  • 1. Data: 2011-10-29 00:56:01
    Temat: pompa ciepla - Ecopol-system
    Od: Adam <a...@g...com>

    Hej,

    No to zakladam w koncu ten obiecany watek bo sporo fot nazbieralem a
    sie tutaj nimi nie dzielilem :)

    To bedzie bardzo skrotowo i pokolei.

    Rozdzielacz chyba juz pokazywalem. Z tego:

    http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/1.jpg

    Powstaly:

    http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/8.jpg

    Potem rozdzielacze poszly do studzienki:

    http://szyna.civ.pl/kolektorPC/1.jpg
    http://szyna.civ.pl/kolektorPC/2.jpg
    http://szyna.civ.pl/kolektorPC/3.jpg

    Potem zrobilem probe cisnieniowa napelniajac kolektor woda i
    zostawiajac na 24h z cisnieniem 5 bar. Spadlo 0,2bar wiec wynik OK.
    Kazda petla zostala pozniej przeplukana woda pod cisnieniem 6 bar -
    przez kazdy obwod przeszlo ok 1,5m3 wody. Bylo jeszcze sporo powietrza
    w srodku co bylo powodem tego spadku cisnienia:) Po wszystkim
    wypompowalem wode takim oto cielakiem:

    http://szyna.civ.pl/kolektorPC/4.jpg

    I nabilem kolektor powietrzem do 3,5bar. Po 7 dniach wskazowka nawet
    nie drgnela, co znaczy ze wszystko jest super szczelne :)

    http://szyna.civ.pl/kolektorPC/5.jpg

    W koncu przyjechala pompa:

    http://szyna.civ.pl/pc/1.jpg
    http://szyna.civ.pl/pc/2.jpg
    http://szyna.civ.pl/pc/3.jpg
    http://szyna.civ.pl/pc/4.jpg

    Oczywiscie trzeba sprawdzic bebechy :) Po otwarciu obudowy i
    wyciagnieciu tony welny mineralnej (sluzacej izolacji termicznej i
    akustycznej) widzimy:

    http://szyna.civ.pl/pc/5.jpg

    Szczegoly. Filterek:

    http://szyna.civ.pl/pc/6.jpg

    Presostat:

    http://szyna.civ.pl/pc/7.jpg

    Wziernik czynnika roboczego:

    http://szyna.civ.pl/pc/8.jpg

    Zawor rozprezny:

    http://szyna.civ.pl/pc/9.jpg

    Wszystkie podzespoly to pierwsza liga jezeli chodzi o chlodnictwo.
    Wiekszosc ALCO (ktory tworzy z copelandem grupe EMERSON) - sprezarka
    oczywiscie copelandowy scroll. Pompa jest tak prosta w budowie ze az
    poraza ta prostota. Ale to dobrze, bo tutaj NIE MA sie co zepsuc. Kiki
    - na podstawie tych zdjec powiedz teraz co wedlug Ciebie popsuje sie w
    ciagu tych 10 lat i co bedzie wymagalo konserwacji ? :) Sprezarki
    spiralne zostaly zaprojektowane z mysla o b. dlugich czasach bez
    konserwacji i awarii (cos jak silniki SDI z VW w porownaniu np. do
    awaryjnych TDI, ze tak samochodowo porownam :) Najstarsza dzialajaca
    instalacja PC jaka znam jest z '97 i dziala bez ani jednej awarii, ani
    konserwacji. Raz na sezon gosc dolewa setke glikolu do dolnego zrodla
    bo gdziestam musi byc chyba jakas mikroskopijna nieszczelnosc przy
    laczeniu rur. Polecam wrzucic w google haslo "sprezarka spiralna" i
    poczytac o konstrukcji i niezawodnosci. Te sprezarki to zadna nowosc -
    uzywane sa od dawna w instalacjach gdzie wymagane jest idealnie czyste
    sprezone powietrze i niezawodnosc - np. w szpitalach.

