    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wentylacja w starym budynku - problem
    Date: Mon, 24 Mar 2014 09:03:53 +0100

    dyskusyjnych:532e9138$0$2159$6...@n...neostrada
    .pl...

    > witam
    > budynek: blok poniemiecki, 3 kondygnacje, 3 kominy. 2 kominy są
    > przeznaczone jako spalinowe, jeden jako wentylacja dla wszystkich 3
    > mieszkań. jak ci na dole palą papierosy, umnie jest jak w palarni, bo z
    > kratki wentylacyjnej dmucha mocno do mieszkania. jak rozszczelnie
    > plastikowe okna, dmucha słabo do mieszkania. jak otworzę okna na maksa,
    > leciutko, delikatnie kratka zaczyna zaciągać.

    Masz zbyt szczelne mieszkanie. Ciesz się, że leci dym papierosowy. U mnie
    kiedyś w którymś mieszkaniu od sąsiadów leciały spaliny i czad.

    Najważniejsze to kup sobie czujnik czadu. Reszta może poczekać :-) Jak
    czujnik czadu zechcesz kupić zbyt późno to już go nie kupisz.

    > Czy takie przepływy powietrza świadczą o zatkanym kominie?

    Może tak być, ale nie musi.

    > Kominiarze nie zezwalają na zamykanie kratki. Czy przepisy pozwalają na
    > wykonanie wentylacji w postaci kratki przez ścianę?

    Przez ścianę możesz zrobić dowolna ilość kratek, ale tamtej i tak nie
    będziesz mógł formalnie zatkać.

    > (i skąd wiadomo czy będzie wciągać czy wydmuchiwać powietrze z mieszkania?

    To będzie zależało od kierunku wiatru :-)

    Aby tą kratką którą wlatuje smród nic nie wlatywało musisz zapewnić w
    mieszkaniu wyższe ciśnienie czyli najprościej zamontować dwie kratki po
    przeciwnych strona i otwierać tę z której strony wieje wiatr, albo
    zamontować jedną kratkę i wentylator _nawiewny_ - no ale w zimie to będzie
    mocno wychładzać pomieszczenie.

    Można też pójść w drugą stronę i zamontować wentylator wyciągowy na kominie,
    ale musi on spełniać określone normy, nie tamować przepływu przy braku prądu
    itd. więc koszty są na tyle duże że nie sadzę by wspólnota/spółdzielnia się
    na to zdecydowała.

    Pozdrawiam
    Ergie