    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: oswietlenie lazienki na "podwieszonym" suficie
    Date: Wed, 29 May 2019 19:59:34 +0200

    W dniu 29.05.2019 o 17:55, collie pisze:

    > Tomasz, ach, Tomasz,
    > ach, powiedz, gdzie Ty to masz?
    > W szopie na drewno?

    w magazynie, warsztacie, strychu, garażu, korytarzu, piwnicy, na
    schodach, A tak ogólnie, życiowo - co za różnica? Jak odwiedzam
    starszych ludzi, patrze na ich żyrandole. czasami muchy obsrywają
    klosze, czasami w ramionach, bogato zdobionych widać pajęczyny, czasami
    jakieś naloty starsze od moich dzieci. w plafonach muchy, a jeśli
    plafony są w łazience to jeszcze rybiki. jak pokazałem (rok temu?)
    pierwszy projekt listewki z diodami, to Zenek powiedział ze takie
    oświetlenie na śmietnik wyrzuca. po co Wy marnujecie czas na takie
    komentarze. Wątkotwórca ma jako alternatywę stare świetlówki. w
    brzydkich dużych oprawach. po załączeniu świetlówki, jej końce bedą
    brzydko przydymione. Takie obrazy mamy utrwalone w mózgach od
    dziesięcioleci i nas to nie razi. natomiast jak ja robię diody na
    listwie - wszystko co nie jest idealne - powoduje ból źrenic? Mnie nie,
    moich znajomych którzy mają takie oświetlenie - też nie. a że nikt tego
    nie montuje w "living roomie" - zgoda.

    Krytykując konstruktywnie, wystarczy napisać że w kazdym markecie
    budowlanym można kupić korytko aluminowe na pasek diodowy, a do niego
    mleczny pasek plastiku robiący za klosz.
    https://tinyurl.com/y38maws2
    Można też wspomnieć o gotowych lampach diodowych:
    http://www.maxnet.chh.pl/produkt-506957
    które można kupić chyba po 20zł.
    (zbyt krótko używam żeby powiedzieć czy są trwałe czy nie)
    Ale jeśli przedmiotowe oświetlenie będzie schowane - co za różnica?

    Taśma 230v. z wcześniej wspomnianych względów - nie uzywam. Można ją
    dzielić co metr. czyli mamy kilkadziesiąt diod w szeregu połączonych
    do.... no właśnie. widać wtyczkę i jeszcze coś. w tym "czymś" musi być
    prostownik, bo inaczej diody by migały. Teraz zastanówcie się, czy dioda
    będzie trwalsza gdy jest zasilana napięciem stałym, czy zmiennym?
    tętniącym? Co więcej. zamieniając przemienne sinusoidalne, wskazujemy
    jego wartość jako skuteczną czyli około 0.7 maksymalnej, więc tam gdzie
    nasze mierniki wskażą 230AC tam będzie przez moment 320DC. co na to
    diody? raczej nie będą szczęśliwe. Czy jest tam kondensator
    wygładzający? Raczej nie. bo gdyby był, podniósł by napięcie do okolicy
    ponad 300V, a ile ponad, albo jak bardzo zależy od obciążenia. więc
    jeśli kupimy pasek 5metrów i odetniemy mu 2 metry, diody zaczną świecic
    mocnej. a reszta paska? do śmieci....
    Reasumując: diodom na 230AC mówię stanowczo nie. tym bardziej że cena na
    ali jest blisko 3 razy wyższa, w porównaniu do pasków 12V DC
    ToMasz