    Zaczalem podlaczac moja nowa PC do swojej instalacji (z buforem):

    http://szyna.civ.pl/instalacjapc/1.jpg
    http://szyna.civ.pl/instalacjapc/2.jpg

    Male centrum dowodzenia (po lewej bufor 1000l, na dole naczynie
    wzbiorcze, na gorze wymiennik z pompami do kominka z plaszczem, a
    posrodku glowny rozdzielacz podlogowki (na 3 kondygnacje), czesc
    rzeczy jeszcze nie zaizolowana i zakurzona po dzisiejszej robocie.

    Zestaw wymaganych narzedzi ;)

    http://szyna.civ.pl/instalacjapc/9.jpg

    I po robocie:

    http://szyna.civ.pl/instalacjapc/10.jpg

    :-)

    pozdr.

    --
    Adam

    --
    Adam

  • 2. Data: 2011-10-29 01:00:50
    Temat: Re: pompa ciepla - Ecopol-system
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]
    > posrodku glowny rozdzielacz podlogowki (na 3 kondygnacje), czesc
    > rzeczy jeszcze nie zaizolowana i zakurzona po dzisiejszej robocie.

    No zapomnialem linka wkleic (to po tym browarku ;)

    http://szyna.civ.pl/instalacjapc/7.jpg :-)

    Mam juz licznik dwutaryfowy i od przyszlego tygodnia jak tylko
    uruchomie PC - zaczynam go spisywac, zamowie tez podlicznik :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-10-29 01:25:39
    Od: "kiki" <k...@k...ki>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    j.googlegroups.com...
> [...]
    > ciagu tych 10 lat i co bedzie wymagalo konserwacji ? :) Sprezarki
    > spiralne zostaly zaprojektowane z mysla o b. dlugich czasach bez

    Ile taka pompa kosztuje ?
    Moze przeoczylem jakies posty, jak wyglada kalkulacja i jakiej mocy ta
    pompa?

  • 4. Data: 2011-10-29 05:36:44
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Czy ta pompa ma jakieś pompy obiegowe ?
    Ja zainstalowałem sobie chyba najtańszą na rynku pompę powietrze -
    woda do grzania CWU.
    Przy Twojej wydaje się ona dużo bardziej wyrafinowana technicznie:
    - zainstalowana bardzo mocna pompa obiegowa (na oko droga)
    -zainstalowany wentylator promieniowy (1000 m3/h) - też drogi
    -zawór rozprężny elektroniczny - silnik krokowy zmienia nastawy - też
    bardziej wyrafinowane i drogie
    -parownik też chyba trudniejszy do zrobienia niż wymiennik z Twojej
    pompy
    -oczywiście sprężarka słabszej mocy.

    Koszt tej pompy to 3,3 kPLN - tak na oko 3 - 4 razy tańsza niż Twoja.
    Skąd się biorą takie różnice cenowe ???
    Pozdr

  • 5. Data: 2011-10-29 06:54:43
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 03:25, "kiki" <k...@k...ki> wrote:

    > Ile taka pompa kosztuje ?

    ok 13,5k pln.

    > Moze przeoczylem jakies posty, jak wyglada kalkulacja i jakiej mocy ta
    > pompa?

    9kW. Tu masz wykres sprawnosci (COP):

    http://www.ecopol-system.pl/ogrzewaniepodlogowe/3/32
    .jpg

    Ja w zime puszczam max 32stC w podlogi - przy dolnym zrodle ok 0stC
    (tyle licze ze bedzie juz na koniec sezonu) daje to COP 4 :)

    Pompa jest sprawdzona u mojego znajomego ktory dokladnie spisywal
    zuzycie i na grzanie prawie 200m2 chaty + CWU (a ma dwojke malych
    dzieci i idzie mu CWU duuuuzo) zuzyl przez 365 dni energii za 1700
    pln :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-10-29 07:10:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 07:36, robertr <e...@o...pl> wrote:
    > Czy ta pompa ma jakieś pompy obiegowe ?

