  • 1. Data: 2010-11-18 19:28:18
    Temat: [wentylacja] pomysł na zastąpienie reku
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/pubs/powietrze
    -1.jpg
    Co wy o tym sądzicie?

    Budowa:
    - wentylatory kanałowe
    - filtry
    - rozebrany klimatyzator typu "split" z funkcją grzania, dorobione
    obudowy na skraplacz/parownik, zdemontowany fabryczny wentylator

    Zalety:
    - zimą odzysk ciepła (ciekawe czy nie większy jak w reku), z
    anemostatów przyjemne ciepełko
    - latem delikatne schłodzenie
    - w okresie przejściowym można wyłączyć pompowanie ciepła
    - ewentualne GWC nie zakłóca ale wspomaga cały proces, i latem i zimą
    - akceptowalny koszt elementów
    - brak problemów ze zamarzaniem reku

    Wady:
    - prototypowa samoróbka
    - trzeba wymyślić sterowanie wentylatorami
    - pobór mocy może się okazać zbyt duży jak na efekty

    Co wy o tym sądzicie?

    bajcik

  • 2. Data: 2010-11-18 20:17:52
    Temat: Re: [wentylacja] pomysł na zastąpienie reku
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > http://kolos.math.uni.lodz.pl/~bajcik/pubs/powietrze
    -1.jpg
    > Co wy o tym sądzicie?

    wymyśliłeś pompe ciepła :)

    b.

  • 3. Data: 2010-11-18 20:47:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > - prototypowa samoróbka
    > - trzeba wymyślić sterowanie wentylatorami
    > - pobór mocy może się okazać zbyt duży jak na efekty

    bardzo nie efektywne imho i energiożerne jak diabli.

    Dobre rekuperatory pobierają tylko tyle mocy co na obsługę wentylatorów.

    dodam że jeśli twój klimatyzator jest w miarę nowoczesny to prawdopodobnie
    bez wentylatora się wyłączy i wyświetli błąd serwisowy :)

  • 4. Data: 2010-11-19 09:28:09
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > - rozebrany klimatyzator typu "split" z funkcją grzania, dorobione
    > obudowy na skraplacz/parownik, zdemontowany fabryczny wentylator

    samego pomysłu nie podejmuje się oceniać, bo wszystko zależy od szczegółów
    ale chciałbym nawiązać do samej idei

    co chcesz osiągnąć?
    bo jeśli boli Cię koszt samego rekuperatora (też uważam że ceny są stanowczo
    wygórowane),
    to może pomyśleć o własnej konstrukcji realizującej ta funkcję?

    zastanawiałem się, jak by się sprawdziła w tej roli konstrukcja sprawdzona w
    kotłach z zamknięta komorą spalania -
    koncentryczna rura, o odpowiednim przekroju i długości....
    innym pomysłem było spięcie 2 chłodnic samochodowych (po jednej w kanale in
    i out ) z małą pompką...

    z drugiej strony, rekuperacja ciepła wentylacji mechanicznej wymaga
    posiadania tejże
    i patrząc na koszt całej instalacji możesz dojść do wniosku, że nie warto
    tracić czasu i energii
    na wymyślanie własnego koła (z nieznanym skutkiem) wobec tylko oszacowanej
    oszczędności
    na budowie własnego rekuperatora...

  • 5. Data: 2010-11-21 23:15:35
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    qlphon pisze:

    > samego pomysłu nie podejmuje się oceniać, bo wszystko zależy od szczegółów
    > ale chciałbym nawiązać do samej idei
    >
    > co chcesz osiągnąć?

    komfort: świerze powietrze, ale żeby nie ciągło zimnem po plecach

    > bo jeśli boli Cię koszt samego rekuperatora (też uważam że ceny są stanowczo
    > wygórowane),
    > to może pomyśleć o własnej konstrukcji realizującej ta funkcję?

    Własna konstrukcja nie koniecznie musi wyjść tańsza ;)
    Za to satysfakcji nie da się przeliczyć na pieniądze.
    Osobny czynnik to możliwość rozłożenia kosztów w czasie: wpierw
    wentylatory kanałowe, a reszta "kiedyśtam"

    > zastanawiałem się, jak by się sprawdziła w tej roli konstrukcja sprawdzona w
    > kotłach z zamknięta komorą spalania -
    > koncentryczna rura, o odpowiednim przekroju i długości....

    czyli bez wymiennika ani rusz?

    > innym pomysłem było spięcie 2 chłodnic samochodowych (po jednej w kanale in
    > i out ) z małą pompką...

    COP wyszedłby zdaje się dużo niższy niż w przypadku klimatyzatora

> [...]
    > tracić czasu i energii
    > na wymyślanie własnego koła (z nieznanym skutkiem) wobec tylko oszacowanej

    Ot, ze mnie majsterkowicz eksperymentator :D Jednak wolę zawczasu poznać
    wszelkie słabe strony pomysłu, dlatego przedstawiłem pomysł na grupie.

    Pomysł nr 2:
    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/powietrze-2.j
    pg
    Coś jak reku+pompa ciepła
    - latem delikatniutko obniży temperaturę żaru z zewnątrz
    - zimą odzyska to czego nie odzyskał wymiennik. Klima chodzi w trybie
    "grzanie" na nie za wysokim biegu aby nie przesadzić.
    Brak systemu przeciwdziałającemu zamarzaniu wymiennika, tu by się
    przydał GWC

    bajcik