  • 11. Data: 2022-01-03 10:50:44
    Temat: Re: na dworze -10'C
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Na buforze mam wspawane 3 mufy powrotne - w zależności od tego do której
    > podłączę (zaworami kulowymi) powrót wymiennika to nagrzewam do zadanej
    > temp różną ilość wody - 1/2, 3/4, lub cały bufor.

    > Taka jaka wraca z powrotu CO i CWU.

    Źle zapytałem - chodziło o to gdzie masz ten powrót?
    Na dole?

  • 12. Data: 2022-01-03 10:58:04
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 10:50 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Źle zapytałem - chodziło o to gdzie masz ten powrót?
    > Na dole?

    Powrót czego?

  • 13. Data: 2022-01-03 11:12:08
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Powrót czego?

    Wody z instalacji co do bufora.

  • 14. Data: 2022-01-03 11:23:00
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 11:12 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Wody z instalacji co do bufora.

    Powrót z CO i CWU jest na dole bufora.

    TG

  • 15. Data: 2022-01-03 11:34:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Powrót z CO i CWU jest na dole bufora.

    A wejście z PC i wyjście na co na górze?

    Zdąży się to wymieszać na tyle, żeby bufor napełnić całkowicie ciepłą
    wodą, zanim powrót będzie miał 40 stopni?

  • 16. Data: 2022-01-03 11:58:04
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 11:34 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Zdąży się to wymieszać na tyle, żeby bufor napełnić całkowicie ciepłą
    > wodą, zanim powrót będzie miał 40 stopni?

    Chodzi Ci o sytuację gdy powrót z CO jest cieplejszy niż zadana temp. i
    czy PC ładuje bufor?

    Czujka od PC (TC) jest przylgowa, dotyka blachy bufora - czyli mierzy
    temp. na obudowie bufora (w normalnych warunkach jest poniżej powrotu z CO
    i CWU)
    Jeśli bufor jest wychłodzony ale ma w całej objętości zadaną temp. na PC
    (np. 40 st.) to PC nie pracuje. Gdy się uruchomi w takiej sytuacji CWU lub
    CO to za chwilę woda powrotna z tych obiegów wychłodzi mi dół bufora co
    będzie sygnałem do załączenia PC. Pompa PC ma większy wydatek niż odbiory
    CWU i CO a jej zasilanie (gorąca woda z wymiennika) jest wpięta poniżej
    (20 cm) w buforze niż odbiory CWU i CO. Gdy temp. wody powrotnej rośnie to
    i tak nie zatrzyma PC (bo jej czujka jest poniżej). Powrotna woda z CO/CWU
    idzie do góry bufora i tam się miesza z gorącą. Gdy wyłączy się CO/CWU to
    obieg wody jest tylko miedzy buforem a wymiennikiem PC (nic go nie
    zaburza) i działa do czasu aż na dole zbiornika nie pojawi się zadana
    temp. - na górę bufora leci cały czas gorąca woda o temp. proporcjonalnej
    do zadanej.
    Daj znać czy jasno to opisałem.

    TG

  • 17. Data: 2022-01-03 12:22:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Chodzi Ci o sytuację gdy powrót z CO jest cieplejszy niż zadana temp. i
    > czy PC ładuje bufor?

    Tak to można określić.

    > Czujka od PC (TC) jest przylgowa, dotyka blachy bufora - czyli mierzy
    > temp. na obudowie bufora (w normalnych warunkach jest poniżej powrotu z
    > CO i CWU)

    Czyli PC de facto sterują dwa czujniki, jeden uzależnia jej pracę od
    temperatury wody na powrocie do bufora, a drugi od ogólnej temperatury
    bufora?

    Bo do tego zmierzałem.

    Może przecież być tak, że mimo iż na powrocie masz 40 stopni, to bufor
    jest nagrzany do 40 stopni tylko w połowie, a reszta zimna, więc
    powinien być nadal zasilany ciepłem....

  • 18. Data: 2022-01-03 13:07:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 12:22 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Czyli PC de facto sterują dwa czujniki, jeden uzależnia jej pracę od
    > temperatury wody na powrocie do bufora, a drugi od ogólnej temperatury
    > bufora?

    Nie - PC uruchamia tylko ten czujnik przylgowy, drugi, który znajduje się
    na wymienniku płytowym służy do zmiany parametrów sprężarki.

    > Może przecież być tak, że mimo iż na powrocie masz 40 stopni, to bufor
    > jest nagrzany do 40 stopni tylko w połowie, a reszta zimna, więc
    > powinien być nadal zasilany ciepłem....

    To jest niemożliwe w układzie jaki opisałem. Czujnik jest na dole bufora
    (nie na rurze powrotnej, ale na obudowie z blachy stalowej). Jak tam jest
    40 st. to wyżej w buforze może być tylko więcej.

    TG

  • 19. Data: 2022-01-03 13:25:19
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > (nie na rurze powrotnej, ale na obudowie z blachy stalowej). Jak tam
    > jest 40 st. to wyżej w buforze może być tylko więcej.

    Czyli de facto nie sterujesz temperaturą wody powracającej, tylko
    temperaturą dołu bufora?

  • 20. Data: 2022-01-03 15:04:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 13:25 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Czyli de facto nie sterujesz temperaturą wody powracającej, tylko
    > temperaturą dołu bufora?

    Tak. Jak bym miał czujkę na rurze to w razie braku pracy pomp temp. na
    niej by była zafałszowana (bo woda stoi i się wychładza).
    Sytuacja w której nie pracują pompy od CWU/CO jest jak najbardziej
    normalna - co wtedy mam mierzyć aby wysterować PC? - musiałaby cały czas
    chodzic pompa od wymiennika PC aby mierzyć temp. wody - a to wychładza
    bufor.

    TG