    Nie. Ale to nie sa takie duze koszta, choc trzeba najlepiej az trzy
    pompy i tak tez bede mial u siebie. Jedna do grzania obiegu z
    wezownica CWU, druga do grzania (u mnie) bufora. Tu wystarcza
    najslabsze pompki jakie sa na rynku - ja kupilem takie troche lepsze
    chinczyki po 170 pln / szt bo w nic innego nie oplaca sie inwestowac -
    i tak beda dzialac na najnizszym biegu :) Jedynie trzecia pompke do
    napedu dolnego zrodla trzeba kupic mocna - najlepiej 60-tke. Opory
    mojego wymiennika to ok 17kPa plus opor wymiennika ciepla w pompie. Ja
    kupuje Wilo Star RS 25-60 za ok 360 pln. Czyli suma za pompki to
    dodatkowe 700 pln.

> [...]
    > Przy Twojej wydaje się ona dużo bardziej wyrafinowana technicznie:
    > - zainstalowana bardzo mocna pompa obiegowa (na oko droga)

    Jaka dokladnie ?

> [...]
    > pompy
    > -oczywiście sprężarka słabszej mocy.
    >
    > Koszt tej pompy to 3,3 kPLN - tak na oko 3 - 4 razy tańsza niż Twoja.

    To sam widzisz - w takiej pompie, szczegolnie wystawionej na dzialanie
    skrajnych temperatur (-20C +40C) rzeczywiscie predzej czy pozniej moze
    sie cos zepsuc. A skad roznice cenowe i z czego dokladnie sklada sie
    moja pompa to juz pisze:

    1. Sprezarka scroll copeland - nie znam dokladnie modelu ale cos
    takiego: http://allegro.pl/sprezarka-copeland-zr90k3-twd-551-
    scroll-i1902406594.html
    - ok 3,5k pln
    2. Filtr / odwadniacz ALCO -
    http://elgracool.pl/product-pol-326-Filtr-odwadniacz
    -ALCO-FDB-300.html?utm_source=nokaut.pl&utm_medium=c
    pc&utm_campaign=2011-10&utm_content=326#nclid=805540
    29839269a50a448283b028b299
    - 115 pln
    3. Presostat - P830E - http://sklep.gastrocold.pl/index.php?rodz=chlodnictw
    o&id=oferta&idd=438
    - 68 pln
    4. Termostatyczny zawor rozprezny ALCO - tego typu:
    http://www.internetowy.agdex.com/element-termost-alc
    o-tcletjre-r407c-p-459.html
    - 270 pln
    5. Dwa bardzo duze wymienniki ciepla - niestety nie znam modelu bo sa
    pieknie opatulone styropianem i obklejone czarna pianka izolacyjna -
    nie chcialem tego niszczyc zeby sie dostac. Ale wymienniki beda drogie
    - przypuszczalnie ok 2,5k pln za oba bo sa naprawde DUZE - a ze
    zrobione ze stali szlachetnej i lutowane miedzia to musza swoje
    kosztowac :)
    6. Parownik i skraplacz - tez sie nie dostalem i nie wiem jakie ale
    przypuszczalnie z 1-1,5k pln beda kosztowac.

    To wlasciwie glowne komponenty - do tego dochodza dosc drogie rurki
    (miedz i nierdzewka) - strzelam ze z 500 pln minimum, 2kg czynnika
    R407C (ok 250 pln), osprzet elektryczny (jakies 500-600 na pewno),
    ciezka jak diabli obudowa w ocynku i malowaniu proszkowym (jak byk 1k
    pln). Sterownik (z 300-400). Wychodzi mi okolo 10,5k pln. Pompa
    kosztuje ok 13,5k pln wiec marza producenta nie jest duza, biorac pod
    uwage koszty koncepcji, projektu, projektu, wykonania i jej
    transportu :) Za to jest prosta jak cholera - absolutnie kazdy nawet
    slaby chlodnik poradzi sobie z ewentualna naprawa. Tylko co tu sie ma
    zepsuc? ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-10-29 07:57:22
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Jaka dokladnie ?

