  • 1. Data: 2014-03-23 08:46:00
    Temat: wentylacja w starym budynku - problem
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam
    budynek: blok poniemiecki, 3 kondygnacje, 3 kominy. 2 kominy są
    przeznaczone jako spalinowe, jeden jako wentylacja dla wszystkich 3
    mieszkań. jak ci na dole palą papierosy, umnie jest jak w palarni, bo z
    kratki wentylacyjnej dmucha mocno do mieszkania. jak rozszczelnie
    plastikowe okna, dmucha słabo do mieszkania. jak otworzę okna na maksa,
    leciutko, delikatnie kratka zaczyna zaciągać.

    Czy takie przepływy powietrza świadczą o zatkanym kominie? Kominiarze
    nie zezwalają na zamykanie kratki. Czy przepisy pozwalają na wykonanie
    wentylacji w postaci kratki przez ścianę? (i skąd wiadomo czy będzie
    wciągać czy wydmuchiwać powietrze z mieszkania?
    pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2014-03-23 09:45:12
    Temat: Re: wentylacja w starym budynku - problem
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:532e9138$0$2159$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > wentylacji w postaci kratki przez ścianę? (i skąd wiadomo czy będzie
    > wciągać czy wydmuchiwać powietrze z mieszkania?

    Skoro cały czas wieje Ci do mieszkania z wentylacji to co się dalej
    z tym powietrzem dzieje?
    Może z jednej kratki wieje a ucieka inną?
    Ciśnienia się wyrównują i na miejsce powietrza które
    ulatuje z mieszkania napływa inne z komina.
    Nie wiadomo jakie masz mieszkanie, czy np. dwustronne
    gdzie z jednej strony (zawietrznej) należy okna uszczelnić
    a od nawietrznej rozszczelnić.
    Albo formalnie stwierdzić, że masz odwrotny ciąg i wystąpić do
    administracji o podwyższenie komina albo założenie na komin
    czegoś co wspomaga ciąg.

    A może sąsiedzi (palacze) za względu na swój nałóg mają
    powiększone swoje kratki wentylacyjne albo wentylator
    i przez to ciąg kominowy u Ciebie jest za mały/odwrotny?
    G.

  • 3. Data: 2014-03-23 10:42:23
    Od: Marek <m...@g...com>

    Am Sonntag, 23. März 2014 09:45:12 UTC+1 schrieb Grzegorz:
> [...]
    >
    > powiększone swoje kratki wentylacyjne albo wentylator
    >
    > i przez to ciąg kominowy u Ciebie jest za mały/odwrotny?

    Ostatnio w jakims hotelu w Niemczech widzialem poraz pierwszy takie sprytne
    (otwierane/zamykane) wywietrzniki w ramach plastikowych okien.

  • 4. Data: 2014-03-23 15:13:52
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Skoro cały czas wieje Ci do mieszkania z wentylacji to co się dalej
    > z tym powietrzem dzieje?
    mam kocioł gazowy. on ma oczywiście swój komin, i swój przewód
    wentylacyjny. w drzwiach łazienki (tam jest kocioł) obowiązkowa kratka
    > Może z jednej kratki wieje a ucieka inną?
    > Ciśnienia się wyrównują i na miejsce powietrza które
    > ulatuje z mieszkania napływa inne z komina.
    > Nie wiadomo jakie masz mieszkanie, czy np. dwustronne
    tak, ale obojętnie jak wieje - nic się nie zmienia.
    > Albo formalnie stwierdzić, że masz odwrotny ciąg i wystąpić do
    > administracji o podwyższenie komina albo założenie na komin
    > czegoś co wspomaga ciąg.
    obawiam się że to mało realne :(
    > A może sąsiedzi (palacze) za względu na swój nałóg mają
    > powiększone swoje kratki wentylacyjne albo wentylator
    > i przez to ciąg kominowy u Ciebie jest za mały/odwrotny?
    sprawdzałem - nie mają wentylatora. wg kominarzy okna za bardzo
    szczelne, ale jak już wspominałem - rozszczelnienie okien - to za mało

    Dzięki za pomysły
    ToMasz

  • 5. Data: 2014-03-23 22:20:40
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > sprawdzałem - nie mają wentylatora. wg kominarzy okna za bardzo
    > szczelne, ale jak już wspominałem - rozszczelnienie okien - to za

    skoro masz piecyk gazowy to masz też dziurę w ścianie do świerzego
    powietrza?

