    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ntg elektryczne auta
    Date: Thu, 21 Dec 2023 00:38:17 +0100

    > Pod warunkiem, że startujesz z ogrzewanego garażu.

    Akurat nie trzymam go w garażu, z tym, że u mnie temperatury nawet w
    nocy rzadko spadają poniżej zera, ostatni tydzień to 8-10stC w dzień, a
    w nocy i nad ranem około 5stC.

    > Ten silnik ma tak małe straty, że ciepła, które produkuje ledwo starcza
    > na ogrzanie samego siebie. O przyzwoitym grzaniu kabiny w zimie można
    > pomarzyć.

    Ten silnik ma takie same straty jak każdy inny benzynowy, jakieś 25%
    mocy idzie w koła, około 15-20% w wydech, a reszta to ciepło.

    > Po 2 km to nawet w moim suwie, który ma 2kW nagrzewnicę kabina nie jest
    > ogrzana. Strzałka temp po 2km jeszcze w ogóle nie zmienia położenia.

    Ogrzewanie postojowe firm Webasto/Eberspächer do samochodów osobowych ma
    od 2kW do nawet 10kW mocy. Nagrzewnica wody w przeciętnym samochodzie
    osobowym ma jakieś 3-5kW mocy, z tym że to jest przy temperaturze cieczy
    90-100stC i maksymalnych obrotach dmuchawy.
    W tym Picanto to ja bym zrozumiał 2kW nagrzewnicę, ale w SUV-ie? A ten
    SUV, to nie diesel przypadkiem?

    > Dowolny współczesny, mały diesel nie jest w stanie sam siebie
    > odpowiednio dogrzać w zimie po starcie, dlatego producenci masowo
    > wstawiają tam różnej maści ogrzewacze.

    Turbodiesel to inna bajka, też mam i tam faktycznie jest tragedia zimą,
    to znaczy długo się nagrzewa, ale jak już osiągnie te 80-90stC to grzeje
    normalnie. Nie używam go jednak w ogóle na dystansy mniejsze niż 20km.

    > Jakieś masz cuda w tym aucie, aby zagrzać kabinę do 20 st potrzeba sporo
    > energii, ten silnik po 5km  na pewno tego nie zrobi.

    Przy obrotach użytecznych tego silnika 2000-3000obr/min., a tyle staram
    się utrzymywać, moc na kołach to około 25-30km, 2x tyle idzie w ciepło,
    to jest w ciul energii.
    Obieg powietrza zamknięty, ogrzewanie na max oraz dmuchawa na 3 biegu,
    bo na 4 za mocno szumi i po kilku kilometrach mam cieplutko. Z tym, że
    ja mam sprawny termostat.

    > Nic nie jest idealne, do turlania się wkoło komina dla mnie elektryk
    > jest idealny.

    I dlatego elektryk robi u mnie krótkie odcinki po mieście i najbliższej
    okolicy, a w trasy mam spalinówki. Szkoda mi ich dorzynać krótkimi
    odcinkami na mieście.

    > Dzień w dzień robi 100km, z czego połowa jest w korkach a za paliwo
    > prawie nic nie płacę.

    Nie no ja w korkach nie stoję i takich dystansów po mieście też nie
    obrabiam.