  • 1. Data: 2010-11-19 06:43:17
    Temat: Elektrozawor - jakie kable doprowadzic?
    Od: "Tomemk" <d...@g...pl>

    Chcialbym podlaczyc do alarmu integra
    elektrozawor, ma dzialac na zasadzie,
    wychodzę z domu,
    uruchamiam alarm i ma odcinac wode

    ktory bedzie dobry:
    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=ele
    ktrozaw%C3%B3r

    i jaki przewod muszę doprowadzic
    czy skretka bedzie ok?
    wydaje mi sie ze nie, bo 230V po skretce nie podam\
    od alarmu mam juz doprowadzona skretke do rury gdzie będzie
    elektrozawor, czy doprowadzic tez 230v?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-11-19 08:04:59
    Temat: Re: Elektrozawor - jakie kable doprowadzic?
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    A moze któryś z tej firmy
    http://www.insbud.org/pl/szukaj.html?searchExpressio
    n=elektrozaw%C3%B3r

    niedawno byla dyskusja i ktoś polecał
    coś takiego.

    W jaki sposob dziala taki elektrozawór

    Jak to dziła, jak centrala poda napięcie 12V na przekaźnik, przekaźnik 230V
    do elektrozaworu, elekektrozawór odetnie dopływ wody.
    Jak długo ma być podane napięcie przez centrale?

    Ponowne podanie napięcie po prostu otworzy?

    moglby mi to ktoś łopatologicznie wytłumaczyć?

    dzięki pozdrawiam
    TA

  • 3. Data: 2010-11-19 08:36:52
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 19 Lis, 07:43, "Tomemk" <d...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wydaje mi sie ze nie, bo 230V po skretce nie podam\
    > od alarmu mam juz doprowadzona skretke do rury gdzie będzie

    Pokazałes całą listę przeróżnych elektrozaworów, nie piszesz o jakim
    myślisz.
    Właściwy do twpoich celów będzie taki:

    http://allegro.pl/zawor-przelotowy-elektrozawor-1cal
    owy-silownik-i1308898732.html

    Skrętka oczywiście nie będzie ok, ponieważ siłownik tego elektrozaworu
    jest na 230V. Jeśli od centralki masz położoną do okolic zaworu
    skrętkę, to do zaworu musisz też doprowadzić normalne zasilanie 230V i
    zamontowac tam skrzynkę lub puszkę, w której upchniesz dwa przekaźniki
    sterowane przez centralkę, a uruchamiające ów elektrozawór.

    J.

  • 4. Data: 2010-11-19 08:40:10
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 19 Lis, 09:04, "Tomemk" <S...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Jak długo ma być podane napięcie przez centrale?
    >
    > Ponowne podanie napięcie po prostu otworzy?
    >
    > moglby mi to ktoś łopatologicznie wytłumaczyć?

    Siłownik elektrozaworu ma trzy wyprowadzenia: wspólne, otwierające i
    zamykające. Podanie napięcia między przewód wspólny a otwierający
    powoduje otwarcie zaworu, między wspólny a zamykający - zamknięcie.
    Bez napięcia zawór zostaje po prostu w ostatnio wymuszonej pozycji.
    Każda taka akcja trwa kilka sekund po czym zawór sam się zatrzymuje w
    wymuszonym położeniu, tak więc podawane napięcie musi być utrzymane
    coonajmniej przez tych kilka sekund, potem może być odłączone.

    J.

  • 5. Data: 2010-11-19 09:10:16
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Tomemk" <S...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jak długo ma być podane napięcie przez centrale?
    >
    > Ponowne podanie napięcie po prostu otworzy?
    >
    > moglby mi to ktoś łopatologicznie wytłumaczyć?

