  • 11. Data: 2011-10-29 12:56:28
    Temat: Re: pompa ciepla - Ecopol-system
    Od: nadir <n...@h...org>

    Możesz coś więcej napisać o instalacji w ziemi?
    Ile i jakie rury, jak głęboko, odstępy, jakie warunki wodne?
    Przyznam, że przymierzam się do czegoś takiego, u mnie woda gruntowa
    stoi w zależności od pory roku na głębokości 1,5-3 metry poniżej poziomu
    gruntu i może coś z tego wyjdzie?

  • 12. Data: 2011-10-29 15:47:19
    Od: "kiki" <k...@k...ki>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    c.googlegroups.com...
    On 29 Paź, 03:25, "kiki" <k...@k...ki> wrote:

    > Ile taka pompa kosztuje ?

    > ok 13,5k pln.

    Jak ja zaczynałem budowę to pompa kosztowała 60.000 pln albo i więcej. Na
    mój dom pewnie ze 100.000.

  • 13. Data: 2011-10-29 16:00:48
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Sat, 29 Oct 2011 03:51:57 -0700 (PDT), Adam napisał(a):

    > jestesmy fanami PC i czesto dyskutujemy o optymalizacji dzialania w II
    > taryfie etc:)

    Napisz jak ta optymalizacja wygląda, zakładając, że rodzina prowadzi
    standardowy tryb życia, czyli 7-16 praca, 23-6 sen. Nawet przy bezwładności
    podłogówki jakoś tego nie widzę.

    Zakładając, że załączasz pompę o 24 i dajesz w palnik do rana, to
    podłogówka rozbuja się wtedy gdy akurat temperatura powinna być niska.
    W dzień też cudów te 2 godziny nie zrobią, aby po powrocie z pracy mieć
    miłe ciepełko.

    Czy ładujesz bufor i potem z bufora puszczasz o określonej godzinie w
    podłogę, tylko wtedy trzeba doliczyć koszt pracy pomp w droższej taryfie.

    scruffty

  • 14. Data: 2011-10-29 16:21:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 14:56, nadir <n...@h...org> wrote:
    > Możesz coś więcej napisać o instalacji w ziemi?
    > Ile i jakie rury, jak głęboko, odstępy, jakie warunki wodne?

    Ja mam tak.. Dwie glowne rury PE40 od kotlowni do studzienki ktora
    jest oddalona 40m od domu. Zaluje bo moglem wrzucic fi50-60 - te
    40'stki daja mi opor 17kPa, a pozostale rury juz tylko 3-4kPa, wiec
    pompka dolnego zrodla bedzie musiala te pare W wiecej zuzyc :) Ale to
    nic, da rade. Dalej rozdzielacz i piec obwodow po 100mb kazdy (no
    97-98 bo zawsze jakis odpad zostal). Teren mialem fajny bo prawie lita
    glina, kopalem 50mb w jedna strona i 50mb spowrotem :) I tak 5 razy.
    Sam grunt to przede wszystkim glina (miejscami lita ze koparka miala
    ciezko, miejscami lekko poprzerastana piaskiem - tez dobrze bo tamtedy
    smigaja wody opadowe, regenerujac poza sezonem zrodlo). Wody gruntowe
    generalnie bardzo nisko - nie wiem jak bardzo ale najnizszy punkt
    (kanal w dolnym garazu w piwnicy) mam o jakies dobre 8-9mb nizej niz
    te rury i sucho jak pieprz :) Ale ta glina byla taka lekko wilgotnawa,
    acz wody znikad nie naplywaly przy kopaniu.

    > Przyznam, że przymierzam się do czegoś takiego, u mnie woda gruntowa
    > stoi w zależności od pory roku na głębokości 1,5-3 metry poniżej poziomu
    > gruntu i może coś z tego wyjdzie?

