    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <op.wgj9ccgdp8ku5w@radek-netbook> <jsetva$62k$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgkasmlzp8ku5w@radek-netbook> <jsf0pv$501$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgkdiwcw1cvm6g@lap> <op.wgkdqcvv1cvm6g@lap>
    <jsf3a7$7en$1@node1.news.atman.pl>
    <4fec061d$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <jsh7kc$ak8$1@node1.news.atman.pl>
    <4fec2a89$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <jshfe1$icj$1@node1.news.atman.pl>
    <4fec4671$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>
    <jshr69$tu9$1@node2.news.atman.pl>
    <4fed4faf$0$26693$65785112@news.neostrada.pl>
    <jsjucu$h30$1@node2.news.atman.pl> <jsk0mf$7tl$1@usenet.news.interia.pl>
    <jskbs1$6hq$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Mon, 2 Jul 2012 09:30:36 +0200

    news:jskbs1$6hq$1@node2.news.atman.pl...

    > Oczywiście, że nie tyle samo , ale będzie to mimo wszystko bliżej wiadra
    > niż szklanki.
    >
    > Przykładowy kocioł z linka który podałem ma podane taką sprawność przy
    > danych temperaturach:
    >
    > 109% przy 40/30°C,
    > 107% przy 75/60 °C
    >
    > To nie jest tak, że jest drastyczna różnica gdy kocioł zasila podłogówkę a
    > grzejniki.

    Sprawnośc kotłów podaje się w odniesieniu do wartości opałowej a nie ciepła
    spalania (choć w np. Belgii zabroniono i podają w odniesieniu do ciepła
    spalania) Ciepło spalania to całkowita energia uzyskana ze spalenia,
    włącznie z energią w kondensacie. Te magiczne 108% sprawności wychodzi
    właśnie z tego gdyż wartośc opałowa jaką posługują się marketingowcy to
    ilość ciepła bez tego co poszło w komin, czyli bez kondensatu. Marketingowcy
    zamiast przejśc na ciepło spalania nadal pozostają przy wartości opałowej i
    dodatkowe procenty z kondensatu dodają sobie do sprawności i wychodzą im
    cuda po 108%.
    Jeżeli jakiś kocioł odzyskuje więc ciepło z kondensatu i podaje się że jego
    sprawności to 108% podczas gdy identyczny lecz w wersji bez odsysku ciepła z
    kondensatu ma sprawnośc 90% oznacza to tyle że udział kondensatu to jest
    maksymalnie 18%.
    18% to jest wiadro pełne a 0% to jest wiadro puste. Kocioł grzejąc z mocą
    90% nie wytworzy ani kropli kondensatu.

    Marek