  • 1. Data: 2014-03-23 22:15:46
    Temat: Pomysł, coś w rodzaju drutologii w hydraulice
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Mam pewien pomysł, który pasuje mi z powodu swojej prostoty,
    niezawodności... jakoś tak sobie wymyśliłem. Kłopot w tym, że nie mam
    pojęcia czy warto go składać, aby sprawdzić czy działa.

    Mam obieg z wodą technologiczną (nazwijmy go DUŻY) ciepłą, to znaczy
    może być ciepła jeżeli zechcę. Obieg zasilany jest pompą o znacznej
    wydajności. Pomyślałem, że mogę z niego zasilić podłogówkę (obieg MAŁY),
    ale nie po przez wymiennik ciepła, ale tym samym medium (w końcu
    wszędzie jest czysta woda).

    www.1024.pl\ogrzewanie.pdf

    Klasycznie pewnie powinienem rozdzielić obieg DUŻY i MAŁY wymiennikiem,
    a jeżeli już nie, to pewnie zaworem mieszającym (trójdrożny?). Fakt, że
    obiegi będą się mieszały nie przeszkadza mi.

    Zamiast wymiennika zrobił bym ustrojstwo jak na rysunku. Kawałek rury
    powiedzmy fi150mm (Z1), zaraz za nim podłączony drugi taki sam (Z2) po
    przez rurę powiedzmy fi 100mm (Z3). Tak sobie myślę, jeżeli pompa MAŁEGO
    obiegu nie będzie włączona, nie powinna woda z obiegu DUŻEGO pchać się w
    obieg MAŁY. Nie będzie znaczących różnic ciśnień pomiędzy Z1 i Z2, skoro
    Z3 jest o wiele bardziej przepustowe (w końcu może to być dosłownie 10cm
    rury) niż rozbudowana podłogówka.

    Jeśli natomiast pompa MAŁEGO obiegu zostanie uruchomiona, wtedy pobierze
    z Z1 wodę ciepłą i odda trochę chłodniejszą do Z2, a przewężenie Z3
    zapobiegnie przedostawaniu się zimniejszej wody z powrotem do Z1.
    Dobrze myślę?

    Po cholerę takie kombinowanie?
    Ano nie mogę puścić wprost DUŻEGO obiegu w MAŁY, gdyż MAŁY muszę
    zamykać, inaczej się podusimy w pomieszczeniach. Musze mieć możliwość
    zamknięcia (czasami wszystkich nitek) MAŁEGO obwodu bez wpływu na obieg
    DUŻY.
    Teraz mam tak, że z 32C na DUŻYM mam na parterze w pomieszczeniach 24C,
    a na piętrze 28C. Normalnie nie ma czym oddychać. Radzę sobie wachlując
    zaworami i omijając podłogówkę (przy takich temperaturach od 4 dni mam
    wyłączony MAŁY obieg, ale i tak mam 23C na piętrze).
    Muszę zrobić jakąś automatykę do tego, a takowa może mi wyciąć zupełnie
    MAŁY obieg, co było by katastrofą gdyby zatrzymało też DUŻY.
    Rozwiązanie wydaje się więc bardzo bezpieczne i banalnie proste. Dlatego
    węszę gdzieś haczyk. Zastanawiałem się, czy nie sprawdzi się zwykły
    zbiornik, ale jakoś tak mi ładniej to wygląda.

    Zaczynam uprawiać druciarstwo w nieznanej mi jeszcze dziedzinie :)

    Irek.N.

  • 2. Data: 2014-03-23 22:17:00
    Temat: Re: Pomysł, coś w rodzaju drutologii w hydraulice
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    No klasycznie...

    http://www.1024.pl/ogrzewanie.pdf

    sorki.
    Irek.N.

  • 3. Data: 2014-03-24 00:07:54
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Irek N. wrote:
    > No klasycznie...
    >
    > http://www.1024.pl/ogrzewanie.pdf
    >
    > sorki.
    > Irek.N.

    jeżeli chcesz aby nie pchało do małego obiegu to wywal z3 bo tego nie
    potrzeba a taka grubsza rura to zwykłe sprzęgło hydrauliczne
    dodaj jakiś zawór 3 drogowy z siłownikiem na początku małego obiegu,
    jakaś mała regulacja np termostat w pomieszczeniach i zapominasz o
    regulacji

    jeffrey

  • 4. Data: 2014-03-24 08:12:36
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 23.03.2014 22:15, Irek N. pisze:

    > Zaczynam uprawiać druciarstwo w nieznanej mi jeszcze dziedzinie :)

    Właśnie wynalazłeś sprzęgło hydrauliczne:)

  • 5. Data: 2014-03-24 10:33:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

    moim zdaniem podłogówkę podłącz tak jak normalne grzejniki równolegle.

    podłogówke zasilasz tak: zasilanie, zawór trójdrogowy spięty do powrotu,
    pompa, podłogówki, powrót z podłogówki spięty do zaworu a daje do powrotu
    sieci.

    ta pompa na dużym obwodzie jest elektroniczna czy zwykła?

    moim zdaniem wsadzenie sprzęgła mogło by zaburzyć pracę reszty układu.

    za pompą główna miedy jej wyjście a powrót wsadziłbym odpowiednio dobrany
    Zawór nadmiarowo-upustowy, który by sie otwierał wtedy gdy odbiorniki są
    pozamykane zapewniając odpowiedni przepływ przez pompe główną.