    Jakbys mial rure w wodzie to masz idealne dolne zrodlo. Jak nie bedzie
    w wodzie - to zalezy jaki to typ gruntu. Im bardziej gliniasta tym
    lepsza, im bardziej piaszczysta tym gorsza. Najlepsza bylaby glina ze
    zwirem, poprzerastana lekko piaskiem i jeszcze jakby wody gruntowe
    bylo wysoko - wtedy mozesz osiagac COP nawet i powyzej 4,5 :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 15. Data: 2011-10-29 16:22:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 17:47, "kiki" <k...@k...ki> wrote:
    > "Adam" <a...@g...com> wrote in message

    c.googlegroups.com...

    > Jak ja zaczynałem budowę to pompa kosztowała 60.000 pln albo i więcej. Na
    > mój dom pewnie ze 100.000.

    Bo pytales pewnie tylko w Viessmannie i podobnych. Jak teraz spytasz
    to tez Ci taka cene podadza ;-) Placisz za marke, bo siedzi w niej
    DOKLADNIE to samo - fakt, ze sterowniki maja ladniejsze - graficzne
    etc ale dla mnie pompa ma dzialac i grzac, a nie miec mozliwosc
    zagrania w tetrisa na jej wyswietlaczu ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 16. Data: 2011-10-29 16:35:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 18:00, scruffty <s...@z...pl> wrote:

> [...]
    > podłogówka rozbuja się wtedy gdy akurat temperatura powinna być niska.
    > W dzień też cudów te 2 godziny nie zrobią, aby po powrocie z pracy mieć

    W calkiem mrozne dni nie ma bata - pompa musi chodzic po 15-20, czasem
    i 24h jak przywali -25stC przez pare dni - w koncu kupuje sie ja "na
    styk" dla takich warunkow. Ale takich dni jest na szczescie niewiele!

    Zalezy wszystko jak sterujesz. Jak pokojowo - to oczywiscie ustawiasz
    w godzinach tanszej taryfy wyzsze temperatury, w drozszej taryfie -
    troszke nizsze i pompa z automatu chodzi wiecej w taryfie tanszej.
    Przy dobrze ocieplonym domu i duzej akumulacji w porach jesiennych i
    wiosennych, a takze przez spora ilosc dni w srodku zimy (jakie te zimy
    ostatnio sa to sam wiesz) da sie grzac wylacznie w tanszej taryfie.

    Ja jeszcze nie mam doswiadczenia u siebie w domu bo grzalem do tej
    pory pradem w G11 i piecyk chodzil kiedy chcial. Od wczoraj mam juz
    dwie taryfy i zaczyna sie "zabawa" :) Grzac bede pogodowo, a dodatkowo
    mam bufor (1000l) wiec u mnie musze zastosowac inny "myk". Mianowicie
    w godzinach trwania drozszej taryfy sterownik bedzie obnizal o ~5stC
    (to trzeba sprawdzic doswiadczalnie) wode w obiegu grzewczym (co
    automatycznie spowoduje duzo nizszy pobor ciepla z bufora), a w
    godzinach tanszej taryfy dobrana krzywa bedzie przesunieta (w calosci)
    o 5st w gore (zeby uzupelnic te braki). Pompa bedzie grzala bufor do
    35stC w godzinach tanszej taryfy. Teraz - na zewnatrz panuje srednia
    temperatura zimowa zalozmy 0stC. Zapotrzebowanie mam wiec na ok.
    3,5kW. W ciagu nocy pompa naladowala bufor do tych 35stC i przychodzi
    godzina 6.00. Pompa sie wylacza, a sterownik zmniejsza temperature w
    obiegu o te 5stC. Z automatu zawor trojdrogowy sie przymyka i mieli
    pewnie przez pierwsze X dziesiat minut woda z samej podlogowki. Po
    tych X minutach - zawor zaczyna dopuszczac cieplo z bufora - w buforze
    od 35 do uzytkowych w tych temperaturach dla mnie 28stC jest
    zgromadzone ok. 9kWh energii co wystarczy na dostarczenie energii
    przez kolejne 2-3h. Czyli dociagamy tak do 10.00. Potem "stop" i
    czekamy na 13. O 13 wlacza sie pompa i zaczyna grzac 9kW - 3,5 idzie w
    podlogi, reszta zostaje w buforze. Przez dwie godziny znowu mamy te
    9kWh w buforze i znowu probujemy przetrwac do taniej taryfy ;-)

