    From: Adam <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa ciepla - Ecopol-system
    Date: Sat, 29 Oct 2011 09:35:33 -0700 (PDT)

    On 29 Paź, 18:00, scruffty <s...@z...pl> wrote:

    > Napisz jak ta optymalizacja wygląda, zakładając, że rodzina prowadzi
    > standardowy tryb życia, czyli 7-16 praca, 23-6 sen. Nawet przy bezwładności
    > podłogówki jakoś tego nie widzę.
    >
    > Zakładając, że załączasz pompę o 24 i dajesz w palnik do rana, to
    > podłogówka rozbuja się wtedy gdy akurat temperatura powinna być niska.
    > W dzień też cudów te 2 godziny nie zrobią, aby po powrocie z pracy mieć
    > miłe ciepełko.

    W calkiem mrozne dni nie ma bata - pompa musi chodzic po 15-20, czasem
    i 24h jak przywali -25stC przez pare dni - w koncu kupuje sie ja "na
    styk" dla takich warunkow. Ale takich dni jest na szczescie niewiele!

    Zalezy wszystko jak sterujesz. Jak pokojowo - to oczywiscie ustawiasz
    w godzinach tanszej taryfy wyzsze temperatury, w drozszej taryfie -
    troszke nizsze i pompa z automatu chodzi wiecej w taryfie tanszej.
    Przy dobrze ocieplonym domu i duzej akumulacji w porach jesiennych i
    wiosennych, a takze przez spora ilosc dni w srodku zimy (jakie te zimy
    ostatnio sa to sam wiesz) da sie grzac wylacznie w tanszej taryfie.

    Ja jeszcze nie mam doswiadczenia u siebie w domu bo grzalem do tej
    pory pradem w G11 i piecyk chodzil kiedy chcial. Od wczoraj mam juz
    dwie taryfy i zaczyna sie "zabawa" :) Grzac bede pogodowo, a dodatkowo
    mam bufor (1000l) wiec u mnie musze zastosowac inny "myk". Mianowicie
    w godzinach trwania drozszej taryfy sterownik bedzie obnizal o ~5stC
    (to trzeba sprawdzic doswiadczalnie) wode w obiegu grzewczym (co
    automatycznie spowoduje duzo nizszy pobor ciepla z bufora), a w
    godzinach tanszej taryfy dobrana krzywa bedzie przesunieta (w calosci)
    o 5st w gore (zeby uzupelnic te braki). Pompa bedzie grzala bufor do
    35stC w godzinach tanszej taryfy. Teraz - na zewnatrz panuje srednia
    temperatura zimowa zalozmy 0stC. Zapotrzebowanie mam wiec na ok.
    3,5kW. W ciagu nocy pompa naladowala bufor do tych 35stC i przychodzi
    godzina 6.00. Pompa sie wylacza, a sterownik zmniejsza temperature w
    obiegu o te 5stC. Z automatu zawor trojdrogowy sie przymyka i mieli
    pewnie przez pierwsze X dziesiat minut woda z samej podlogowki. Po
    tych X minutach - zawor zaczyna dopuszczac cieplo z bufora - w buforze
    od 35 do uzytkowych w tych temperaturach dla mnie 28stC jest
    zgromadzone ok. 9kWh energii co wystarczy na dostarczenie energii
    przez kolejne 2-3h. Czyli dociagamy tak do 10.00. Potem "stop" i
    czekamy na 13. O 13 wlacza sie pompa i zaczyna grzac 9kW - 3,5 idzie w
    podlogi, reszta zostaje w buforze. Przez dwie godziny znowu mamy te
    9kWh w buforze i znowu probujemy przetrwac do taniej taryfy ;-)

    U mnie po wylaczeniu ogrzewania na 24h temperatura spada o max 1stC.
    Jednak doswiadczalnie odkrylem ze po calkowitym wylaczeniu pompki
    obiegowej - po tych 24h podlogi robia sie zimne - trzeba zakladac
    kapcie bo ciagnie od dolu i wydaje sie ze jest chlodniej niz tylko ten
    1stC. A jak pompka caly czas mieli ta woda (ktora stopniowo spada od
    28 do 27, 26, 25, 24, 23, 22...) to mimo ze spadek temperatury jest
    taki sam - uczucie jest zupelnie inne - wydaje sie cieplej :) Dlatego
    wybralem sterowanie pogodowe (bo pompka tu chodzi caly czas) od
    pokojowego (ktore bardziej przypomina grzanie "pulsacyjne").

    > Czy ładujesz bufor i potem z bufora puszczasz o określonej godzinie w
    > podłogę, tylko wtedy trzeba doliczyć koszt pracy pomp w droższej taryfie.

    Pompka obiegowa na cala podlogowke to u mnie grundfos UPS 25-40 ktory
    zuzywa te 40-50W. Dzialajac przez 24/h przez zalozmy te 220 dni okresu
    grzewczego ze srednia cena ~0,4 pln / kWh daje to koszt ~100 pln.
    Pozatym trzeba pamietac, ze urzadzenia dzialajace 24/h (jak np
    lodowka) w taryfie G12 kosztuja mniej niz w standardowej G11 wiec i
    pompka dzialajaca 24/h bedzie kosztowac mniej niz taka sama dzialajaca
    24/h przy taryfie G11 :)
    pozdr.

    --
    Adam