  • Data: 2019-04-19 12:40:14
    Temat: Re: zgryz, wylewka 4cm z miksokreta czy betoniarki?
    Od: marios <d...@f...gd> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 18.04.2019 o 22:17, ToMasz pisze:

    > 1. chcesz dać 10cm styro/xps. dla czego. dla czego nie 9. bo?
    > 2. załóżmy że masz teraz podłogę. grzejesz kaloryferami powietrze, które po
    > 2 dniach doprowadzi do ogrzania podłogi do 20 stopni. wtedy podłoga oddaje
    > ciepło do gruntu. ale grunt to nie radiator miedziany o powierzchni boiska,
    > tylko grunt.
    > Teraz najtrudniejsze. połóż na podłodze 2cm xpsa i tak grzej w mieszkaniu,
    > żeby podłoga _pod_ xpsem miała wcześniej wspomnianą temperaturę 20 stopni.
    > jak to zrobisz? Podgrzejesz kaloryferami powietrze do.... 40 stopni? A może
> [...]

    Dla mnie grunt jest radiatorem, "nieskończonym", o temperaturze 8*C
    (średnioroczna, nie ma wpływu słońca, są wpływy pogody itd.)

    Pomińmy przewodnictwo gruntu (1.5 - glina, 2.0 żwir, wpływ ocieplenia ścian
    fundamentowych, itd.), po prostu załóżmy że po drugiej stronie mamy ciało
    stałe o temp. 8*C odbierające ciepło 24/24h, a po stronie pierwotnej rurki o
    temp. 25*C, między nimi styro.
    Jak widzę są całe opracowania nt. przewodnictwa gruntu pod budynkiem, nie
    mam wystarczającej ilości czasu się z tego doktoryzować.

    Może coś pomyliłem, poprawcie mnie.

    STYRO 10 CM, lambda 0.040
    Grunt 8*C, rurki 26*C, powierzchnia 60m2 podłóg

    Rt = 0.1(m) / 0.040 (l) == 2.5
    U = 1/2.5(Rt) == 0.4 (W/(m2*K)
    26*C - 8*C = 18*C delty
    [U] 0.4 * [*C] 18 == 7.2 W/m2
    (7.2W na każdy m2 podłogi strat)
    7.2W/m2 * 60m2 [podłóg] = 432W (start)
    432W * 24h grzania == 11 kWh
    11 kWh * 0.21zł (prąd w 2T) = 2.31zł/dzień
    2.31zł * 30 dni == 69.3 zł miesięcznie strat

    STYRO 2cm XPS, lambda 0.036
    Reszta bez zmian.

    Rt = 0.02(m) / 0.036 == 0.555
    U = 1/0.555 == 1.80
    [U] 1.8 * 18 [*C] == 32.4 W/m2
    32.4 W/m2 * 60 m2 podłóg = 1938W (1.938 kW)
    1.938 kW * 24h = 46.51 kWh dziennie strat
    46.51kWh * 0.21zł (prąd w 2T) = 9.77 zł dziennie
    9.77 * 30 dni = 293.1 zł miesięcznie za prąd

    PORÓWNANIE
    293.1zł (xps2cm) - 69.3zł (10cm) = 223.8zł różnicy miesięcznie

    223.8zł * 5 miesięcy = 1115 zł różnicy (dla podłogówki 25*C !)