    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: piec na ekogroszek - jaki wybrac
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Sun, 7 Jan 2018 14:19:16 +0100

    Sat, 6 Jan 2018 10:32:31 -0800 (PST), l...@g...com

    > Daj spokój Myjk, na takich szkoda czasu i atłasu. Wystarczyło mu napisać,
    > że dziękuję za pompę ciepła, wolę babrać się w węglu. Ale zawsze to
    > lepiej szpilę wbić, że "wujek dobra rada" Ja prdlę.

    Cóż począć. Możliwości alternatywnych do węgla i drewna jest sporo. Trzeba
    tylko usiąść, pomyśleć, policzyć.

    Dla przykładu moi rodzice mają dom 120m2, parter z poddaszem użytkowym, w
    tym "zimny" pokój nad garażem, ocieplone co prawda 15cm na elewacji (044)
    ale na dachu tylko 20cm wełny (więcej nie wlazło) i nienowe (2006)
    plastikowe okna dwuszybowe. Mieli do ogrzewania tylko kominek w salonie,
    żadnych innych instalacji pociągniętych. W zeszłym roku, za moją namową (bo
    nie młodnieją, a dymanie z drewnem to nic fajnego dla starych kości),
    zainstalowali multisplita (Gree, 3 jednostki wewnętrzne). Zima co prawda
    mizerna w tym roku, niemniej jednak grzeją salon do 21-22, sypialnie 19-20
    (są chłodnolubni) i zużyli w trzy miesiące 660kWh. Nie mają na liczniku
    klimy podziału na taryfy, ale nawet licząc po 0,62 wychodzi 400 zł w tym
    sezonie grzewczym. Jak dostaną rachunki to się sprawdzi ostatecznie ile
    wyszło trochę dokładniej.

    Jednak odnosząc to do zużycia drewna za poprzednie lata gdzie szło ~8m
    (kupowali po 160-200 zł/m, częściej za tę wyższą kwotę, bo leżakowane),
    kiedy salon był przegrzany, trochę dogrzane dwa pomieszczenia na piętrze
    przy kominie, reszta pomieszczeń niedogrzana (więc ratowali się piecykami
    na prąd, ale jeszcze wtedy nie notowali ile szło prądu), do tego jeszcze
    bród w salonie, kupa pracy związana z przygotowaniem paliwa, czyszczeniem,
    to jest to niezły wynik. Paradoksalnie taka okołozerowa temperatura dla PC
    PP/PW jest gorsza (bo defrosty cykliczne) niż gdyby było cały czas w
    okolicach -5. Tka czy siak póki co wychodzi połowa kosztów w porónaniu z
    drewnem, z rękami w kieszeni.

    Ja sam mam w salonie splita i choć to nie jest jednostka dedykowana do
    grzania bo kupowałem po kosztach tylko do chłodzenia (chiński ON/OFF,
    taktuje i głośno dmucha, nijak ma się do jednostek u moich rodziców które
    są praktycznie niesłyszalne) to dogrzewam się tym w weekendy i widzę że by
    to spokojnie wystarczyło do cyklicznego grzania. Grzeję jednak tylko w
    weekendy w dzień, bo bezpojęcia (a trochę z przymusu, bo rur mi nie
    stykało) powiesiłem jednostkę zewnętrzną na ścianie sypialni. Sprężarka
    strasznie buczy i niesie po murze -- więc w tygodniu w nocy nie ma opcji
    grzać niestety. No i jest tylko w salonie, więc salon przegrzewa (acz
    otwarty na sypianię i kuchnię, potrafi zagotować do 24sC przy 0sC na
    zewnątrz, i to w niecałe 2h) a reszta pomieszczeń chłodnawa, szczególnie
    pokój córki za winklem. Gdyby nie moja uparta oszczędna żona (też taki
    trochę betonik, całe życie na węglu chowana) już dawno bym wszędzie
    powiesił klimatyzatory. Inna sprawa, że kiedy zapadła decyzja o budowie
    nowego domu (z PC) już nic tutaj nie inwestuję do czasu przeprowadzki --
    kiedy to w planach jest remont generalny i przygotowanie domu na przyszłosć
    dla wyrastajacego powoli dziecka.

    --
    Pozdor
    Myjk