    jeffrey

  • 6. Data: 2014-03-23 23:07:22
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 23.03.2014 22:20, Jeffrey pisze:

    > skoro masz piecyk gazowy to masz też dziurę w ścianie do świerzego
    > powietrza?
    Nie! jeden komin na spaliny i jeden na wentylacje plus otwory w
    drzwiach. nigdy nikt nie zwracał uwagi że ma być coś jeszcze
    ToMasz

  • 7. Data: 2014-03-23 23:39:36
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:532f5b19$0$2146$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie! jeden komin na spaliny i jeden na wentylacje plus otwory w
    > drzwiach. nigdy nikt nie zwracał uwagi że ma być coś jeszcze
    > ToMasz

    No to Komin spalinowy wysysa to co wlatuje z komina wentylacyjnego.
    Masz ciąg od komina wentylacyjnego do spalinowego.
    W kominie spalinowym ciąg jest większy bo w nim są gorące spaliny
    I jest on cieplejszy.
    Możesz sobie zrobić osobne doprowadzenie (nawiew) do pieca?

  • 8. Data: 2014-03-23 23:54:22
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    ToMasz wrote:
    > Nie! jeden komin na spaliny i jeden na wentylacje plus otwory w
    > drzwiach. nigdy nikt nie zwracał uwagi że ma być coś jeszcze
    > ToMasz
    dawno temu się tak robiło teraz trzeba dodatkowy wlot powietrza zrobić
    ale tu nie o to biega
    sam rozumiesz że skoro w jednym miejscu wwiewa do środka to gdzieś
    musi wyciągać
    o ironio najlepszy do diagnozy jest palacz :) trzeba polatać z dymem z
    fajka po kratkach i zobaczyć gdzie za mocno wyciąga i to zdławić, albo
    zrobić dziurę i dostarczyć dodatkowe powietrze ( raczej jedno i
    drugie)
    zacznij od rozszczelnienia okien i zobaczysz

    jeffrey

  • 9. Data: 2014-03-24 00:00:06
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Grzegorz wrote:
> [...]
    > I jest on cieplejszy.
    > Możesz sobie zrobić osobne doprowadzenie (nawiew) do pieca?

    a jeśli zatka kratkę z cofką to kolejny trup w wannie, ech te
    budownictwo i szczelne okna

    jeffrey

  • 10. Data: 2014-03-24 09:03:53
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

> [...]
    > plastikowe okna, dmucha słabo do mieszkania. jak otworzę okna na maksa,
    > leciutko, delikatnie kratka zaczyna zaciągać.

    Masz zbyt szczelne mieszkanie. Ciesz się, że leci dym papierosowy. U mnie
    kiedyś w którymś mieszkaniu od sąsiadów leciały spaliny i czad.

    Najważniejsze to kup sobie czujnik czadu. Reszta może poczekać :-) Jak
    czujnik czadu zechcesz kupić zbyt późno to już go nie kupisz.

    > Czy takie przepływy powietrza świadczą o zatkanym kominie?

    Może tak być, ale nie musi.

    > Kominiarze nie zezwalają na zamykanie kratki. Czy przepisy pozwalają na
    > wykonanie wentylacji w postaci kratki przez ścianę?

    Przez ścianę możesz zrobić dowolna ilość kratek, ale tamtej i tak nie
    będziesz mógł formalnie zatkać.

    > (i skąd wiadomo czy będzie wciągać czy wydmuchiwać powietrze z mieszkania?

    To będzie zależało od kierunku wiatru :-)

    Aby tą kratką którą wlatuje smród nic nie wlatywało musisz zapewnić w
    mieszkaniu wyższe ciśnienie czyli najprościej zamontować dwie kratki po
    przeciwnych strona i otwierać tę z której strony wieje wiatr, albo
    zamontować jedną kratkę i wentylator _nawiewny_ - no ale w zimie to będzie
    mocno wychładzać pomieszczenie.

    Można też pójść w drugą stronę i zamontować wentylator wyciągowy na kominie,
    ale musi on spełniać określone normy, nie tamować przepływu przy braku prądu
    itd. więc koszty są na tyle duże że nie sadzę by wspólnota/spółdzielnia się
    na to zdecydowała.

    Pozdrawiam
    Ergie