  • 21. Data: 2013-03-17 14:42:35
    Temat: Re: weekendowo o GMO dla niezdecydowanych
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 11:03:26 +0100, Zansibar napisał(a):

    > Myślę, że powinnaś swoje zdanie przedstawi większości cukrzyków, którzy
    > korzystają z insuliny wytwarzanej w bakteriach, których materiał
    > genetyczny wzbogacono o ludzki gen insuliny.
    > O prócz, obniżenia kosztów, wyeliminowania problemów z użyciem
    > "nieludzkiej" insuliny, odpadł problem uśmiercania tysięcy cieląt dla
    > kilku gram konkretnego białka.
    > A przy okazji określenie typu zwierze-zwierz, roślina-roślna, jest
    > przyrodniczo dość nieadekwatne, biorąc pod uwagę transfer genów przez
    > wirusy ;-)
    > Zanzibar

    Istnieją syntetyczne analogi insuliny.
    --
    XL

  • 22. Data: 2013-03-17 14:43:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 13:45:59 +0100, Zansibar napisał(a):

    > A może przez pryzmat "KASY", zobaczysz też aspekt większej dostępności
    > do leków (uzyskiwanych manipulacjami genetycznymi), czy dostępności do
    > tańszej żywności

    Coś ostatnio staniało trwale? Jakieś leki albo żywność? - podaj
    przykłady...
    --
    XL

  • 23. Data: 2013-03-17 14:53:18
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 14:23:21 +0100, Dirko napisał(a):

    > Natomiast obawy nie pozbawione racjonalnych podstaw budzi możliwość
    > wymkniecia się spod kontroli superwirusa, superbakterii czy nawet
    > wprowadzenie do środowiska roślin genetycznie zmodyfikowanych.

    Superbakteria czy superwirus? - to jak najbardziej realne, weźmy np "mostki
    transgeniczne" typu "zboże z ludzkim genem odporne na cośtam", które
    upodabniają genomy różnych gatunków między sobą, mogą zaskoczyć
    nieprzewidywalnymi skutkami w przyszłosci, przy odrobinie wyobraźni można
    się spodziewać niekontrolowanego szerzenia się np rdzy zbożowej wśród
    ludzi, kiedy czynniki chorobotwórcze dzięki stworzonym "mostkom" zmutują i
    pokonają barierę międzygatunkową, atakując nieodpornych na nie ludzi. A
    jest sporo bardzo fajnych chorób zbóż. Ich skutki u ludzi mogą być
    baaaaaardzo spektakularne...
    http://tiny.pl/h8qmw

    I tak dalej, analogii można tworzyć mnóstwo.
    --
    XL

  • 24. Data: 2013-03-17 15:11:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

    > Natomiast obawy nie pozbawione racjonalnych podstaw budzi możliwość
    > wymkniecia się spod kontroli superwirusa, superbakterii czy nawet
    > wprowadzenie do środowiska roślin genetycznie zmodyfikowanych.

    Jakie znaczenie ma to, że roślina jest "genetycznie zmodyfikowana"?
    Domyślam się, że chodzi tu o te nowomodne modyfikacje metodami
    "inżynieryjnymi". W Australii za samo ukrywanie lub udzielanie
    pomocu żółwiowi czerwonolicemu grozi kara, jakby to był groźny
    recydywista. A ta gadzina jest zupełnie niemodyfikowana od grubych
    milionów lat. Podobne regulacje dotyczą też roślin, tylko nie pamiętam
    w tej chwili jakich.

    To co potrzeba, to prawo, które będzie traktować nowe organizmy tak
    samo, jak gatunki potencjalnie inwazyjne. Czyli że laboratorium, które
    gmera w genach, zanim wypuści badyla poza swoje mury, musi sfinansować
    badania możliwych oddziaływań na środowisko. Gdy coś w badaniach
    wyjdzie nie halo, wtedy szlaban. A jeśli mimo wszystko zdarzy się
    jakieś nieszczęście, wtedy wiadomo kogo walnąć po kieszeni za naprawę
    stanu.

