    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Fri, 6 Jul 2012 19:59:53 +0200
    <op.wgkdqcvv1cvm6g@lap> <jsf3a7$7en$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgkt6qsw1cvm6g@lap> <jsft0e$1qf$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wglrmayp1cvm6g@lap> <jshe63$h4t$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgmlppk51cvm6g@lap> <jsii1r$vq8$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgohyzsh1cvm6g@lap> <jsrnr4$g1f$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgtycysz1cvm6g@lap> <jsucn4$h12$1@node2.news.atman.pl>
    <jsuf0b$n2n$1@usenet.news.interia.pl> <jsun2n$d5u$1@node1.news.atman.pl>
    <jsuod3$6pk$1@usenet.news.interia.pl> <jsurau$hn5$1@node1.news.atman.pl>
    <jsvbas$65r$1@usenet.news.interia.pl> <jt10tm$6kd$1@node1.news.atman.pl>
    <jt16uu$9hs$1@usenet.news.interia.pl> <jt18mn$o7o$1@node2.news.atman.pl>
    <jt1ass$g23$1@usenet.news.interia.pl> <jt1f5b$lf6$1@node1.news.atman.pl>
    <jt1gsd$prl$1@usenet.news.interia.pl> <jt1jq7$q3f$1@node1.news.atman.pl>
    <jt24hh$qkv$1@usenet.news.interia.pl> <jt3ovr$5t9$1@node2.news.atman.pl>
    <jt4n0e$5vg$1@usenet.news.interia.pl> <jt6kh3$2c7$1@node2.news.atman.pl>

    news:jt6kh3$2c7$1@node2.news.atman.pl...

    > Zależnie od tego co przyjmiesz do obliczeń to uzyskasz taki wynik jaki
    > chcesz. Ilość ciepła uciekającego przez wentylację jest w projekcie bo
    > jest potrzebna do obliczenia rocznego zapotrzebowania na ciepło. Z tego co
    > widziałem w różnych projektach było to w granicach 20-30% Im lepiej
    > ocieplony dom tym procentowo więcej ciepła ucieka wentylacją.

    I tyle samo mniej kwotowo przez ocieplone przegrody.
    Czesto w obliczeniach strat wentylacji grawitacyjnej przyjmuje sie przekroje
    kanalow. To jeden z czynnikow, drugi to zapewnienie dolotu powietrza. Tu po
    prostu robi sie bledy w zalozeniach. Na tej grupie byly juz dyskusje na ten
    temat, gdzie zwolennicy chetnie podniecali sie dwiema wymianami powietrza na
    godzine, ale kiedy zaczeli uzywac to okazuje sie, ze wystarczy pol.
    No niewazne...

    > Nie ma żadnej centrali. Dwa wentylotory i prosty przełącznik 0-1-2-3 w
    > przedpokoju. Przed wentylatorami kasety na filtry i to wszystko.
    > Oczywiście można sobie podpiąć jakiś programator dobowy albo tygodniowy,
    > ale w znanych mi przypadkach działa to tak, że całość chodzi na minimalnym
    > biegu, a jak są goście, albo intensywne gotowanie to się przełącza na
    > wyższy.

    OK

    > W sezonie grzewczym ciepło z wentylatorów jest w większości odzyskiwane,
    > więc koszt pracy należy zmniejszyć o jakieś 25% - to taka uwaga na
    > marginesie bo widziałem wiele analiz ale rzadko się widzi kompleksową
    > ocenę opłacalności.

    A no wlasnie.
    Ja tu widze taki myk: odzyska sie polowe tego co "biora" wentylatory, bo
    jeden wywiewa, czyli strata. Druga sprawa, to w sezonie grzewczym owszem
    tak, ale pozostale pol roku to czysta strata, a wrecz podgrzewanie
    powietrza. O ile czegos nie pomylilem to na wentylatorze wywiewnym caly rok
    mamay strate, a na nadmuchowym bilans wyjdzie na zero.

    > Zgadza się. Niedawno poproszono mnie o analizę problemu osoby która w domu
    > jednorodzinnym ma ponad dwukrotnie większe zużycie prądu niż znajomi
    > mieszkający w domach podobnej wielkości.

    Ja za prad place ok. 200zl/mies. Moj brat w mieszkaniu 60zl i to jest
    podobno duzo. Nie mam pojecia skad takie roznice.

    > [złośliwość on]
    > Przy okazji czy właściciele podłogówek doliczają koszt pracy pomp do oceny
    > opłacalności :-)
    > [złośliwość off]

    Tak i nie. Generalnie dzisiejsze systemy pracuja ciagle. Kociol praktycznie
    caly czas mierzy temp. wody w instalacj, no chyba, ze ktos przelaczy sie na
    termostat pokojowy. I o ile instalacja moze pracowac na jednej kotlowej
    pompie to podlogowka nie generuje zadnych dodatkowych strat.

    > Z analizy GWC wyszła mi oszczędność... 70zł / sezon zakładając że
    > podniesie mi temp. powietrza do +5. Z praktyki wynika, że takie wyniki sa
    > osiągane tylko na jesieni zanim gleba się nie wychłodzi, więc z GWC
    > zrezygnowałem. Może kiedyś dołożę glikolowy - koszt niższy, sprawność
    > wyższa i brak problemów z czystością.

    Niestety dodatkowa pompa.

    > Ps. (nie złośliwie) Piszesz, że nie chcesz się martwić filtrami, ale ja za
    > to nie muszę się martwić kominem. Co jakiś czas na grupie komuś cieknie, a
    > ja mam szczelną połać dachu. Coś za coś :-)

    To prawda, ciekly i mi... Sytuacje poprawila tasma butylowa naklenona na
    komin i wywinieta na blache. Cud silikony dzialaja ze trzy lata i pojawiaja
    sie problemy. Went. mechaniczna ma inna i moim zdaniem o wiele wazniejsza
    zalete, brak kominow, ale nie w sensie samych kominow co ich przemarzania w
    dol. Tradycyjnego komina prawie nie da sie ocieplic tak skutecznie jakby go
    nie bylo. Pal licho te moze male ilosci ciepla, ale powstaje ryzyko
    kondensacji pary wodnej i calej pozostalej konsekwencji.

    Pozdro.. TK