    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: na dworze -10'C
    Date: Tue, 4 Jan 2022 00:45:34 +0100

    On 03.01.2022 23:30, Irek.N. wrote:
    > W każdym razie jeżeli nie
    > ma skraplania w skraplaczu, to proces przekazania energii maleje bardzo
    > mocno, żeby nie powiedzieć że zanika, moim zdaniem. Kiepsko się odbiera
    > energię z czynnika w postaci gazowej. Zapewne z gazowo-ciekłej, czy jaka
    > tam po temperaturze krytycznej jest również. Jaki jest sens grzania do
    > 100-ki, skoro proces oddawania energii startuje dopiero poniżej 72-ki?

    Moment. Temperatura pary może być wyższa niż te 72C, to woda którą
    chcemy ogrzać musi mieć niższą temperaturę. Wtedy gorące pary które
    wprowadzamy do wymiennika górą, skraplają się po zetknięciu z
    chłodniejszymi ściankami, a po skropleniu spływają do zaworu
    rozprężnego, zamieniają w gaz itd.

    Jeżeli doprowadzimy do skraplacza wodę o temperaturze 72C, to
    niezależnie od wzrostu ciśnienia pary, nie uda się jej skroplić więc
    cały proces stanie. Oczywiście jesteśmy sobie w stanie wyobrazić że
    proces skraplania nie jest zero-jedynkowy i producenci PC ustalają
    maksymalne temperatury znacznie poniżej temperatur krytycznej, bo
    zbliżając się do niej, od pewnego momentu przemiana zaczyna robić się
    coraz bardziej nieefektywna. Stąd R410A ma tę granicę ustaloną w
    okolicach ~55C.

    > Pewnie że są, ale czy na R410A?

    Pierwszy wynik z wyszukiwarki
    https://grudnik.pl/wysokotemperaturowa-pompa-ciepla-
    typu-split-jednostka-wewnetrzna-therma-v-r410a-lg-hn
    1610hnk3,p993091,
    nawet jestem zaskoczony

    Maksymalna temperatura wody 80 st.C

    Ale kosztują tyle że może lepiej po prostu docieplić i wziąć zwykłą
    (średniotemperaturową).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz