PC potrafiącej przyjąć więcej niż 20C na DZ i było kiepsko.
    Trafiały się nawet takie potrafiące poradzić sobie z 30C kosztem
    temperatury minimalnej, ale niejako "na zamówienie". Dodatkowo taka
    dedykowana wersja kosztowała zazwyczaj 2x drożej tylko dlatego, że
    podchodziła pod przemysłowe zastosowanie, a przemysł to nie Kowalski i
    nie ma co na nim oszczędzać. ;)

    Miłego.
    Irek.N.