    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: remont domu po dziadkach
    Date: Fri, 19 Mar 2010 14:55:09 +0100

    Użytkownik " jagoda" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hnvfp1$ec4$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale ja chcę zapłacić całość, zrobić wspólny dach, schody itp Ci starcy sie
    > nie zgadzają bo...nie ( szkoda pisać o naturze ludzkiej). Na budowę nie
    > mam i
    > nie bede miała - z jednej pensji i uczciwej pracy nie słyszałam zeby ktoś
    > cokolwiek wybudował. Syna na budowę tez nie stać ( poważne choroby żony i
    > dziecka wykluczają inne wydatki). Zastanawiam sie nad wniesieniem sprawy
    > do
    > sądu o pozwolenie jedynie na dokończenie remontu. Ale czy takie coś może
    > mieć
> [...]

    Sprawa o pozwolenie na dokończenie remontu ?
    Bez sensu.
    Załóż sprawę spadkową i tyle.
    Zbierz wszystkie dokumenty związane z tym domem, wszystkie faktury i
    rachunki związane z remontami, wszystkie dowody wpłaty podatku wpłacane
    przez ojca do gminy, weź też potwierdzenie z gminy, że dziadek ustanowił
    twojego ojca współwłaścicielem i idź z tym do sądu. Przeciez ojciec nie mógł
    sam się ustanowić współwałścicielem. Musiała to być decyzja dziadków.
    Moim zdaniem jest to tylko czysta formalność w sądzie.
    Według mnie Twojemu ujcu należała się conajmniej 1/3 całości.
    Jeżeli dziadkowie ustanowili go współwłaścicielem to będzie należało mu się
    więcej tzn.
    1/3 z racji współwasności z dziadkami + 1/3 pozostałej części dziedziczonej
    po dziadkach czyli 1/3 z 2/3 czli razem 5/9 całości tj. ponad połowa domu.
    Reszta tj. 4/9 po połowie dla pozostałych wójków czyli po 2/9 dla każdego.

    Sąd rozstrzygnie sprawę dotyczącą ustalenia spadkobierców.
    Osobiście proponował bym, aby Twoja rodzina zrzekła się swoich części na
    rzecz Twoją oraz Twojego syna tak, abyś to Ty oraz Twój syn po połowie stali
    się współwłaścicielami tej cześci po ojcu.
    Wracając jeszcze do wydzielania poszczególnych mieszkań. Póki nie ma w
    księdze wieczystej części wydzielonych to nikt nie jest w stanie ustalić
    które mieszkania są czyje i jakie ich części komu się należą, dlatego
    proponuję abys nawet nie oglądała się na sądy czy wójków tylko zajmuj to
    mieszkanie i zabezpiecz je tak, żeby żaden z wójków nie miał prawa tam
    wejść. Póki co fakt, że mieszkania nie zostały wydzielone działa tylko na
    Twoją korzyść.
    Spokojnie możecie robić remonty, bo żaden z wójków nie ma prawa Was stamtąd
    wyrzucić, a każda wydana i udokumentowana złotówka na remonty działa na
    Waszą korzyść.
    Z wydzieleniem mieszkań także radzę się nie spieszyć, bo jak któryś z wójków
    odejdzie w zaświaty to spokojnie syn będzie mógł zająć jego mieszkanie (no
    bo przecież nie będzie mieszkał razem z Tobą w tym zajętym wcześniej przez
    Cienie mieszkaniu ;) i conajwyżej spadkobiercy tego wójka będą mogli się
    ubiegać o udział w spłacie, bo przecież nie będzie tam mieszkania dla nich
    ;)
    Tylko pamiętaj, że jak zajmujesz mieszkanie to dokumentuj stan techniczny.
    Może to być poprzez rzeczoznawcę lub choćby nawet poprzez zrobienie zdjęć
    mieszkania uwiarygodnionych aktualną gazetą, na której widnieje data
    wydania. Chodzi o to, zebyś później nie musiała spadkobiercom spłacać za to
    co sama wyremontowałaś.
    Dobrze też jest całą sprawę poprowadzić z dobrym prawnikiem.
    A wójkowie jak będą się ociągać i lekceważyć rozprawy sądowe to nic nie
    dostaną

    Tak się składa, że w mojej rodzinie jest podobna sprawa spadkowa i właśnie w
    ten sposób zostało to zrobione. Kuzyn właśnie teraz robi remont mieszkania,
    a takie posunięcie doradził mu prawnik.