  • 1. Data: 2009-07-06 14:22:50
    Temat: ogórek pod osłonami - słabe plony
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    Witam!

    Mam kilka krzaków ogórków w namiocie foliowym.

    Liście wyglądają na zdrowe (dość duże, ciemnozielone), ale większość
    zawiązków żółknie i usycha, a tylko z nielicznych rozwijają się owoce.
    Te które dojrzeją wyglądają normalnie i nie są zniekształcone. Jaka może
    być przyczyna?

    pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2009-07-06 14:46:28
    Temat: Re: ogórek pod osĹ?onami - sĹ?abe plony
    Od: ß|oo ta><i <b...@o...com>

    'Cyklista' <news:1246890169.13484.6.camel@przemyslaw-laptop> worte:
> [...]
    > rozwijają się owoce. Te które dojrzeją wyglądają normalnie i nie
    > są zniekształcone. Jaka może być przyczyna?

    PLONG ŁORNING

    --
    ß|oo ta><i
    +48510017088

  • 3. Data: 2009-07-06 16:32:41
    Temat: Re: ogórek pod osłonami - słabe plony
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 06 Jul 2009 16:22:50 +0200, Cyklista napisał(a):

> [...]
    > zawiązków żółknie i usycha, a tylko z nielicznych rozwijają się owoce.
    > Te które dojrzeją wyglądają normalnie i nie są zniekształcone. Jaka może

    Za gorąco oraz grzyb - wilgotno jest chyba.

  • 4. Data: 2009-07-06 16:41:49
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    > Za gorąco oraz grzyb - wilgotno jest chyba.

    Jaki? Czym zwalczać?

  • 5. Data: 2009-07-06 17:22:55
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 06 Jul 2009 18:41:49 +0200, Cyklista napisał(a):

    > Jaki? Czym zwalczać?

    Hmmm, chyba już za późno, skoro liście zółkną i więdna. jest wiele
    możliwości, ale to może być mączniak. Nie pamiętam, co jest obecnie
    najskuteczniejsze - chyba Previcur? Może ktoś podpowie? Previcur 607 SL
    oczywiście.
    Poczytaj tu: http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=1694
    Tj na końcu - o mączniaku rzekomym.

    "Mączniak rzekomy

    Objawy mączniaka rzekomego i kanciastej plamistości bakteryjnej w
    początkowej fazie rozwoju są prawie identyczne (powyżej) -- fot.-- i trudne
    do zauważenia na dużej plantacji. Przy porażeniu przez mączniaka rzekomego
    na dolnej stronie liści, w miejscu mokrych plam, widoczny jest obfity
    szarofioletowy nalot zarodników konidialnych. Plamy te szybko żółkną, z
    czasem brązowieją, a liście zamierają. Choroba rozwija się błyskawicznie,
    powodując natychmiastowe zamieranie roślin. W związku z tym najpóźniej od
    końca czerwca w godzinach porannych (przed wyschnięciem rosy) należy
    kontrolować plantację.

    Od wielu lat Instytut Warzywnictwa informuje o pierwszym zagrożeniu ogórków
    przez mączniaka rzekomego -- w programie I Polskiego Radia nadawane są
    specjalne komunikaty w audycjach rolniczych. W południowej i centralnej
    części kraju pierwszych sygnałów należy się spodziewać pod koniec 3. dekady
    czerwca. Dotyczy to głównie odmian ogórków standardowych, wykazujących
    podatność na mączniaka rzekomego (np. Śremski, Mieszko, Polan). Na
    odmianach o wysokim poziomie tolerancji (Aladyn F1, Atlas F1, Izyd F1 i
    innych), pierwsze objawy mogą wystąpić nawet o 14-16 dni później, to jest
    około połowy lub końca lipca. W związku z takimi terminami pojawiania się
    choroby ogórki wczesne uprawiane pod folią lub włókniną mają dużą szansę
    uniknąć zaatakowania przez tę najgroźniejszą chorobę, jaką jest mączniak
    rzekomy.

