    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Fri, 6 Jul 2012 14:09:05 +0200
    <op.wgkdqcvv1cvm6g@lap> <jsf3a7$7en$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgkt6qsw1cvm6g@lap> <jsft0e$1qf$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wglrmayp1cvm6g@lap> <jshe63$h4t$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgmlppk51cvm6g@lap> <jsii1r$vq8$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgohyzsh1cvm6g@lap> <jsrnr4$g1f$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgtycysz1cvm6g@lap> <jsucn4$h12$1@node2.news.atman.pl>
    <jsuf0b$n2n$1@usenet.news.interia.pl> <jsun2n$d5u$1@node1.news.atman.pl>
    <jsuod3$6pk$1@usenet.news.interia.pl> <jsurau$hn5$1@node1.news.atman.pl>
    <jsvbas$65r$1@usenet.news.interia.pl> <jt10tm$6kd$1@node1.news.atman.pl>
    <jt16uu$9hs$1@usenet.news.interia.pl> <jt18mn$o7o$1@node2.news.atman.pl>
    <jt1ass$g23$1@usenet.news.interia.pl> <jt1f5b$lf6$1@node1.news.atman.pl>
    <jt1gsd$prl$1@usenet.news.interia.pl> <jt1jq7$q3f$1@node1.news.atman.pl>
    <jt24hh$qkv$1@usenet.news.interia.pl> <jt3ovr$5t9$1@node2.news.atman.pl>
    <jt4n0e$5vg$1@usenet.news.interia.pl>

    dyskusyjnych:jt4n0e$5vg$...@u...news.interia.pl...

    > Oszczednosć w jakims sensownym okresie powinna dac wymierne korzysci, a ja
    > ich nie widze. W ulotkach marketingowych mozna wyczytac oszczednosci na
    > poziomie 80%, ale kiedy zglebi sie temat to moze wyjsc raptem 10%.

    Mało kto to przyznaje, ale oszczędność zależy od przepływu. Jeśli ktoś przez
    całą zimę nie otwierał okien i zamontuje sobie wentylację mechaniczną z
    rekuperatorem i będzie robił dwie wymiany powietrza na godzinę. To nie dość
    że nic nie zaoszczędzi a jeszcze będzie miał sporo drożej.

    Z drugiej strony jeśli ktoś ma sprawnie działająca wentylację grawitacyjną
    nie tylko w kuchni i łazience ale też w pokojach to taki właściciel w zimie
    sporo ciepła traci wraz z wywiewanym powietrzem więc może sporo
    zaoszczędzić.

    Wystarczy znać ten jeden parametr - ilość powietrza wywiewanego przez
    wentylację aby policzyć ciepło jakie ucieka.

    W zależności od tego kto co produkuje ten podaje inne dane:

    Producenci styropianu twierdzą, że 50% ciepła ucieka prze ściany i dlatego
    je trzeba ocieplać - oczywiście styropianem :-)
    Producenci wełny twierdzą że najwięcej ciepła ucieka przez dach i jego
    należy ocieplać - oczywiście wełną :-)
    Producenci rekuperatorów twierdzą, że najwięcej ciepłą ucieka przez
    wentylację i to należy oszczędzać - oczywiście montując rekuperator :-)

    Zależnie od tego co przyjmiesz do obliczeń to uzyskasz taki wynik jaki
    chcesz. Ilość ciepła uciekającego przez wentylację jest w projekcie bo jest
    potrzebna do obliczenia rocznego zapotrzebowania na ciepło. Z tego co
    widziałem w różnych projektach było to w granicach 20-30% Im lepiej
    ocieplony dom tym procentowo więcej ciepła ucieka wentylacją.

    > Jak kto lubi. Dla mnie wydanie szesciu tysi by oszczedzic trzy stowy
    > rocznie do mnie nie przemawia.

    Do mnie też :-) Ale mnie wyszły większe oszczędności. OIDP 8 lat bez
    uwzględnienia prądu do wentylatorów i 12 po uwzględnieniu. Owszem 12 lat
    zwrotu inwestycji to żadna inwestycja, ale też nie jakaś ogromna strata,
    więc rozważywszy wszystkie za i przeciw zdecydowałem się go zamontować.

    > Kwestia wyboru. Nigdy nie pisalem, ze wentylacja mechaniczna jest gorsza
    > od grawitacyjnej. Jest pod kazdym wzgledem od niej lepsza, tylko jak tym
    > sterowac bez rekuperatora? Znasz jakies centrale bez wymiennika?

