    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Thu, 5 Jul 2012 20:39:09 +0200
    <jsf0pv$501$1@node1.news.atman.pl> <op.wgkdiwcw1cvm6g@lap>
    <op.wgkdqcvv1cvm6g@lap> <jsf3a7$7en$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgkt6qsw1cvm6g@lap> <jsft0e$1qf$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wglrmayp1cvm6g@lap> <jshe63$h4t$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgmlppk51cvm6g@lap> <jsii1r$vq8$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgohyzsh1cvm6g@lap> <jsrnr4$g1f$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgtycysz1cvm6g@lap> <jsucn4$h12$1@node2.news.atman.pl>
    <jsuf0b$n2n$1@usenet.news.interia.pl> <jsun2n$d5u$1@node1.news.atman.pl>
    <jsuod3$6pk$1@usenet.news.interia.pl> <jsurau$hn5$1@node1.news.atman.pl>
    <jsvbas$65r$1@usenet.news.interia.pl> <jt10tm$6kd$1@node1.news.atman.pl>
    <jt16uu$9hs$1@usenet.news.interia.pl> <jt18mn$o7o$1@node2.news.atman.pl>
    <jt1ass$g23$1@usenet.news.interia.pl> <jt1f5b$lf6$1@node1.news.atman.pl>
    <jt1gsd$prl$1@usenet.news.interia.pl> <jt1jq7$q3f$1@node1.news.atman.pl>
    <jt24hh$qkv$1@usenet.news.interia.pl> <jt3ovr$5t9$1@node2.news.atman.pl>

    news:jt3ovr$5t9$1@node2.news.atman.pl...

    > Ty piszesz o sytuacji gdy kocioł pracuje w oparciu o krzywą grzewczą i
    > temp. powrotu - wtedy nie ma sterownika tylko termometr i zegar, a
    > słyszałem o bardziej inteligentnym sterowaniu. Dwóch instalatorów
    > powiedziało mi o tym niezależnie od siebie, że do współczesnych kotłów są
    > dedykowane tzw. "inteligentne" sterowniki pokojowe które właśnie tak
    > działają jak napisałem - czyli że starają się zminimalizować zużycie gazu
    > wiedząc kiedy i z jaką mocą trzeba grzać by było najoszczędniej.

    Ale jak slusznie Marek zauwazyl, bezwladnosc budynku jest bez znaczenia.
    Kociol jak podejrzewam zalaczy sie wczesniej badz pozniej. Ja przyznam
    szczerze w sterowniku mam wylaczone wszystkie dodatkwe funkcje. Dwa lata
    temu probowalem jakos oprzec ogrzewanie na tej inteligencji, ale byly tylko
    wieksze wahania temp. w domu. Wiatr, wiecej slonca, to wszystko bylo jakos
    obok tej inteligencji. Jak dla mnie jedyne sluszne podejscie do tematu to
    wylacznie temp. zewnetrzna, oczywiscie w moim przypadku.

    > Wiesz to ja znowu będę "inny" bo ja decydując się na wentylację
    > mechaniczną nie brałem pod uwagę ani grzyba, ani oszczędności, ani
    > zapachów, tylko ciszę i brak owadów.

    He, to nie Ty jestes inny, tylko ja. W dziwny sposob nie nadazam za obecnymi
    trendami, po prostu do mnie nie przemawiaja.

    > 1. Owady - wiem, że są siatki, używałem, miałem w każdym pokoju jedno okno
    > z siatką założoną na stałe można ten problem obejść, ale ładne to to nie
    > jest :-)

    Moj dobry kolega, posiadacz wentylacji mechanicznej rownie czesto jak ja
    gania komary odkurzaczem. Nie ma problemu z komarami przy otwartych oknach.
    Te sprawe jak zauwazyles zalatwiaja moskitiery. Estetyke pomijam, bo to
    subiektywne odczucia.

    > 2. Hałas - zarówno stary jak i nowy dom są w mieście i mimo oddalenia od
    > ulicy słychać pieszych i samochody, a nad ranem od strony ogrodu śpiewają
    > spore ilości ptaków. Jak już wspominałem lubię spać w zimnie więc od
    > wiosny do jesieni w zasadzie co noc mam otwarte okna i ptaki mnie budzą.

    Tu nie ma co dyskutowac. Twoje wymagania, Twoj dom.

    > Ale tak w ogóle to ja bym postawił pytanie inaczej dlaczego budując nowy
    > dom nie robić wentylacji mechanicznej skoro jest tańsza? Piszę o samej
    > instalacji bez rekuperatora (rekuperator to dodatkowy koszt, ale też
    > dodatkowa oszczędność).