    U mnie po wylaczeniu ogrzewania na 24h temperatura spada o max 1stC.
    Jednak doswiadczalnie odkrylem ze po calkowitym wylaczeniu pompki
    obiegowej - po tych 24h podlogi robia sie zimne - trzeba zakladac
    kapcie bo ciagnie od dolu i wydaje sie ze jest chlodniej niz tylko ten
    1stC. A jak pompka caly czas mieli ta woda (ktora stopniowo spada od
    28 do 27, 26, 25, 24, 23, 22...) to mimo ze spadek temperatury jest
    taki sam - uczucie jest zupelnie inne - wydaje sie cieplej :) Dlatego
    wybralem sterowanie pogodowe (bo pompka tu chodzi caly czas) od
    pokojowego (ktore bardziej przypomina grzanie "pulsacyjne").

    > Czy ładujesz bufor i potem z bufora puszczasz o określonej godzinie w
    > podłogę, tylko wtedy trzeba doliczyć koszt pracy pomp w droższej taryfie.

    Pompka obiegowa na cala podlogowke to u mnie grundfos UPS 25-40 ktory
    zuzywa te 40-50W. Dzialajac przez 24/h przez zalozmy te 220 dni okresu
    grzewczego ze srednia cena ~0,4 pln / kWh daje to koszt ~100 pln.
    Pozatym trzeba pamietac, ze urzadzenia dzialajace 24/h (jak np
    lodowka) w taryfie G12 kosztuja mniej niz w standardowej G11 wiec i
    pompka dzialajaca 24/h bedzie kosztowac mniej niz taka sama dzialajaca
    24/h przy taryfie G11 :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 17. Data: 2011-10-29 22:34:43
    Od: "kiki" <k...@k...ki>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > Jak ja zaczynałem budowę to pompa kosztowała 60.000 pln albo i więcej. Na
    > mój dom pewnie ze 100.000.

    > Bo pytales pewnie tylko w Viessmannie i podobnych. Jak teraz spytasz

    I tak wychodzi, że bym musiał mieć jedną z najwyższych modeli z ich listy.
    To w dalszym ciągu 40.000pln.
    Zresztą i tak nie mam podłogówek za wiele.

  • 18. Data: 2011-10-30 08:00:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Paź, 23:34, "kiki" <k...@k...ki> wrote:
> [...]
    > To w dalszym ciągu 40.000pln.
    > Zresztą i tak nie mam podłogówek za wiele.

    Jak to? Najwyzszy to tam jest 47kW!! Nie mow ze takie zapotrzebowanie
    masz ???? :) Ja mam zapotrzebowanie 6-7kW, a pompe wzialem 8,9kW. Przy
    takim zapotrzebowaniu jak piszesz to dolne zrodlo bedzie horrendalnie
    drogie! A jak nie masz podlogowek to rzeczywiscie kaplica, wtedy COP
    spada do 2 - 2,5 i zabawa przestaje byc oplacalna bo dodatkowo z
    kalafiorami pompa bedzie chodzic glownie w drogiej taryfie (nawet sie
    wtedy nie oplaca zmieniac na G12). Ja od poczatku budowalem z mysla o
    pompie i mam 100% podlogowek z czego jestem zadowolony :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 19. Data: 2011-10-30 13:25:42
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >godzinach tanszej taryfy dobrana krzywa bedzie przesunieta (w calosci)
    >o 5st w gore (zeby uzupelnic te braki). Pompa bedzie grzala bufor do

    Czym chcesz to sterowac?

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2011-10-30 16:36:30
    Od: "kiki" <k...@k...ki>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    b.googlegroups.com...

> [...]
    > masz ???? :) Ja mam zapotrzebowanie 6-7kW, a pompe wzialem 8,9kW. Przy
    > takim zapotrzebowaniu jak piszesz to dolne zrodlo bedzie horrendalnie

    Ja bym potrzebował 40kW
    Ale jak budowałem to nędrcy mówili żeby podłogówek nie robić, bo tylko sie
    pyli i unosi syf z podłogi i takie tam.
    Wszyscy to gadali od architektów do wykonawców, toteż tak zrobiłem.