    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pomysł, coś w rodzaju drutologii w hydraulice
    Date: Sun, 23 Mar 2014 22:15:46 +0100

    Mam pewien pomysł, który pasuje mi z powodu swojej prostoty,
    niezawodności... jakoś tak sobie wymyśliłem. Kłopot w tym, że nie mam
    pojęcia czy warto go składać, aby sprawdzić czy działa.

    Mam obieg z wodą technologiczną (nazwijmy go DUŻY) ciepłą, to znaczy
    może być ciepła jeżeli zechcę. Obieg zasilany jest pompą o znacznej
    wydajności. Pomyślałem, że mogę z niego zasilić podłogówkę (obieg MAŁY),
    ale nie po przez wymiennik ciepła, ale tym samym medium (w końcu
    wszędzie jest czysta woda).

    www.1024.pl\ogrzewanie.pdf

    Klasycznie pewnie powinienem rozdzielić obieg DUŻY i MAŁY wymiennikiem,
    a jeżeli już nie, to pewnie zaworem mieszającym (trójdrożny?). Fakt, że
    obiegi będą się mieszały nie przeszkadza mi.

    Zamiast wymiennika zrobił bym ustrojstwo jak na rysunku. Kawałek rury
    powiedzmy fi150mm (Z1), zaraz za nim podłączony drugi taki sam (Z2) po
    przez rurę powiedzmy fi 100mm (Z3). Tak sobie myślę, jeżeli pompa MAŁEGO
    obiegu nie będzie włączona, nie powinna woda z obiegu DUŻEGO pchać się w
    obieg MAŁY. Nie będzie znaczących różnic ciśnień pomiędzy Z1 i Z2, skoro
    Z3 jest o wiele bardziej przepustowe (w końcu może to być dosłownie 10cm
    rury) niż rozbudowana podłogówka.

    Jeśli natomiast pompa MAŁEGO obiegu zostanie uruchomiona, wtedy pobierze
    z Z1 wodę ciepłą i odda trochę chłodniejszą do Z2, a przewężenie Z3
    zapobiegnie przedostawaniu się zimniejszej wody z powrotem do Z1.
    Dobrze myślę?

    Po cholerę takie kombinowanie?
    Ano nie mogę puścić wprost DUŻEGO obiegu w MAŁY, gdyż MAŁY muszę
    zamykać, inaczej się podusimy w pomieszczeniach. Musze mieć możliwość
    zamknięcia (czasami wszystkich nitek) MAŁEGO obwodu bez wpływu na obieg
    DUŻY.
    Teraz mam tak, że z 32C na DUŻYM mam na parterze w pomieszczeniach 24C,
    a na piętrze 28C. Normalnie nie ma czym oddychać. Radzę sobie wachlując
    zaworami i omijając podłogówkę (przy takich temperaturach od 4 dni mam
    wyłączony MAŁY obieg, ale i tak mam 23C na piętrze).
    Muszę zrobić jakąś automatykę do tego, a takowa może mi wyciąć zupełnie
    MAŁY obieg, co było by katastrofą gdyby zatrzymało też DUŻY.
    Rozwiązanie wydaje się więc bardzo bezpieczne i banalnie proste. Dlatego
    węszę gdzieś haczyk. Zastanawiałem się, czy nie sprawdzi się zwykły
    zbiornik, ale jakoś tak mi ładniej to wygląda.

    Zaczynam uprawiać druciarstwo w nieznanej mi jeszcze dziedzinie :)

    Irek.N.