    Jest to Hewalex pcwu 3.8.
    Też do niej zaglądałem i wygląda solidnie. Widząc pompę Ecopolu
    uderzyło mnie że jest praktycznie pusta w środku i ma znacznie mniej
    elementów. Myślę, że na tej pompie to Hewalex raczej nie zarobi
    (stosunek ceny do kosztów).
    Producent elementy pewnie nabywa z dużą marżą - myślę, że przy pewnej
    skali produkcji spokojnie cena Ecopolu mogłaby być jeszcze niższa.
    Pozdrwaiam

  • 8. Data: 2011-10-29 10:29:51
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

[...]

    Cos mi się w to wierzyć nie chce, ale poczemamy na Twoje wyniki.
    U siebie może za dwa lata zamontuję PC, wszedzie mam podlogowki + grzejniki
    i pociagniętą skrętke z salony do kotłowni dla sterowania PC w kotłowni
    siłę, jak zmęczy mnie kocioł na miał to zamontuję
    PC jakąs chinską bo do takich mam dostep

    Szacuję zuzycie opalu ok 3,5 do max 5T na ok 200m2 dobrze docieplonego domku
    bez mostkow :), w pierwszym sezonie zeszlo bez ocieplenia 3,5T ale do
    grudnia grzalem tylko na 16stopni.
    tak wiec cięzko to porownac.

    opal w cenie ok 500zł (mial)za T co da kwote max ok 2,5k.
    czasami niestety trzeba sie udac do kotłow obecnie raz na 6dni dorzycic
    miału i popielnik oczyscic.
    kociol przewymiarowany 26kW ale to nie przeszkadza

    Przy PC nie ma roboty, tylko dlatego chcialbym ją zamontowac docelowo
    narazie sie wstrzymuje ze wzgledu na koszt odwiertów,
    ale chcialbym zobaczyc realny wynik byc moze przyspieszy to podjecie
    decyzji:)

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-10-29 10:51:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 12:29, "Amir" <d...@g...pl> wrote:
> [...]
    > pln :)
    > pozdr.
    >
    > Cos mi si w to wierzy nie chce, ale poczemamy na Twoje wyniki.

    Uwierz :-) Widzialem podlicznik, widzialem rachunki, on zreszta co
    miesiac na forum odnotowuje swoje wyniki. Ja mu robilem dolne zrodlo i
    przyznam szczerze ze sam czekalem na wyniki bo wczesniej o ecopol-
    system nie slyszalem. Ale panowie sa naprawde profesjonalistami i
    pompy sa swietne :) Z kolega z tym domem jestem caly czas w kontakcie
    telefonicznym i osobistym (bo mieszkamy 15 min od siebie) - oboje
    jestesmy fanami PC i czesto dyskutujemy o optymalizacji dzialania w II
    taryfie etc:) Wiec to nie zadne "znajomy znajomego slyszal" tylko
    informacje z pierwszej reki :)

    A jego dom nie jest jakis specjalny pod wzgledem izolacji - jest
    przyzwoity. 30cm welny w dachu, 20cm styro na scianach, wentylacja z
    rekuperatorem, standardowe okna. Parametry jak u mnie - u mnie jest
    wieksza powierzchnia ale kubatura podobna (z racji ze moje poddasze
    jest niskie i cale zeskosowane :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 10. Data: 2011-10-29 11:13:12
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-10-2011 o 03:00:50 Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Mam juz licznik dwutaryfowy i od przyszlego tygodnia jak tylko
    > uruchomie PC - zaczynam go spisywac, zamowie tez podlicznik :)
    No ładną tą pompkę masz :) aż ci zazdroszczę, ale nie kupię
    sobie takiej bo nie chce mi się ryć całego ogródka, pójdę w solary :)

    --
    Pozdr
    JanuszK