    From: Adam <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa ciepla - Ecopol-system
    Date: Sat, 29 Oct 2011 00:10:37 -0700 (PDT)

    On 29 Paź, 07:36, robertr <e...@o...pl> wrote:
    > Czy ta pompa ma jakieś pompy obiegowe ?

    Nie. Ale to nie sa takie duze koszta, choc trzeba najlepiej az trzy
    pompy i tak tez bede mial u siebie. Jedna do grzania obiegu z
    wezownica CWU, druga do grzania (u mnie) bufora. Tu wystarcza
    najslabsze pompki jakie sa na rynku - ja kupilem takie troche lepsze
    chinczyki po 170 pln / szt bo w nic innego nie oplaca sie inwestowac -
    i tak beda dzialac na najnizszym biegu :) Jedynie trzecia pompke do
    napedu dolnego zrodla trzeba kupic mocna - najlepiej 60-tke. Opory
    mojego wymiennika to ok 17kPa plus opor wymiennika ciepla w pompie. Ja
    kupuje Wilo Star RS 25-60 za ok 360 pln. Czyli suma za pompki to
    dodatkowe 700 pln.

    > Ja zainstalowałem sobie chyba najtańszą na rynku pompę powietrze -
    > woda do grzania CWU.
    > Przy Twojej wydaje się ona dużo bardziej wyrafinowana technicznie:
    > - zainstalowana bardzo mocna pompa obiegowa (na oko droga)

    Jaka dokladnie ?

    > -zainstalowany wentylator promieniowy (1000 m3/h) - też drogi
    > -zawór rozprężny elektroniczny - silnik krokowy zmienia nastawy - też
    > bardziej wyrafinowane i drogie
    > -parownik też chyba trudniejszy do zrobienia niż wymiennik z Twojej
    > pompy
    > -oczywiście sprężarka słabszej mocy.
    >
    > Koszt tej pompy to 3,3 kPLN - tak na oko 3 - 4 razy tańsza niż Twoja.
    > Skąd się biorą takie różnice cenowe ???

    To sam widzisz - w takiej pompie, szczegolnie wystawionej na dzialanie
    skrajnych temperatur (-20C +40C) rzeczywiscie predzej czy pozniej moze
    sie cos zepsuc. A skad roznice cenowe i z czego dokladnie sklada sie
    moja pompa to juz pisze:

    1. Sprezarka scroll copeland - nie znam dokladnie modelu ale cos
    takiego: http://allegro.pl/sprezarka-copeland-zr90k3-twd-551-
    scroll-i1902406594.html
    - ok 3,5k pln
    2. Filtr / odwadniacz ALCO -
    http://elgracool.pl/product-pol-326-Filtr-odwadniacz
    -ALCO-FDB-300.html?utm_source=nokaut.pl&utm_medium=c
    pc&utm_campaign=2011-10&utm_content=326#nclid=805540
    29839269a50a448283b028b299
    - 115 pln
    3. Presostat - P830E - http://sklep.gastrocold.pl/index.php?rodz=chlodnictw
    o&id=oferta&idd=438
    - 68 pln
    4. Termostatyczny zawor rozprezny ALCO - tego typu:
    http://www.internetowy.agdex.com/element-termost-alc
    o-tcletjre-r407c-p-459.html
    - 270 pln
    5. Dwa bardzo duze wymienniki ciepla - niestety nie znam modelu bo sa
    pieknie opatulone styropianem i obklejone czarna pianka izolacyjna -
    nie chcialem tego niszczyc zeby sie dostac. Ale wymienniki beda drogie
    - przypuszczalnie ok 2,5k pln za oba bo sa naprawde DUZE - a ze
    zrobione ze stali szlachetnej i lutowane miedzia to musza swoje
    kosztowac :)
    6. Parownik i skraplacz - tez sie nie dostalem i nie wiem jakie ale
    przypuszczalnie z 1-1,5k pln beda kosztowac.

    To wlasciwie glowne komponenty - do tego dochodza dosc drogie rurki
    (miedz i nierdzewka) - strzelam ze z 500 pln minimum, 2kg czynnika
    R407C (ok 250 pln), osprzet elektryczny (jakies 500-600 na pewno),
    ciezka jak diabli obudowa w ocynku i malowaniu proszkowym (jak byk 1k
    pln). Sterownik (z 300-400). Wychodzi mi okolo 10,5k pln. Pompa
    kosztuje ok 13,5k pln wiec marza producenta nie jest duza, biorac pod
    uwage koszty koncepcji, projektu, projektu, wykonania i jej
    transportu :) Za to jest prosta jak cholera - absolutnie kazdy nawet
    slaby chlodnik poradzi sobie z ewentualna naprawa. Tylko co tu sie ma
    zepsuc? ;)
    pozdr.

    --
    Adam