    W programie ochrony ogórków polowych zamieszczono większość nowoczesnych i
    najskuteczniejszych środków zwalczających mączniaka rzekomego w
    konwencjonalnych uprawach. W integrowanej uprawie ogórków zalecamy w
    pierwszej kolejności wysiewanie odmian odznaczających się wysokim stopniem
    tolerancji wobec mączniaka rzekomego. Ważnym elementem ograniczającym
    występowanie tej choroby jest prawidłowa lokalizacja uprawy. Nie należy
    zakładać plantacji ogórków na terenie otoczonym drzewami, zaroślami, blisko
    stawów, rzek, łąk i w zagłębieniach terenowych, gdzie długo w ciągu dnia
    utrzymują się poranne mgły, a rośliny są zacienione.

    Nasze kilkuletnie badania wykazały, że w przypadku uprawy odmian
    tolerancyjnych (np. Izyd F1 lub Atlas F1) uzyskano pełną skuteczność w
    ochronie przed mączniakiem rzekomym po stosowaniu mieszaniny środka
    roślinnego Grevit 200 SL (1,5 L/ha) i Previcur 607 SL
    w ograniczonej o 2/3 dawce (0,9 L/ha). Wysoką skuteczność wykazał także
    Grevit 200 SL stosowany przez cały okres wegetacji (tab.), co w pełni
    umożliwia ekologiczną uprawę tego gatunku warzywa w naszych warunkach. "

  • 6. Data: 2009-07-06 19:17:18
    Temat: Re: ogórek pod osA,onami - sA,abe plony
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:1246890169.13484.6.camel@przemyslaw-laptop Cyklista
    <c...@i...pl> napisał(a):

    > Liście wyglądają na zdrowe (dość duże, ciemnozielone), ale większość
    > zawiązków żółknie i usycha, a tylko z nielicznych rozwijają się
    > owoce.

    Hejka. Ogórki lubią być dobrze podlewane. :-)
    Pozdrawiam higromorficznie Ja...cki

  • 7. Data: 2009-07-06 19:23:15
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:alus6kiw4zee.1mff2y5tzfjgv.dlg@40tude.net Ikselka
    <i...@g...pl> napisał(a):

    Hejka. Cyklista napisał:
> [...]
    Ikselka zrozumiała :
    > Hmmm, chyba już za późno, skoro liście zółkną i więdna. jest wiele
    > możliwości, ale to może być mączniak.

    Widać, że kobitka ma potencjał. ;-)
    Pozdrawiam bezsensownie Ja...cki

  • 8. Data: 2009-07-06 20:18:07
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 6 Jul 2009 21:23:15 +0200, Dirko napisał(a):

    > W wiadomości news:alus6kiw4zee.1mff2y5tzfjgv.dlg@40tude.net Ikselka
    > <i...@g...pl> napisał(a):

    > Ikselka zrozumiała :
    >>
    > Widać, że kobitka ma potencjał. ;-)
    > Pozdrawiam bezsensownie Ja...cki

    A fakt, umknęło mi, że to nie liście żółkną i opadają - ale mam tyle na
    głowie dziś, nie mam czasu się wczytywac.
    Jeśli nie mączniak, no to przenawożenie azotem. Sucho też może być, ale
    skoro liście duże i ciemnozielone, to raczej wilgoci nie brakuje, lecz
    wystąpił nadmiar azotu. Opadanie zawiązków jest objawem nie tylko niedoboru
    wilgoci, ale i innych niedoborów.

  • 9. Data: 2009-07-06 21:02:31
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 6 Jul 2009 22:18:07 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    > wystąpił nadmiar azotu. Opadanie zawiązków jest objawem nie tylko niedoboru

    ...a także nadmiarów.
    Patrz - "Atlas objawów niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u
    roślin uprawnych" - W. Bergmann. Polecam. Myślę, że też masz spory
    potencjał do zapoznania się - a książka jest świetna i przydatna.