    Przy takich regulacjach mógłbym spać spokojnie wiedząc, że nikt
    nie uwolni groźnej dla świata Inwazyjnej Truskawy. Natomiast moja
    hipotetyczna Słodka i Pachnąca Truskaweczka może by w końcu powstała.

    > Pozdrawiam hipotetycznie Ja...cki

    Jarek

    --
    Zawiść, pycha, egoizm do małości zmusza.
    Doświadczy tego, pragnąc iść z Elektrybałtem

  • 25. Data: 2013-03-17 15:32:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

    > Hejka. A to niby dlaczego? Chcesz udowodnić, że genotyp gatunków roślin
    > współczesnych jest identycznych jak tych sprzed tysiecy lat?

    Jeśli przez "genotyp" rozumiemy pulę genów dostępną poliploidalnej
    roslinie, to stwierdzenie to jest bliskie prawdy. Mam znajomego, który
    kiedyś przed laty rozkminiał genotypy u współczesnych zbóż. Zresztą
    może to robi do dziś, nie wiem, kontakt mi sie urwał. Robili to metodami
    oldskulowymi. Każdy kłos zanim zakwitł, ładowali do foliowego woreczka
    żeby go odseparować od otoczenia. Potem znowu każde nasionko osobno
    do ziemi i abarot z tymi torebkami. Po iluś pokoleniach takiej wsobnej
    hodowli nagle przaśniej pszenicy odbijało jak panu hrabiemu na starość.
    Zamiast kłosów, te trawki wytwarzały a to wiechy jak u owsa, a to znowu
    kolby niczym kukurydza. I to jeszcze w różnych dziwnych kolorach. To
    wszystko siedzi w genach ziarna chleba naszego powszedniego. Normalnie
    cuda na kiju panie.

    > Pozdrawiam kontrowersyjnie Ja...cki

    Jarek

    --
    "Gienow niet"
    -- tow. prof. Trofim Denisowicz Łysenko

  • 26. Data: 2013-03-17 19:57:49
    Od: "Lombroso" <t...@w...pl>

    > Coś ostatnio staniało trwale? Jakieś leki albo żywność? - podaj
    > przykłady...

    woda utleniona - 1zł.
    Chyba ktoś przeoczył...

    L.

  • 27. Data: 2013-03-17 20:28:36
    Od: Zansibar <c...@y...com>

    W dniu 2013-03-17 14:43, Ikselka pisze:

    > Coś ostatnio staniało trwale? Jakieś leki albo żywność? - podaj
    > przykłady...

    Wszystkie produkty GMO dostępne na rynku, konkretnie obniżone zostały
    ceny średnio o 34%.
    Jakie pytanie - taka odpowiedź ;-)
    Pozdrawiam
    Zanzibar

  • 28. Data: 2013-03-17 21:31:03
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 19:57:49 +0100, Lombroso napisał(a):

    > woda utleniona - 1zł.
    > Chyba ktoś przeoczył...

    Aszczym przekrzyżowana?
    333-)

    --
    XL

  • 29. Data: 2013-03-17 21:31:45
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 20:28:36 +0100, Zansibar napisał(a):

    > Wszystkie produkty GMO dostępne na rynku, konkretnie obniżone zostały
    > ceny średnio o 34%.
    > Jakie pytanie - taka odpowiedź ;-)

    Zadałam konkretne pytanie i oczekuję konkretnej odpowiedzi - a tymczasem
    pływasz.

    --
    XL

  • 30. Data: 2013-03-18 06:19:11
    Od: Zansibar <c...@y...com>

    W dniu 2013-03-17 21:31, Ikselka pisze:

    > Zadałam konkretne pytanie i oczekuję konkretnej odpowiedzi - a tymczasem
    > pływasz.

    Dostałaś konkretną odpowiedź, nie podoba się - podaj przykłady, że tak
    nie jest, obalające moją odpowiedź.
    :-)