    From: b...@k...math.uni.lodz.pl
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: [wentylacja] pomysł na zastąpienie reku
    Date: Sun, 21 Nov 2010 23:15:35 +0000 (UTC)

    qlphon pisze:

    > samego pomysłu nie podejmuje się oceniać, bo wszystko zależy od szczegółów
    > ale chciałbym nawiązać do samej idei
    >
    > co chcesz osiągnąć?

    komfort: świerze powietrze, ale żeby nie ciągło zimnem po plecach

    > bo jeśli boli Cię koszt samego rekuperatora (też uważam że ceny są stanowczo
    > wygórowane),
    > to może pomyśleć o własnej konstrukcji realizującej ta funkcję?

    Własna konstrukcja nie koniecznie musi wyjść tańsza ;)
    Za to satysfakcji nie da się przeliczyć na pieniądze.
    Osobny czynnik to możliwość rozłożenia kosztów w czasie: wpierw
    wentylatory kanałowe, a reszta "kiedyśtam"

    > zastanawiałem się, jak by się sprawdziła w tej roli konstrukcja sprawdzona w
    > kotłach z zamknięta komorą spalania -
    > koncentryczna rura, o odpowiednim przekroju i długości....

    czyli bez wymiennika ani rusz?

    > innym pomysłem było spięcie 2 chłodnic samochodowych (po jednej w kanale in
    > i out ) z małą pompką...

    COP wyszedłby zdaje się dużo niższy niż w przypadku klimatyzatora

    > z drugiej strony, rekuperacja ciepła wentylacji mechanicznej wymaga
    > posiadania tejże
    > i patrząc na koszt całej instalacji możesz dojść do wniosku, że nie warto
    > tracić czasu i energii
    > na wymyślanie własnego koła (z nieznanym skutkiem) wobec tylko oszacowanej
    > oszczędności
    > na budowie własnego rekuperatora...

    Ot, ze mnie majsterkowicz eksperymentator :D Jednak wolę zawczasu poznać
    wszelkie słabe strony pomysłu, dlatego przedstawiłem pomysł na grupie.

    Pomysł nr 2:
    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/powietrze-2.j
    pg
    Coś jak reku+pompa ciepła
    - latem delikatniutko obniży temperaturę żaru z zewnątrz
    - zimą odzyska to czego nie odzyskał wymiennik. Klima chodzi w trybie
    "grzanie" na nie za wysokim biegu aby nie przesadzić.
    Brak systemu przeciwdziałającemu zamarzaniu wymiennika, tu by się
    przydał GWC

    bajcik