    Siłowniki najczęściej mają wyłączniki krańcowe.
    Posiadają trzy przewody, jeden wspólny o dwa sterujące.
    Otwieranie zaworu to podawanie napięcia w zależności od
    zadanego kierunku na wspólny oraz jeden ze sterujących.
    Krańcowe wyłączniki wewnątrz siłownika zapewniają że gdy siłownik
    dojdzie do końca zamknięcia lub otwarcia to zostaje tym
    wyłącznikiem odcięty dopływy zasilania w tym kierynku a drugi wyłącznik
    pozwoli na uruchomienie silnika w druga stronę.
    Aby wysterować napięciem 12V potrzebujesz przekaźnik
    ze stykami przełączającymi na przmemian.
    Gdy centrala poda 12V na przekaźnik to ten włączy jedne styki
    odpowiedzialne za obroty otwierania ale rozłączy jednocześnie
    drugie styki zamykania siłownika.
    Zawór będzie się zamykał i zatrzyma się
    automatycznie po zamknięciu pomimo nadal dostającego się
    do niego napięcia z przekaźnika gdyż na dalszą pracę silnika
    nie pozwoli mu wewnętrzny wyłącznik krańcowy. To samo bedzie w drugą stronę
    gdy dojdzie do końca.
    Wydaje się rozsądne aby centrala podawała 12V podczas nieuzbrojenia a
    wyłączała
    to napięcie po uzbrojeniu. Dlaczego? ano dlatego że lepiej aby podczas
    twojej
    nieobecności przekaźnik był w stanie zwolnionym bez napięcia.
    Po pierwsze dlatego że pobiera niepotrzebnie prąd a ghdy braknie napięcia
    230V
    to będzie dodatkowo zużywał akumulator centralki. Po drugie uszkodzenie
    przekaźnika - spalenie się cewki itepe spowoduje że zawór ci się otworzy
    pomimo
    że masz 12V z centralki
    Czyli ze ma być tak
    Napięcie 12V jest - przekaźnik włączony - siłownik otwarty .
    Napięcia 12V brak - przekaźnik w stanie spoczynku - siłownik zamknięty.

    Marek

  • 6. Data: 2010-11-19 09:15:47
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    >zamontowac tam skrzynkę lub puszkę, w której upchniesz dwa przekaźniki
    >sterowane przez centralkę, a uruchamiające ów elektrozawór.

    Skrętka z centralki do przekaźnika na 12V jak najbardziej jest OK
    Przekaźnik wystarczy tylko jeden, po co dwa?

    Marek

  • 7. Data: 2010-11-19 09:18:34
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

[...]

    Dziękuję serdecznie za pomoc
    zamówiłem 2/4 cala
    http://tnij.org/ibq20

    pozdrawiam
    Serdecznie
    TA

  • 8. Data: 2010-11-19 09:19:05
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    > Napięcie 12V jest - przekaźnik włączony - siłownik otwarty .
    > Napięcia 12V brak - przekaźnik w stanie spoczynku - siłownik zamknięty.

    Dzięki
    tak będę to programował

    pozdrawiam
    TA

  • 9. Data: 2010-11-19 09:20:06
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
> [...]

    >wymuszonym położeniu, tak więc podawane napięcie musi być utrzymane
    >coonajmniej przez tych kilka sekund, potem może być odłączone.

    W siłownikach w 90% są wyłączniki krańcowe więc w nich napięcie
    można podawać dowolnie długo.
    Siłowniki nie otwierają się kilka sekund. Mój siłownik Belimo otwiera się
    140s a Vaillant 160s. Tam jest bardzo mały silnik synchroniczny o mocy 2-5 W
    więc przekładnia musi być spora. przełącza się wolno ale za to ma spory
    moment.
    Belimo ma 10N/m czyli że potrafi ruszyć nawet dość mocno "zastany" zawór.

    Marek

  • 10. Data: 2010-11-19 09:50:54
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 19 Lis, 10:15, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    > Skr tka z centralki do przeka nika na 12V jak najbardziej jest OK

    Chodziło mi o to, że nie będzie ok do bezpośredniego zasilania tego
    zaworu.

    > Przeka nik wystarczy tylko jeden, po co dwa?

    Nie są drogie, a szczerze mówiąc lepszym rozwiązaniem wydaje mi się
    zasilanie przekaźników jedynie na czas przestawiania zaworu, w twojej
    wersji przekaźnik byłby zasilany nonstop.

    J.