    Nie ma żadnej centrali. Dwa wentylotory i prosty przełącznik 0-1-2-3 w
    przedpokoju. Przed wentylatorami kasety na filtry i to wszystko. Oczywiście
    można sobie podpiąć jakiś programator dobowy albo tygodniowy, ale w znanych
    mi przypadkach działa to tak, że całość chodzi na minimalnym biegu, a jak są
    goście, albo intensywne gotowanie to się przełącza na wyższy.

    > Kolejna sprawa to koszt tej jednej kilowato godziny. 0,8zl przemnozone
    > przez ilosc dni w roku daje tyle co oszczedzi rekuperator. Niekonsekwencja
    > jest mowienie o oszczednosciach rekuperatora pomijajac koszt pracy
    > wentylacji grawitacyjnej. Ja wiem, ze to moze zlotowka dziennie.

    W sezonie grzewczym ciepło z wentylatorów jest w większości odzyskiwane,
    więc koszt pracy należy zmniejszyć o jakieś 25% - to taka uwaga na
    marginesie bo widziałem wiele analiz ale rzadko się widzi kompleksową ocenę
    opłacalności.

    > Tak jakos wychodzi, ze po sezonie grzewczym, kiedy to trzy pompy pracuja
    > caly sezon, na wiosne mam wiecznie niedoplate. W tym roku ponad dwie
    > stowy. Toz to tylko trzy pompy raptem po kilkadziesiat wat. Kidy zlozy sie
    > te wszystkie wodotryski do kupy, to roczny koszt pracy dodatkowych
    > urzadzen sumarycznie wcale nie bedzie taki maly.

    Zgadza się. Niedawno poproszono mnie o analizę problemu osoby która w domu
    jednorodzinnym ma ponad dwukrotnie większe zużycie prądu niż znajomi
    mieszkający w domach podobnej wielkości. Jeszcze nie byłem na miejscu by
    zrobić rekonesans, ale obstawiam jakieś urządzenie pracujące ciągle. Może
    jakaś mocno przewymiarowana pompka od cyrkulacji CWU. Będę tam dopiero za
    kilka tygodni. Na razie pomierzone są telewizor, lodówka i pralka i nie
    wykazują zbyt dużego zużycia w stanie spoczynku.

    [złośliwość on]
    Przy okazji czy właściciele podłogówek doliczają koszt pracy pomp do oceny
    opłacalności :-)
    [złośliwość off]

    > Z ciekawosci spojrzalem na termometr, godzina 20.26, temp. na zewnatrz
    > 28C. Co poprawi mi wentylacja mechaniczna w kwestji komfortu termicznego?
    > Nie bede przeciez mial 23C z samego jej posiadania. Rownie dobrze otwirze
    > sobie okno. Ja wiem, ze GWC, ale niestety za kolejne pare tysi.

    Z analizy GWC wyszła mi oszczędność... 70zł / sezon zakładając że podniesie
    mi temp. powietrza do +5. Z praktyki wynika, że takie wyniki sa osiągane
    tylko na jesieni zanim gleba się nie wychłodzi, więc z GWC zrezygnowałem.
    Może kiedyś dołożę glikolowy - koszt niższy, sprawność wyższa i brak
    problemów z czystością.

    > Tak mozna bez konca, co rok bedzie cos nowego, wiec mam stara wentylacje
    > grawitacyjna. Nie dusze sie, nie mam blisko ulicy z przechodniami i ptaki
    > mnie nie budza. Po prostu wystarcza mi.

    I tak ma być. Nie ma sensu byś płacił za coś czego nie potrzebujesz.

    > Dzis jest odwrotnie. W swiecie parcia reklamy, rozwinietego marketingu
    > tworzacego kolejne potrzeby

    [ciach]

    Z tym wszystkim zgoda. Marketing próbuje nam wmówić potrzeby których nie
    mamy. Dlatego istotne jest aby każdy sam przeanalizował _swoje_ potrzeby i
    sam świadomie podjął decyzję. Jeśli ktoś jest mało zorientowany, albo bardzo
    podatny na marketing to niech spyta kilku projektantów / instalatorów i
    porówna ich zeznania.

    Ps. (nie złośliwie) Piszesz, że nie chcesz się martwić filtrami, ale ja za
    to nie muszę się martwić kominem. Co jakiś czas na grupie komuś cieknie, a
    ja mam szczelną połać dachu. Coś za coś :-)

    Pozdrawiam
    Ergie