    Oszczednosc w jakims sensownym okresie powinna dac wymierne korzysci, a ja
    ich nie widze. W ulotkach marketingowych mozna wyczytac oszczednosci na
    poziomie 80%, ale kiedy zglebi sie temat to moze wyjsc raptem 10%. Jak kto
    lubi. Dla mnie wydanie szesciu tysi by oszczedzic trzy stowy rocznie do mnie
    nie przemawia.

    > Robiąc wentylację mechaniczną bez rekuperatora mamy wszystkie cechy
    > wentylacji grawitacyjnej bez jej wad, a przy okazji niższym kosztem
    > początkowym. Dochodzi oczywiście koszt pracy wentylatorów, ale ten wbrew
    > powszechnym opiniom jest niewielki. Przy wentylatorach prądu stałego
    > pobierana moc zależnie od przepływu wynosi od kilkunastu do
    > kilkudziesięciu wat. Ile to będzie? 1 kWh na dobę?
    >
    > Dla mnie sprawa była prosta :-) Nie rozumiem dlaczego ktoś może chcieć
    > wentylację grawitacyjną? Czy chodzi tylko o tę oszczędność 1 kWh na dobę?
    > Czy jest jakaś nie znana mi zaleta :-)

    Kwestia wyboru. Nigdy nie pisalem, ze wentylacja mechaniczna jest gorsza od
    grawitacyjnej. Jest pod kazdym wzgledem od niej lepsza, tylko jak tym
    sterowac bez rekuperatora? Znasz jakies centrale bez wymiennika? Kolejna
    sprawa to koszt tej jednej kilowato godziny. 0,8zl przemnozone przez ilosc
    dni w roku daje tyle co oszczedzi rekuperator. Niekonsekwencja jest mowienie
    o oszczednosciach rekuperatora pomijajac koszt pracy wentylacji
    grawitacyjnej. Ja wiem, ze to moze zlotowka dziennie. Tak jakos wychodzi, ze
    po sezonie grzewczym, kiedy to trzy pompy pracuja caly sezon, na wiosne mam
    wiecznie niedoplate. W tym roku ponad dwie stowy. Toz to tylko trzy pompy
    raptem po kilkadziesiat wat. Kidy zlozy sie te wszystkie wodotryski do kupy,
    to roczny koszt pracy dodatkowych urzadzen sumarycznie wcale nie bedzie taki
    maly.
    Z ciekawosci spojrzalem na termometr, godzina 20.26, temp. na zewnatrz 28C.
    Co poprawi mi wentylacja mechaniczna w kwestji komfortu termicznego? Nie
    bede przeciez mial 23C z samego jej posiadania. Rownie dobrze otwirze sobie
    okno. Ja wiem, ze GWC, ale niestety za kolejne pare tysi. Tak mozna bez
    konca, co rok bedzie cos nowego, wiec mam stara wentylacje grawitacyjna. Nie
    dusze sie, nie mam blisko ulicy z przechodniami i ptaki mnie nie budza. Po
    prostu wystarcza mi.

    > P.S. Wiem, może trochę złośliwie piszę, ale pytam całkiem poważnie:
    > dlaczego tłumaczyć ma się ten co robi wentylację mechaniczną a nie ten co
    > robi grawitacyjną. Czy chodzi o zwykłą inercję materii czyli bo dziadek
    > miał i ojciec miał to ja też taka zrobię, a każdy kto robi inaczej to jest
    > dziwak?

    Dzis jest odwrotnie. W swiecie parcia reklamy, rozwinietego marketingu
    tworzacego kolejne potrzeby, dziwakiem jest ten, ktoremu wystarczaja
    sprawdzone od lat metody. Mi wystarczy. Nie martiwie sie filtrami, nie
    sprawdzam silnikow, czy aby napewno wszystko gra. Po prostu zyje bez
    dodatkowych obowiazkow. Na tej samej zasadzie nie mam inteligentnego, malo
    potrzebnego domu. Nie opuszczam z laptopa deski w kiblu i nie gasze zdalnie
    swiatla w kotlowni. Nie mam rejestratora temp. w kazdym pomieszczeniu i nie
    sprawdzam w telewizorze jaka jest temp. wody w baniaku. Wszystko ustawilem
    raz i nie zamierzam tym sobie glowy zawracac na przyszlosc. Unikam jak ognia
    kolejnych wymagajacych zaangazowania urzadzen. Nie podnieca mnie tez
    mierzenie wilgotnosci w domu, tym bardziej rejestrowania tego i opierania na
    tym przeplywow wentylacji. Wyjde z domu, a na zewnatrz i tak jest jak jest.
    Niech to moze bawi innych, ja mam inne radosci.

    Pozdro.. TK