    Ale obawiam sie ze tego sie nie da tak na pałę zrobić.

    trzeba by coś tam policzyć albo mieć jakieś manometry na zasilaniu za pompa
    i na powrocie żeby oszacować jak dobrać ten zawór. najlepiej było by
    wiedzieć jakie parametry ma układ podpięty za pompa (wymagane Dp miedzy
    zasilaniem i powrotem).

  • 6. Data: 2014-03-24 21:12:08
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > dodaj jakiś zawór 3 drogowy z siłownikiem na początku małego obiegu,
    > jakaś mała regulacja np termostat w pomieszczeniach i zapominasz o

    No kiedy nie chcę zaworów. Dwie pompy wystarczą :) A jak będzie źle
    (czytaj ktokolwiek zapragnie inaczej niż wychodzi ze średniej w budynku)
    to głowice też są, nawet okablowane.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2014-03-24 21:12:53
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Właśnie wynalazłeś sprzęgło hydrauliczne:)

    A dziękuję, właśnie sobie popatrzyłem, faktycznie... mądrala za mnie ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2014-03-24 21:23:49
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > moim zdaniem podłogówkę podłącz tak jak normalne grzejniki równolegle.

    Równolegle do czego?

    > podłogówke zasilasz tak: zasilanie, zawór trójdrogowy spięty do powrotu,
    > pompa, podłogówki, powrót z podłogówki spięty do zaworu a daje do
    > powrotu sieci.

    Czyli zamiast sprzęgła dać zawór. W czym toto jest lepsze?
    Spodziewam się mniejszych przepływów na podłogówce, niż w głównym
    obiegu, więc zawór nie może się całkiem przełączyć.

    > ta pompa na dużym obwodzie jest elektroniczna czy zwykła?

    Jeszcze zwykła, ale w planach jest sterowana (na przyszły sezon, teraz
    odpuściłem).

> [...]
    > dobrany Zawór nadmiarowo-upustowy, który by sie otwierał wtedy gdy
    > odbiorniki są pozamykane zapewniając odpowiedni przepływ przez pompe

    A to nie jest bardziej skomplikowane i zawodniejsze niż zbiornik zwany
    sprzęgłem?
    Tak naprawdę podłogówki są dwie (parter i piętro, łącznie chyba 18 nitek
    z 2 rozdzielaczy). Więc trzeba by trochę bardziej rozbudować układ, a ze
    sprzęgłem prostota... oba obiegi podłogówki spotykają się w jednej
    bańce. Bardziej to do mnie przemawia.

> [...]
    > pompa i na powrocie żeby oszacować jak dobrać ten zawór. najlepiej było
    > by wiedzieć jakie parametry ma układ podpięty za pompa (wymagane Dp

    Jestem zrażony do specjalistów od hydrauliki, przy PC pływali ślicznie -
    nie tłumacząc w zasadzie niczego sensownie. Przy doborze pompy obiegowej
    to samo, błędne podłączenie pomp, błędne założone parametry.

    Zostaję przy swoim, ale THX za chęci.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2014-03-25 05:31:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

    > Równolegle do czego?

    do reszty odbiornikow...

    > Czyli zamiast sprzęgła dać zawór. W czym toto jest lepsze?
    > Spodziewam się mniejszych przepływów na podłogówce, niż w głównym
    > obiegu, więc zawór nie może się całkiem przełączyć.

    zawór trójdrogowy ma za zadanie dostarczać pewną ilość czynnika grzewczego
    do utrzymania zadanej temperatury w podłogówce. gdy zamknię sie całkiem
    wtedy pompa podłogówek obraca woda w obwodzie zamknietym, gdy sie uchyla to
    wtedy "wymienia" części zimnej wody na ciepła wode z obiegu pierwotengo.

    jesłi ta pompa główna jest naprawdę duża to być moze trzeba bedzie jeszcze
    dać zawór regulacyjny na wejściu podłogówki, żeby zmnaiejszych efekt
    wciskania wody do podłogówkie przez pompę obiegu głównego.

> [...]

    > układ, a ze sprzęgłem prostota... oba obiegi podłogówki spotykają się
    > w jednej bańce. Bardziej to do mnie przemawia.

    przecież i tak musisz dać pompe i zawór mieszający do sterowania
    podłogówką...

    ponadto sprzęgło ma bardzo mały opór przepływu, woda zamiast iśc w grzejniki
    w dużym obwodzie będzie wracać do powrotu przez sprzęgło.

> [...]
    > ślicznie - nie tłumacząc w zasadzie niczego sensownie. Przy doborze
    > pompy obiegowej to samo, błędne podłączenie pomp, błędne założone

    sorry ale czy sugerujesz że nikt nei zrobiła projektu instalacji, nie
    obliczył przynajmniej w sposób uproszoczny oporów hydraulicznych i
    wymaganego strumienia wody?

  • 10. Data: 2014-03-25 05:32:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:
> [...]
    > ślicznie - nie tłumacząc w zasadzie niczego sensownie. Przy doborze
    > pompy obiegowej to samo, błędne podłączenie pomp, błędne założone

    jak już sie upierasz przy tym swoim sprzęgle to daj przed nim przynajmniej
    zawór regulacyjny tak abyś mógł ograniczyć na nim przepływ.